Unruhe

4x02g

”For truly to pursue monsters, we must understand them. We must venture into their minds. Only in doing so, do we risk letting them venture into ours?”

4×02 Unruhe
Käsikirjoitus: Vince Gilligan
Ohjaus: Rob Bowman
Ensiesitys: 27.10.1996
Tag line: The Truth Is Out There

Jos edellinen jakso Teliko oli kuin ”the best moments of The X-Files” –kierrätystä, niin tämä jakso näyttää, kuinka vanhoista jaksoista voi ottaa aineksia tyylillä. Unruhe ottaa aineksia Scullyn abduktiosta, IrresistiblestaOubliettesta ja Grotesquesta, mutta Vince Gilligan saa sen kaiken tuntumaan tuoreelta ja päähenkilöiden motiiveja luotaavalta.

4x02b

Valokuvaukselliset agentit

Unruhe kuvattiin kauden toisena jaksona, mutta lähetettiin vasta neljäntenä, sillä sen katsottiin olevan paras jakso houkuttelemaan katsojat mukaan uudelle esityspaikalla sunnuntai-iltoihin. Vanhan perjantai-illan esityspaikan peri Carterin uusi sarja Millennium, joka Unruhen tapaan kertoi kylmäävistä sarjamurhaajista ja yrityksestä ymmärtää pimeää ihmismieltä. Esitysjärjestyksen muuttumisen johdosta jaksosta jouduttiin poistamaan Gilliganille tyypillinen viittaus menneeseen, maininta Mulderin äidin parantumisesta. Se on harmi, koska tälläisiä harvinaisia merkkejä jatkuvuudesta sarjassa nähtiin muutenkin liian harvoin.

4x02e

Paha vaanii

Ei ole kuitenkaan vaikea nähdä, miksi Unruhe valittiin aloittamaan uusi aika The X-Filesissa. Vaikka kyseessä ei ole sarjan aivan terävintä kärkeä oleva MOTW, se on kuitenkin kautensa varmimpia tuotoksia. Neljännellä kaudella on kohtuullisen paljon kokeilevampia MOTW-jaksoja (Home, The Field Where I Died, Musings of a Cigarette-Smoking Man, Never Again ja Small Potatoes), kun taas monet perinteiset jaksot ovat väsähtäneempiä (Teliko, Sanguinarium, El Mundo Gira). Unruhekin rakentuu tuttujen elementtien päälle, mutta ammentaa niistä jotain tuoretta.

4x02h

Hymyä!

Unruhessa mielisairas Gerry Schautz, esittäjänään Pruitt Taylor Vince harittavine silmineen niin vakuuttavasti, ettei miestä voi enää ajatella normaalirooleihin, kidnappaa naisia pelastaakseen nämä pään sisäisiltä parkujilta lobotomian avulla. Kuten Grotesquessa, parkujat asuvat mielessä ja saavat tekemään asioita joita muuten ei tekisi. Schautzin väkivaltaiset ajatukset ikuistuvat kameran filmille missä tahansa mies liikkuukin, ja näiden valokuvien avulla Mulder ja Scully yrittävät jäljittää miehen. Tarinaan yhdistyvät sekä Scullyn demonit kaapatuksi tulemisesta ja Mulderin demonit läheisen kaappaamisesta. Irresistiblemaisesti Scullya vaivaa naisten kidnappaustapaukset, mutta tällä kertaa hän haluaa jättää tapauksen tutkimisen kesken.

4x02f

Ja taas Scully on vaarassa

Vaikka Scullyn kidnappaus ja Mulder rientää pelastamaan –tilanteita on nähty jo useita, tällä kertaa kummatkin on hyvin toteutettu. Mulderin rynniminen Scullya pelastamaan pursuaa lähes samanlaista energiaa ja jännitettä kuin Pusherin ratkaisuhetket. Ainoa heikkous jaksossa on oikeastaan se, kuinka The Amazing Muldeeenin logiikka hyppää uskomattoman pitkälle loppuvaiheessa.

4x02i

Scullyn parkujat?

Erityisen hyvä yksityiskohta on Unruhessa lausuttu tuleva ennustus: kun Schnautz on valmistelemassa Scullyn lobotomiaa, hän osoittaa paikkaa, jossa Scullylla todetaan myöhemmin syöpä.


”So which one of us gets to use the stun gun on Bruno Hauptmann back there?”


X-Fakta: Chris Carter osti oikeuden jaksossa mainitun mieltään valokuvanneen Ted Seriosin elämäkertaan, mutta elokuva The World of Ted Serios ei koskaan toteutunut.