Beyond the Sea

1x12c

”Dana, open yourself up to extreme possibilities only when they’re the truth.”

1×12 Beyond the Sea
Käsikirjoitus: Glen Morgan ja James Wong
Ohjaus: David Nutter
Ensiesitys: 7.1.1994
Tag line: The Truth Is Out There

Ensimmäinen kausi on tarjonnut tähän mennessä joitakin hienoja hetkiä, mutta myös tökeröitä romansseja, halpoja lavasteita ja onttoja tarinoita vailla suuntaa. Nykyajan TV-maailmassa tämä sarja olisi jo ollut FOX:n lopetuslistalla, mutta 1993 elettiin vielä paljon hitaammin reagoivassa viihdemaailmassa. Hyvä niin, sillä kauden puolivälin jakso, Beyond the Sea, on sarjalle käänteentekevä. Se on niin merkityksellinen, että sarja palaa myöhemmin useita kertoja jakson tematiikkaan, ja jopa toinen elokuvista on sille velkaa lähes kaiken.

Beyond the Sea ei edes tunnu The X-Files -jaksolta, jos puhutaan niistä jaksoista, joita sarjassa on tähän mennessä nähty. 1013 joutuikin tekemään työtä saadakseen FOX:lta luvan jakson toteuttamiseen. Todellisuudessa jakso ajoi tiettyä agendaa: Gillian Anderson oli vaarassa saada potkut Scullyn roolista, ja Morgan&Wong halusivat antaa nuorelle näyttelijättärelle mahdollisuuden näyttää kykynsä. Sen tehdäkseen Morgan&Wong lainaavat aineksia elokuvasta, jonka päähahmo toimi alun perinkin Scullyn esikuvana, Uhrilampaista.

1x12xa

Vieraita rajan takaa

Vaikka The X-Filesin ensimmäisellä kaudella näkökulma on Scullyn, on Mulder selvästi sarjan päähenkilö, ja Scully Mulderin sidekick. Mulder valitsee ratkottavat jutut ja loistaa päättelykyvyllään, jaksoissa kerrotaan Mulderin lapsuudentraumoista, entisistä heiloista, työtovereista, tietolähteistä ja lapsuuden idoleista. Tämä jakso raottaa ensimmäisen kerran sitä, kuka on Dana Scully. Hän ei ole vain Mulderin apuri ja kovapintainen tiedenainen, vaan myös isänsä tytär, joka kaivertaa epävarmuus vanhoista ja tulevista valinnoistaan.

1x12xc.png

Mulderin temppu

Morgan&Wong ovat ensimmäisenä ymmärtäneet, mitä vaaditaan hyvään jaksoon. Mulder ja Scully eivät saa olla vain paranormaalin ilmiön tutkijoita, vaan heidän on koettava ilmiö. Beyond the Seassa isän kuolema sysää Scullyn lähemmäksi paranormaaleja ilmiöitä, kun hän uskoo näkevänsä näyssä kuolleen isänsä. Morgan&Wong uskaltavat ensimmäisenä rikkoa uskoja/skeptikko kaavaa, mikä tekee hahmoista paljon moniulotteisempia ja kiinnostavampia. Kun Mulder vielä ammutaan sairaalakuntoon, saa Anderson saa käyttää koko näyttelijäpotentiaaliaan.

1x12xi

Tuskia

Beyond the Seassa kuolleiden viestejä kanavoiva kuolemaantuomittu sarjamurhaaja Luther Lee Boggs (Brad Dourif) antaa surevalle Scullylle mahdollisuuden kuulla viimeisen tervehdyksen isältään. Dourifin lievästi ylinäyttelemä Boggs muodostaa hyvän vastakohdan pidättyväiselle Scullylle. Morgan&Wong ovat kertoneet yrittäneensä kirjoittaa Boggsin mahdollisimman erilaiseksi Hannibal Lecterista, jotta yhteydet Uhrilampaisiin eivät olisi niin selkeät. Boggsin ja Scullyn välit ovatkin paljon räjähdysherkemmät, kun he väittelevät näkemyksistään. Boggsille kuolema on kylmä paikka, helvetti, jonne johtavaa tietä reunustavat tapetut sielut. Scully haluaisi uskoa isänsä odottavan jossakin rannalla meren toisella puolen.

