Clyde Bruckman’s Final Repose

3x04e

”If coincidences are just coincidences, why do they feel so contrived?”

3×04 Clyde Bruckman’s Final Repose
Käsikirjoitus: Darin Morgan
Ohjaus: David Nutter
Ensiesitys: 13.10.1995
Tag line: The Truth Is Out There

Korkeatasoisen kolmoskauden tasoa nostaa varsinkin yksi mies, Darin Morgan. Glen Morganin pikkuveli kirjoitti ensimmäisen oman jaksonsa Humbugin toisella tuotantokaudella. Sitä ennen hän oli ideoinut Bloodin tarinan ja vetänyt ylleen hirviökostyymin The Hostissa. Kolmannella kaudella Darin Morgan palasi ja lunasti paikkansa sarjan parhaana käsikirjoittajana kolmella jaksollaan Clyde Bruckman’s Final Repose, War of the Coprophages ja Jose Chung’s From Outer Space (mitä nimiä!). Morgan toimi lisäksi sarjan script editorina lisäten tärkeän panoksen ainakin Quagmire-jaksoon.

3x04b

”I’m supposed to believe that’s a real name?”

Jos kolmoskausi on The X-Filesin parasta aikaa, niin Clyde Bruckman’s Final Repose on sen hienoin kruununjalokivi. Clyde Bruckman’s Final Repose toi Morganille parhaan käsikirjoituksen Emmyn ja jakso on valittu TV Guide –lehdessä kymmenenneksi parhaaksi jaksoksi kaikkien TV-sarjojen kaikkien jaksojen joukosta. Darin Morgan on myös ainoa käsikirjoittajista, jonka jaksoja Chris Carter ei koskaan korjaillut. Mitäpä niissä olisikaan voinut enää tehdä paremmin. Morganin tyylin perusta on dialoginen ilotulitus: lähes jokainen repliikki tuntuu olevan jonkinlaista satiiria, ironiaa, parodiaa tai viittausta johonkin.

3x04xb.png

Tuota miestä ei voi ottaa mukaan mihinkään

Darin Morgania yleensä pidetään komediakirjoittajana, mutta hänen jaksojensa aiheet ovat traagisia: erilaisuus, yksinäisyys, kuolema. Myöskään Clyde Bruckman’s Final Repose ei ole komediajakso. Itse asiassa se on varmaankin yksi masentavimpia jaksoja sarjassa. Lyhykäisyydessään jakson kertoo Clyde Bruckmanin matkasta kohti itsemurhaa. Koomisuus syntyy haudanvakavuudesta. Kuolema on läsnä kaikkialla jaksossa, jokaisessa yksityiskohdassa. Morganin kerrotaan itsekin olleen syvän masennuksen kourissa jaksoa kirjoittaessaan. Se heijastuu päähenkilöön Clyde Bruckmaniin, jolla on kyky nähdä tulevaisuuteen, mutta valitettavasti vain kuinka ihmiset tulevat kuolemaan, eikä esimerkiksi oikeita lottonumeroita. Bruckman myy ihmisille henkivakuutuksia kuoleman varalta, saa korttipelissä kuolleen miehen käden, uneksii kuolemastaan joka yö, on äärimmäisen masentunut, eikä oikeastaan halua muuta kuin kuolla pois itsekin.

3x04a

The Stupendous Yappi yrittää paikallistaa negatiivista energiaa

Clyde Bruckman’s Final Reposessa Morgan lähestyy asioita tavalla, joka toisen kirjoittajan käsissä olisi katastrofaalista. Koko jakson ajan jahdattavalla tappajalla ei ole nimeä tai motiivia tapoilleen. Hän on pelkkä hullu sarjamurhaaja, kohtalon marionetti, joka ei itsekään ymmärrä miksi tekee kauhistuttavia tekojaan. Mulderin omat selvännäkijän kyvyt ovat koko jakson off-asennossa. Kauan rakennettu huipennus, jossa pikkolo ja Clyde Bruckman tapaavat, ja pikkolo kysyy, miksi tappaa ihmisiä, on suorastaan nerokas antikliimaksi. Puhumattakaan siitä, että itse asiassa nämä henkilöt ovat kohdanneet jo jakson ensiminuutin aikana. Kohtaukset, joiden jännitystä muut käsikirjoittajat rakentaisivat pitkään, käsitellään vain ohimennen ja sivulauseessa. Clyde Bruckmanilla, Mulderilla tai Scullylla ei lopulta ole osaa eikä arpaa tapauksen ratkeamisessa, vaan syyllisen selviäminen on pelkkää sattuman kauppaa.

