Piper Maru

3x15j

”We hear them everyday, they talk to us, they haunt us, they beg us for meaning. Conscience is just the voices of the dead trying to save us from our own damnation.”

3×15 Piper Maru
Käsikirjoitus: Frank Spotnitz ja Chris Carter
Ohjaus: Rob Bowman
Ensiesitys: 9.2.1996
Tag line: The Truth Is Out There

731:n lopussa ollaan vielä tilanteessa, jossa periaatteessa on kyetty selittämään lähes kaikki mytologiassa siihen asti tapahtunut ihmisten teoiksi. Ihme kyllä sarja alkaa sen jälkeen kääntyä varsin voimakkaasti avaruusolentojen kannalle, ja Scully jää näkökannassaan pysyvästi tappiolle. Oikeastaan on sääli, että mytologiaa kehitettiin scifimpään ja uskonnollisempaan suuntaan, sillä kolmannen kauden realistisempi näkemys on, no, maallisempi. Puhumattakaan siitä, että tämä jakso panee ensimmäistä kertaa kysymään, onko Carterilla edes aikomuksena jonain päivänä solmia kaikki langanpätkät yhteen ja selittää, mistä oikein on kyse — vaiko tuoda mukaan uusia ja uusia lankoja ja tehdä niistä umpisolmu.

3x15b

Kiihottava hetki

Kuulostaa uskomattomalta, mutta aikoinaan The X-Files oli edelläkävijä jatkuvajuonisessa tarinankerronnassa. Ennen sitä TV:n draamasarjoissa ei juurikaan nähty viikosta toiseen jatkuvia tarinoita ja tarina-arkkeja (serial drama) saippuaoopperoita lukuunottamatta. TV-sarjoissa suosittiin episodimaista kerrontaa (procedural drama), jossa ei ole välttämätöntä nähdä edellistä jaksoa ymmärtääkseen tarinan. Ehkä se selittää, miksi myös The X-Files hapuilee kertoessaan suurta mytologiakertomusta.

3x15c

Gillian Andersonin ensimmäinen Emmy-ehdokkuus oli tässä

Kuten mytologiat yleensä, Piper Maru on kahtia jakautunut. Mulder juoksentelee pitkin maita ja mantuja, jopa Hong Kongissa asti, selvittelemässä, onko Piper Maru –alus nostanut merenpohjasta ufon. Koska actionilla pitää olla vastapainona tunteilua, on Scullylle tietysti kirjoitettu emotionaalisia kohtauksia hänen muistellessaan kauden aloitusjaksossa ammuttua Melissa-siskoaan. Kaikki on sellaista kaavamaista ”yhdistä pisteet toisiinsa” -mytologiaa. Piper Maru ei ole edes kovin tiivistahtinen. Skinneriä sentään ammutaan viime metreillä ja Krycek palaa takaisin, mutta verrattuna edellisen mytologiajaksoon 731 pommin ajastimen tikitykseen jakso on suorastaan verkkainen.

3x15a.png

Ja taas mennäään

Uusi avaruusolentomuoto, musta öljy eli musta syöpä, osoittautuu myöhemmin ydinelementiksi mytologiassa. Musta öljy leviää tartuntatautimaisesti ihmisestä toiseen ja saa ihmisen käyttäytymään oman älynsä mukaan. Musta öljy ei ole ideana kovinkaan kaukana muotoaan muuntavista avaruusolennoista. Kysymys on yhä siitä keneen voi luottaa, kun kukaan ei välttämättä ole sitä, miltä näyttää. Siltikään en ole oikein koskaan ymmärtänyt tarvetta tuoda mukaan musta öljy. Piper Maru onkin kenties ensimmäinen jakso, joka vihjaa, että jatkossa mytologia tulee etenemään näiden satunnaisten mukaan heiteltävien juonielementtien kautta; juonielementtien, joissa ei ole mitään tolkkua, ja jotka eivät johda minnekään. Piper Maru on The X-Filesin juonen hitaan hajoamisen alkupiste.

3x15e

Säteilevä ilmestys

Mustan öljyn esittelystä huolimatta Piper Marua ja Apocryphaa vaivaa välimytologian maku. Jaksoista puuttuu jonkinlainen oma leima. Esimerkiksi Anasazi / The Blessing Way / Paper Clip erottuivat intiaanimytologioidensa johdosta, ja 731 sai energiaa yhteen paikkaan sijoittuvasta tarinasta. Sekä Piper Marusta että Apocryphasta puuttuu persoonallinen lähestymistapa. Se ei silti tee jaksoista yhtään vähemmän nautittavampia.


Scully: I’m just constantly amazed by you. I mean, you’re working down here in the basement, sifting through… files and transmissions that any other agent would just throw away in the garbage.
Mulder: Well, that why I’m in the basement, Scully.
Scully: You’re in the basement because they’re afraid of you, of your relentlessness. And because they know that they could drop you in the middle of the desert and tell you “The Truth is Out There” and you’d ask them for a shovel.
Mulder: That’s what you think of me?
Scully: Well, maybe not a shovel. Maybe a backhoe.


X-Fakta: Piper Maru -jakso on nimetty Gillian Andersonin tyttären Piper Maru Klotzin mukaan. Maru merkitsee sopivasti japaniksi laivaa. Myöhemmin sarjan kymmenennellä kaudella aikuiseksi varttunut Piper työskenteli sarjan tuotannossa. Andersonin pojan Oscar Griffithsin mukaan on puolestaan nimetty jaksossa My Struggle II esiintyvä tohtori. Andersonin kolmannen lapsen nimi Felix on puolestaan sattumalta (vai tarkoituksella?) anagrammi sanasta x-file.