3

2x07b

”How do you define normal?”

2×07 3
Käsikirjoitus: Chris Ruppenthal, Glen Morgan ja James Wong
Ohjaus: David Nutter
Ensiesitys: 4.11.1994
Tag line: The Truth Is Out There

Duane Barrya ja Ascensionia seuraa toisistaan hyvin poikkeava jaksopari. Ensimmäistä jaksoa 3 pidetään yleisesti yhtenä kauden heikoimmista jaksoista, ja toista jaksoa One Breathia puolestaan yhtenä koko sarjan parhaimmista. Yhdessä nämä jaksot muodostavat kuitenkin kiinnostavan kokonaisuuden. Syntinen ja lihallinen 3 on täydellinen vastakohta seuraavalle jaksolle, henkiselle ja puhtaalle One Breathille. Ei ole yllättävää, että Morgan&Wong itse asiassa kirjoittivat jaksoja samanaikaisesti.

2x07e

Tämäkö voitto?

Glen Morganin mukaan: “Everybody in the staff is pervert. November was also sweeps month, so an erotic episode of The X-Files seemed like a good bet to garner ratings” (Cinefantastique 26-27). Jo pehmopornoon vihjaava teaseri antaa viitettä, millainen jakso on tulossa. Syntisen punainen väri toistuu kaikkialla aina verestä, punaviiniin, vaatetukseen, valaistukseen ja punaisena hehkuvaan taivaaseen. FOX:n sensuuri kuitenkin vesitti jakson eroottisuutta, ja lopputulokseen eivät tekijätkään olleet tyytyväisiä.

2x07xf

Helvetissä

Teoriassa 3 on kuitenkin täydellinen jakso tässä vaiheessa sarjaa. X-Arkisto on muoveissa, joten FBI-agentti, jolla ei ole työparia päätyy ”kaupunkiin, jossa on vaikea luottaa keneenkään”. Tulipalosta punaisena hehkuva Los Angelesin taivas muodostaa ympärille helvetin. Jälleen kerran toistuvat jo aiemmin kaudella toistuneet teemat verestä ja unettomuudesta (”I don’t sleep anymore”, toteaa Mulder). Mulder vaeltaa pimeydessä ja kohtaa vampyyrijoukon — isän, pojan ja epäpyhän hengen — joka ei usko kuoleman jälkeiseen elämään. Kun Scully ei ole enää paikalla, Mulderista on tullut skeptinen. Hän ei usko vampyyrien olevan muuta kuin seonneita ihmisiä. Koko alkukauden Scully piti yllä Mulderin uskoa. Nyt kun Scully on poissa, Mulder on luhistunut ja päämäärätön. Chris Carter keksii ehkä termin ”absent center” vuosia myöhemmin, mutta tässä jaksossa Scully on nimenomaan sellainen.

2x07a

Scully X-Arkistossa

3 kärsii siitä, että Morgan ja Wong kirjoittivat nopealla tahdilla uudestaan Chris Ruppenthalin heikon käsikirjoituksen ja että roolien miehitys (vampyyri Kristen Kilarin roolissa Duchovnyn silloinen tyttöystävä Perrey Reeves) on täydellisen epäonnistunut. Kristen on taas yksi niistä naisista, joita Mulder yrittää suojella, mutta Kristenin ja Mulderin väliset kohtaukset on kirjoitettu melkein piinaavan heikosti.

2x07f

Pimeässä

Siitä huolimatta 3 on rohkea veto, joka tuomitaan liian helposti. Shipperit eivät tietenkään pidä siitä, että Scullyn hukkuessa X-Arkiston kansioon 73317 Mulder hairahtuu vampyyrinaisen sänkyyn. Mutta tämähän vain kuvastaa sitä pohjakosketusta, johon Mulder on joutunut. Edellisessä jaksossa Ascensionissa Scully nousi oletettavasti ylös taivaisiin. 3 on Mulderin lankeemus. Jakso on syntinen ja eroottinen. Tai ainakin yrittää olla. Lopputulos ei ole paljoa onnistuneempi kuin Genderbenderissa.

2x07g

Auringon uhri

Mark Snow on tehnyt tähän jaksoon yhden parhaimmista sävellyksistään. Surumielinen pianoteema onkin jaksossa niitä ainoita onnistuneita asioita.

2x07d

Scullyn risti ei suojele Mulderia vampyyreilta

Jakson lopussa Mulder tuijottaa taas yksin taivaisiin kuten Ascensionissa kuin mitään ei olisi tapahtunut sillä välin. Tämä korostaa 3:n roolia pelkkänä täytejaksona, joka ei käytä läheskään kaikkia niitä mahdollisuuksia, joita tarjolla on.


The Son: Don’t you want to live forever?
Mulder: Not if drawstring pants come back in style.


X-Fakta: Mark Snow sävelsi jakson musiikillisen teeman Carmen Amatorium ex Arcanum alun perin TV-elokuvaan Caroline at Midnight (1994). Elokuvassa sävellys kuullaan hieman toisenlaisena, blues-henkisenä sovituksena. Caroline at Midnight -versio löytyy The Snow Files -levyltä.