Apocrypha

3x16g

”I think the dead are speaking to us, Mulder. Demanding Justice. Maybe that man was right. Maybe we bury the dead alive.”

3×16 Apocrypha
Käsikirjoitus: Frank Spotnitz ja Chris Carter
Ohjaus: Kim Manners
Ensiesitys: 16.2.1996
Tag line: The Truth Is Out There

Apocrypha on hyvä esimerkki mytologiasta, jollaista ei enää myöhemmin pystytty tekemään kun juonet alkavat mennä vähitellen pahaan umpisolmuun. Nisei/731 ja Piper Maru/Apocrypha jatkavat kumpikin varsinkin Anasazi / The Blessing Way / Paper Clip –trilogian tarinaa. Näiden kahden mytologian jälkimmäiset jaksot jopa jatkuvat loogisesti siitä, mihin edellinen jakso on päättynyt, eivätkä kärsi siitä viasta, että 1013 keksii shokkicliffhangerin ja alkaa vasta sitten miettiä, että mitenkäs tästä jatkettaisiin. Ja ihme kyllä, joitain tarinanpätkiä päätetäänkin. CSM saa käsiinsä kaipaamansa digitaalinauhan ja Scully siskonsa murhaajan.

3x16h

Tämän erän voitti CSM

Jotkut viitteet menneisyyteen ovat jopa hämmentäviä: tässä jaksossa nähdään agentti Brian Fuller, joka esiintyi edellisen kerran Squeezessa!

3x15k

Pahat valkoisen miehet herrakerhossaan

Jälleen kerran tarinan juuret vievät toisen maailmansodan aikoihin ja siviileillä tehtyihin ihmiskokeisiin. Sivutaanpa juonessa jopa atomipommia. Amerikkalaisten, saksalaisten ja japanilaisten pahisten joukkoon liittyvät nyt myös ranskalaiset, ja salaliitto ottaa yhä globaalimpia muotoja.

3x16b

Ensimmäinen potilas

Apocrypha on edellistä osaa tasapainoisempi ja vähemmän kaavamaisempi kokonaisuus. Jakso on lastattu Krycekilla, CSM:lla, Skinnerilla, Gunmeneilla, Syndikaatilla ja Apocryphaa täydentävät vielä viihdyttävät yksityiskohdat kuten luistelevat Gunmenit tai Scullyyn ihastunut agentti Pendrell. Apocryphassa on myös symmetriaa, kun Scully saa kiinni siskonsa tappajan ja Mulder saa hetkeksi kiinni isänsä murhaajan, Krycekin.

3x16c

Toinen potilas

On melkein huvittavaa, kuinka molemmat keskeiset mieshenkilöt onnistuvat hankkimaan itsensä sairaalakuntoon Apocryphassa. Mutta ainakin Scully saa mahdollisuuden toimintaan. Tosin Melissa Scullyn murhaajan kiinniottamisen efekti kärsii siitä, että kyseessä on pelkkä kasvoton palkkamurhaaja, jolle ei ole suotu persoonallisuutta tai ruutuaikaa ennen jaksoa. Ja tämäkin kasvoton palkkamurhaaja jää toisen vielä hämärämmän palkkamurhaajan uhriksi ruudun ulkopuolella.

3x16e

”It looked great on me in the store.”

Piper Maru ja Apocrypha eivät pyörittele Anasazi / The Blessing Way / Paper Clip –trilogian muistiin tai maan salaisuuksiin liittyviä teemoja lähellekään yhtä rikkaasti. Varsin näppärästi Apocrypha kuitenkin jatkaa teemaa totuuden hautaamisesta maahan, haudaten sen tässä hylättyyn siiloon Krycekin mukana. ”Sometimes we bury our dead alive” toimii hyvin Apocryphan motiivina. Sen kylmäävänä ruumiillistumana CSM käskee eräässä kohtauksessa hävittämään säteilyn polttamat uhrit, koska kuolema on muutenkin vain ajan kysymys.

3x16i

Oikeuden etsijät

Paper Clipin lopussa Mulder ja Scully totesivat, ettei oikeutta ole. Apocryphassa kuolleita pidetään totuuden vaatijoina. Itse asiassa tässä jaksoparissa esitetty ajatus siitä, että ihmisten omatunto on kuolleiden vaatimusta oikeuteen, jää kummittelemaan vielä sarjan viimeiseen jaksoon asti.


WMM: I trust we’re all alone.
Mulder: We’re all alone in New York City, sir.


X-Fakta: Piper Marussa ja Apocryphassa esiintyy pienessä roolissa myöhemmin maailmankuuluisuuteen noussut laulaja Michael Bublé. Bublé on myöhemmin kertonut, että extroja kohdeltiin sarjan kuvauksissa huonosti. Nälkäinen Bublé oli luvattomasti hakenut näyttelijöille tarkoitetusta buffetpöydästä hot dogin, minkä seurauksena hänet heitettiin ulos kuvauspaikalta.