Herrenvolk

4x01a

”Not everything dies, Mr. Mulder.”

4×01 Herrenvolk
Käsikirjoitus: Chris Carter
Ohjaus: R.W. Goodwin
Ensiesitys: 4.10.1996
Tag line: Everything Dies

Herrenvolkia vaivaa pahasti välimytologian maku. Talitha Cumia ei saatu edes päätettyä kovin kiinnostavaan cliffhangeriin, joten on vaikea jatkaa tajunnan räjäyttävästi. Tosin kauden aloitusjaksoksi Herrenvolk sisältää yllättävän vähän jahkailua eikä ainuttakaan monologia. Mukana on paljon juoksentelua ja paikasta toiseen vaeltamista. Mulder ja Jeremiah Smith seikkailevat pitkin kanadalaisia peltoja ja maatiloja, eikä käteen jää lopulta yhtään todistetta yhtään mistään. Scullykin saa enemmän aikaan Washingtonissa selvittäessään, kuinka ihmiset on merkitty ja luetteloitu isorokkorokotusten avulla.

4x01g

Matkan pää

Herrenvolkin taustalla oli vaikea syntyprosessi. Chris Carter keskittyi uuteen Millennium-sarjaansa ja valmisteli The X-Files -elokuvaa. Sarjan kuvaaja John Bartley oli jättänyt sarjan, ja uusi kuvaaja Ron Stannett sai potkut muutaman viikon jälkeen. Herrenvolkin visuaalinen ilme onkin suorastaan vaatimaton ja tavanomainen. Aurinko porottaa lähes kaikissa kohtauksissa. Poissa ovat hohtavat ja läpikuultavat värit ja valot.

4x01xe.png

Vihreillä niityillä

Mulderin vaikuttimena on Herrenvolkissa totuuden sijaan henkilökohtaiset motiivit. Hän haluaa pelastaa halvaantuneen äitinsä ihmeparantaja Jeremiah Smithin avulla. Sen sijaan Jeremiah Smith johdattaa Mulderin vihreille niityille näyttääkseen uuden valitun kansan, avaruusolentojen hybridit. Ne työskentelevät mehiläisfarmilla mykkinä kuhnureina. Tämä on tulevaisuus, Smith kertoo. Se ei vaikuta niin suurelta ja dramaattiselta paljastukselta kuin jota koko jakson ajan on pohjustettu. Onhan joukossa myös Mulderin siskon Samanthan klooneja, mutta Mulderin ja ”siskonsa” kohtaaminen jää pelkäksi alaviitteeksi jaksossa.

4x01d

Mehiläisiä

Kiinnostavinta Jeremiah Smithin esittelemässä tulevaisuudessa onkin homogeenisuus. Ihmiset yksilöinä ovat hävinneet. Vanhempia ei enää tarvita, kun lapset ovat kasvottomia työläisiä. Inhimillisyys ja lähimmäisenrakkaus ovat poissa. Smith ei kerro, missä herrakansan kaikki teini-iän ylittäneet nuoret ovat. Kenties kloonijoukot toimivat kuten maissilapset?

4x01f

Jälleenkohtaaminen

Carterin tyyliin tietysti kuuluu tehdä suuria paljastuksia paljastamatta oikeastaan yhtään mitään, mutta nyt kyse alkaa olla jo itsetarkoituksellisesta salailusta, joka jarruttaa turhaan juonenkulkua. Herrenvolkissa mukaan suureen juoneen tuodaan mehiläiset, kloonit ja jo Paper Clipissa viitattu ihmisten luetteloiminen isorokkorokotusten avulla. Tässä vaiheessa tämä katsoja alkaa jo luovuttaa sen suhteen että ymmärtäisi, mistä mytologiassa on kyse. Humbugia lainaten Chris Carter ei vastaa kysymyksiin, hän vain esittää niitä.

4x01b.png

Vieraita tulossa

Herrenvolk jää lähinnä vanhojen kohtausten uudelleenpyörittelyksi. Mulder kohtaa Samanthan kuten Colonyssa, Alien Bounty Hunter kovistelee Mulderia kuten End Gamessa ja lopussa pohdiskellaan sairaalavuoteen vierellä kuten Paper Clipissa.

4x01h

Syntyjä syviä

Pakollisen shokkiefektin takaamiseksi tällä kertaa loppunsa kohtaa X, jotta jakson motto ”kaikki kuolee” toteutuisi. Hyvin xfilesmaisesti X kirjoittaa omalla verellään viimeisen paljastuksensa Mulderille. Kuolinkohtaus on hyvin toteutettu, mutta valitettavasti sen lopputulos, X:n korvaaminen YK:n Marita Covarrubiaksella, on vikatikki. Juttu olisi voinut toimiakin, jos Maritaan olisi kiinnitetty jatkossa enemmän huomiota. X:n esiintymisissä aina jotain hyvin uhkaavaa energiaa, joka purkautui välillä fyysiseen otteluun. Marita Covarrubias yrittää olla viileä Hitchcock-blondi, joka luo pitkiä katseita ja kuiskii vaimealla äänellä. No, ehkä tässä lopulta on sellainen naispuolinen tiedonantaja, jollaisen Carter yritti luoda jo toisen kauden aikana, mutta joka vaihdettiin miespuoliseksi viime tingassa.

4x01i

X:n viimeinen paljastus

Herrenvolk piristyy vasta viimemetreillä. Tupakkamies tuo alien-parantajan parantamaan Mrs Mulderin, muka siksi, että Mulder on vaarallisempi vihollinen, jos hänellä ei ole mitään menetettävää. Se tietysti kalskahtaa tekosyyltä. CSM:n edellisessä jaksossa vihjattu kiintymys Mrs Mulderiin inhimillistää ensimmäisen kerran tämän vihollisen. Mies, joka Talitha Cumissa haukkui ihmisiä heikoiksi, sortuu itse tunteiluun.


Mulder: I’ve seen too many things not to believe.
Scully: I’ve seen things too. But there are answers to be found now. We have hope that there’s a place to start. That’s what I believe.
Mulder: You put such faith in your science, Scully. But… the things I’ve seen, science provides no place to start.
Scully: Nothing happens in contradiction to nature, only in contradiction to what we know of it. So that’s a place to start. That’s where the hope is.


X-Fakta: Mulderin asunnon numero on 42. Se on todennäköisesti viittaus kirjaan Linnunradan käsikirja liftareille, jossa 42 on ”vastaus elämään, maailmankaikkeuteen ja kaikkeen muuhun sellaiseen”. Jaksossa One Breath Mulderin ovessa lukee kuitenkin vain pelkkä 4. Kevin J. Andersonin novellissa Ground Zero selitetään asia sillä, että numero 2 tipahtaa jatkuvasti lattialle.