3x04c

Huonosti menevä ennustussessio

Clyde Bruckman’s Final Repose kertoo ennen kaikkea kohtalosta. Koska Bruckman näkee tulevaisuuteen, merkitsee se sitä, että tulevaisuus on jo olemassa, eikä sitä voi muuttaa. Eikä ihmiselämälläkään ole siis mitään tarkoitusta, jos ja kun kaikki on ennalta päätetty. Elämä on siis vain julma, iloton vitsi täynnä kärsimystä. Bruckman on viettänyt elämänsä pohtien sitä, miten pienet sattumat vaikuttavat lopputulokseen ja muovaavat kohtalon. Miksi kukaan tekee sitä mitä tekee? Joistain kohtalo tekee vakuutusmyyjiä ja joistain tappajia. Mulderin ”ennustuskyky on lahja” –näkemys törmää Bruckmanin fatalistiseen käsitykseen. Muutama jakso sitten Mulderin kohtaloksi annettiin muuttaa tulevaisuutta ja tuoda oikeutta salaliittojen uhrille. Bruckmanin näkemyksen mukaan se olisi toivoton tehtävä, sillä tulevaisuus on jo päätetty.

3x04d

Clyde Bruckmanin kuolema

Clyde Bruckman on kenties parhaiten kirjoitettu sivuhenkilö koskaan. Vastahakoisesti Bruckmanin rooliin suostunut mutta lopulta siitä Emmyllä palkittu Peter Boyle on roolissaan täydellisen innoton ja lakoninen. Bruckman on jakson keskipiste, johon kaikki muut henkilöiden käytös peilautuu. Bruckmanille ennustaminen on kärsimys, The Stupendous Yappille mahtaileva show, tappajalle kauan etsitty vastaus. Kuka lopulta onkaan todellinen selvännäkijä, ja kuka vain arvaa oikein?

3x04xe

Ennustus Mulderille

Kenties ainoa oikea selvännäkijä onkin Scully, joka yhtäkkiä äkkää tappajan identiteetin. Jo Humbugissa huomasi, että Morgan rakastaa Scullyn hahmoa. Scully on kaunis, älykäs, sympaattinen, jopa jumalatarmainen, tai ainakin Bruckman lupaa hänelle kuolemattomuutta.

3x04h

Jumalattaren vapaailta hirviöjahdista

Loppuratkaisu nauraa kaikille näille ennustajille. Kenenkään näiden ennustus ei toteudu, vaan Scullyn hetken verran toimiva naisen vaisto oikeasti muuttaa kohtaloa ja pelastaa Mulderin ennustetulta kuolemalta. Siihen mennessä Bruckman on tosin jo ehtinyt riistää hengen itseltään. Clyde Bruckman olikin koko ajan väärässä. Mutta elämähän on julman ironista.


Clyde Bruckman: How can I see the future if it didn’t already exist?
Mulder: Then if the future is written, then why bother to do anything?
Clyde Bruckman: Now you’re catching on.


X-Fakta: Clyde Bruckman’s Final Repose toi siis paitsi Darin Morganille Emmyn parhaasta käsikirjoituksesta, myös Peter Boylelle Emmyn Bruckmanin roolista. Yhteensä sarja voitti elinaikanaan 16 Emmya. Emmy-palkinnon voittivat sarjan alkutekstit, Grotesque-jakson kuvaus, Nisein äänimiksaus ja äänileikkaus, Gillian Anderson vuonna 1997 parhaasta naispääosasta, Tempus Fugitin äänileikkaus, Memento Morin ja The Post-Modern Prometheuksen art direction, Kill Switchin leikkaus, Two Fathers/One SoninTheefin ja DeadAliven maskeeraukset sekä First Person Shooterin erikoistehosteet ja äänimiksaus.