731

3x10j

”The ruler of the world is no longer the country with the greatest soldiers, but the greatest scientists.”

3×10 731
Käsikirjoitus: Frank Spotnitz
Ohjaus: Rob Bowman
Ensiesitys: 1.12.1995
Tag line: Apology Is Policy

731 on oikeastaan aika kummallinen jakso. Ensimmäistä kertaa Scully näyttää olevan oikeassa. Mulderin totuudesta ei ole jaksossa jälkeäkään. Jakson avaruusolentokin on vain heijastus Mulderin silmässä. Kaikki on pelkkää tiedettä, natsitiedemiesten ihmiskokeita, ja avaruusolennotkin ovat leprapotilaita. Scullynkin abduktoivat ihmiset.

3x10i

Valoja taivaalla

731 toistaa hyvin kaksiosaisten tarinoiden peruskaavaa lisäten siihen vielä extraa. Kuten aina kaksiosaisissa tarinoissa, Mulder ja Scully erotetaan tässäkin toisistaan. Tosin tällä kertaa perinteinen roolijako käännetään ympäri: Mulder on sidottu yhteen paikkaan ja Scully liikuskelee ympäriinsä. Mulder on lukittu pommilla varustettuun junavaunuun 82517, jossa kuljetetaan Amerikan halki jotain avaruusolennolta näyttävää. Jos pommi räjähtää, kuolee Mulderin ja samaan loukkuun joutuneen NSA-agentin (Red-Haired Man) lisäksi myös miljoonia amerikkalaisia räjähdyksessä leviävään verenvuotokuumeeseen.

3x10xc.png

Punatukkainen mies

Scullyn tie johtaa puolestaan laitokseen, jonne lepraa sairastavat on suljettu piiloon maailmalta. Scullya johdattelee mies, jota ennen olisi ulkomuotonsa perusteella pidetty hirviönä, leprapotilas. Kun junassa oleva Red-Haired Man syöttää Mulderille tarinaa, että junassa kuljetetaan avaruusolennon ja ihmisen hybridia, syndikaatin jäsen Elder väittää tahollaan Scullylle, että kyse on vain leprapotilaille tehdyistä ihmiskokeista.

3x10b.png

Ruumiita

Koko jakson ytimen — ja koko sarjan ytimen — muodostavat Mulderin ja Scullyn puhelinväittelyt siitä, kumpi on oikeassa. Tekivätkö sen avaruusolennot vai ihmiset? Tässä jaksossa panoksia korotetaan, sillä se ratkaisee Mulderin kohtalon: jos Scully on oikeassa, Mulder räjähtää todisteiden mukana, mutta jos Mulder on oikeassa, hänet pelastetaan. Pommin ajastimen tikitys pitää jakson tahtia yllä. Tick tick, Scully.

3x10h

Kaiken takana on taas CSM

Vastakkainasettelu korostuu myös Rob Bowmanin täydellisyyttä tavoittelevassa ohjauksessa. Bowman on kertonut ohjanneensa jakson siten, että Mulderin ja Scullyn seisoessa tahoillaan identtisissä junavaunuissa Scully seisoo valoisassa vaunussa vakaasti kuvan keskellä kun taas Mulder pimeässä, heiluvassa vaunussa kuvan reunalla. Rob Bowmanin kyvyt visuaalisena nerona tunnisti myös Carter, joka jakson nähtyään soitti Bowmanille ja pyysi tulevan The X-Files -elokuvan ohjaajaksi.

731 on ehkä Frank Spotnitzin paras käsikirjoitus. Koko jakso pelaa vain yhden keskeisen idean eli Mulderin junavaunuun juuttumisen varassa, mutta hyödyntää sen tehokkaasti. Spotnitz ei tämän jälkeen enää kirjoittanut yhtään mytologiajaksoa yksin. Se on sääli, sillä 731 on ehkä sarjan viimeinen mytologiajakso, jossa on jotain järkeä. Seuraavat mytologiajaksot Piper Maru ja Apocrypha esittelevät mustan öljyn, ja pian ollaan kaukana siitä suhteellisen realistisesta salaliitosta, josta toinen ja kolmas tuotantokausi ovat tähän mennessä kertoneet.

3x10xb.png

Jakson voittaja

Jos paljastusvyyhti alkoi Niseissa varsin vaivattomasti, yhtä helposti päättyy 731. Mulderin 29,95 dollarin ostos osoittautuu hintansa väärtiksi, ja tarjoaa Mulderille pelastuksen avaimen. Varsinaisen yllätyksen tarjoaa kuitenkin paikalle ilmestyvä X.

3x10g

Loppuyllätys

Kolmoskauden aloitusmytologia ja Nisei/731 osoittavat, että The X-Files osasi parhaimmillaan olla ajankohtainen ja tiedostava. Jaksot yhdistävät Syndikaatin teot ja mytologian historiaan, todellisiin operaatioihin kuten natsitiedemiesten värväysoperaatioon Paper Clipiin ja japanilaisten 731-yksikön ihmiskokeisiin. The X-Filesin versiossa nämä kauheudet eivät vain koskaan loppuneet, vaan holokausti on yhä menossa. Hallitus tekee yhä ihmiskokeita siviileillä ja teloittaa nämä sitten julmasti. Kenties hallitusten uhriksi joutuivat myös avaruusolennot sekä ihmisten ja avaruusolentojen hybridit, kuten Mulder uskoo. Jos scifi-sarjoissa ja -elokuvissa yleensä avaruusolennot ovat ne, jotka tulevat tuhoamaan maapallon, The X-Filesin antama kuva on paljon pessimistisempi: ihmiset ovat alistaneet jopa avaruusolennot kokeisiinsa.

3x10a

Outojen olentojen joukkohauta

731 muistuttaa, että sarjan fiktiiviset tapahtumat — abduktiot, leprapotilaiden (vai ihmiskokeiden uhrien vai alienien) joukkoteloitus 731:n teaserissa — olivatpa ne vaikka mielikuvituksellisia tahansa, kalpenevat ihmiskunnan todellisten julmuuksien rinnalla. Apology is policy.


”I don’t need an apology for the lies. I don’t care about the fictions they create to cover their crimes. I want them held accountable for what did happen. I want an apology for the truth.”


X-Fakta: The X-Filesissa esiintyy useita numerosarjoja, joilla on salainen merkitys. Esimerkiksi tämän jakson junavaunun numero 82517 viittaa Frank Spotnitzin vaimon Melissa Lefanten syntymäpäivään 17.5. Numerosarja 112148 viittaa puolestaan Chris Carterin vaimon Dori Pierson Carterin syntymäpäivään. 101356 viittaa Carterin omaan syntymäpäivään, ja tietysti myös sarjan tuotantoyhtiöön. 925 on viittaus Gillian Andersonin Piper-tyttären syntymäpäivään. Sen sijaan numerosarjoilla 1114 tai 4710111 ei tiettävästi ole mitään erityistä merkitystä. Lisää numerosta 1013 täällä.