1x12b

Kanavointia

Mulderin ja Scullyn väliset kohtaukset ovat jaksossa parhaita sitten pilotin. Aina kun Scully avaa mielensä, syntyy konflikti, ja Mulder muuttuu skeptiseksi ja piikikkääksi. Duchovny ja Anderson ovat vielä hetkittäin jäykkiä rooleissaan, mutta tähän jaksoon tuo kömpelyys sopii enemmän kuin hyvin, koska Mulderin ja Scullyn välit ovat jaksossa kömpelöt. Onko missään muussa sarjassa se, että päähenkilö kutsuu toista päähenkilöä etunimeltä, tuntunut yhtä väkinäiseltä?

1x12f

Dearest Dana

Jakson ainoa pieni heikkous on juuri Mulderin ja Scullyn äkkinäiset mielenmuutokset. Roolinvaihto on vielä uskottavaa, mutta kun loppukohtauksessa Scully on taas muuttunut skeptiseksi ja Mulder uskojaksi, joka ihmettelee Scullyn mielenmuutosta, käännös on liian äkkinäinen.

1x12xh

Andersonin taidonnäyte

Jokainen yksityiskohta on jaksossa tarkkaan harkittu alkaen aina taustalla soivasta Bobby Darinin kappaleesta Beyond the Sea, jossa unelmoidaan kaukaisesta rannasta, jossa rakas odottaa. Myöhemmillä kausilla sarja alkaa käyttää liikaakin tehokeinoa, jossa tunnelmaan sopimaton musiikki säestää kohtauksia, mutta tässä kappalevalinta on täydellinen. Uudemmissa jakson julkaisuissa Bobby Darinin versio on ilmeisesti tekijänoikeussyistä korvattu kappaleen alkuperäisellä ranskalaisversiolla La Mer, joka taas ei tuo samanlaista ristiriitaisuuden tuntua kuin Darinin jazzahtava Beyond the Sea.

112a

Meren rannalla odottavat rakkaat

Beyond the Sea on yhdessä E.B.E:n ja The Erlenmeyer Flaskin kanssa ensimmäisen kauden vahvin jakso. Se on säilyttänyt otteensa hyvin aikojen saatossa. Yksi tekijä tähän on todennäköisesti, että erikoistehosteiden sijaan Beyond the Sea luottaa näyttelijöihinsä. David Nutterin ohjauksen tehokeinot ovat yksinkertaisia mutta tehokkaita; kaikki ihmiset on aseteltu kuvaruudulle juuri oikeisiin paikkoihin.

1x12xj

Viimeinen tapaaminen

1990-luvulla Beyond the Seata katsoessa se tuntui vielä helpolta Uhrilampaiden kopiolta. Enää se ei tunnu siltä, vaan The X-Filesilta täysin omimmillaan ja puhtaimmillaan — niin paljon Beyond the Sean tematiikasta on ammennettu sarjan myöhemmissä vaiheissa.


Mulder: Dana, after all you’ve seen, after all the evidence, why can’t you believe?
Scully: I’m afraid. I’m afraid to believe.


X-Fakta: Beyond the Seassa nähdään ensimmäisen kerran Scullyn perhettä: äiti Margaret (esittäjänä sarjaa ohjanneen ja tuottaneen R.W. Goodwinin vaimo Sheila Larken) ja isä William (Don Davis). Scullyn isosisko Melissa (Melinda McGraw) nähdään ensimmäisen kerran jaksossa One Breath ja isoveli William Jr. (Pat Skipper) jaksossa Gethsemane (tosin hän esiintyi jo Memento Morin leikatuissa kohtauksissa). Pikkuveli Charles ei ole esiintynyt sarjassa kuin lapsuusajan flashbackissa ja äänenä Home Againissa, mutta oletetaan, että Beyond the Sean hautajaiskohtauksessa perheensä kanssa seisova mies olisi Charles. Charlesille oli tosin kirjoitettu rooli jaksoon nimeltä Flight 180. Jaksossa Charles saa näyn, että hänen lentokoneensa tipahtaa, ja säästyy näin kuolemalta. Mutta sitten lennolta pelastuneet alkavat kuolla yksitellen… Jeffrey Reddickin kirjoittama käsikirjoitus ei koskaan päätynyt The X-Filesiin, mutta sen sijaan siitä tehtiin Morganin ja Wongin avustuksella elokuva nimeltä Final Destination. Reddickin alkuperäinen The X-Files -käsikirjoitus on julkaistu netissä.