Memento Mori

4x15h

”The truth will save you Scully. I think it’ll save both of us.”

4×15 Memento Mori
Käsikirjoitus: Chris Carter, Vince Gilligan, John Shiban ja Frank Spotnitz
Ohjaus: Rob Bowman
Ensiesitys: 9.2.1997
Tag line: The Truth Is Out There

Yhdessä One Breathin parhaimmissa kohtauksissa kuolemaisillaan oleva Scully istuu veneessä vain liekaköyden sitoen häntä kiinni elämään. Scully palasi takaisin, mutta nyt liekaköysi on taas löystymässä, kuten Scullykin kirjoittaa. Tämä juonenkäänne on tehnyt vääjäämättömästi tuloaan jo Niseista asti.

4x15a

Schnauz oli oikeassa

Koko kauden ratkaisevin jakso Memento Mori nauttii äärimmäistä suosiota, ja on rutiininomaisesti jokaisen fanin suosikkijaksolistoilla. Vaikka oikeastaanhan jakso on 43 minuuttia Scullya kirjoittamassa paatoksellisesti päiväkirjaa ja Mulderia haahuilemassa ympäriinsä. Outoa kyllä, alkuperäisissä suunnitelmissa Scullyn äiti sairastui syöpään, mutta lopulta uhriksi joutui Scully, sillä juonenkäänne tarjosi materiaalia uskon ja tieteen suhteelle. Syöpä on kuin paranormaali vihollinen, ja parannuskeinot ovat vain manaamista, joilla yritetään karkoittaa paha.

4x15b

Totuus silmästä silmään

Memento Morin syntyhistoria oli vaikea. Darin Morganin oli määrä kirjoittaa uusi jakso, mutta viimeisellä hetkellä selvisi, ettei näin kävisi. Oli pakko turvautua ajatuksissa pyöriteltyyn ideaan Scullyn syövästä. Memento Mori kirjoitettiin kiireessä neljän käsikirjoittajan voimin; ensin Spotnitz, Shiban ja Gilligan keksivät tarinan ja jakoivat käsikirjoituksen kolmeen osaan, ja lopulta Carter viimeisteli jakson joululomallaan The X-Files -elokuvan käsikirjoittamisen ohessa. Vaikka jakso saikin Emmy-ehdokkuuden parhaasta käsikirjoituksesta, tuntuu se hieman palapelimäisesti kokoon kasatulta. Yksi pala on täynnä toimintaa, yksi draamaa, yksi melodraamaa, onpa joukossa hieman huumoriakin. Aineksia jaksoon on saatu The Erlenmeyer Flaskista, Colonysta ja ennen kaikkea One Breathista.

4x15e

Kirjeitä Mulderille

Carterin käsialaa ovat varmasti pitkät, kaunokieliset monologit, jotka varsinkin sarjan loppua kohti muuttuvat yhä kliseisemmiksi. Memento Morissa niillä on kuitenkin keskeinen rooli tunteiden tulkkina. Monologit ovat itse asiassa osa Scullyn päiväkirjaa, jota hän kirjoittaa Mulderille luettavaksi. Koskaan aiemmin ei Mulderin tai Scullyn tunteita ole ole lyöty näin suoraan TV-ruudulle. Memento Mori ratsastaa häpeämättömästi tunteilulla ja sentimentaalisuudella. Scully kirjoittaa Mulderille suorastaan romanttisesti kertoessaan vain Mulderin tuntevan hänen sydämensä. Nimenomaan kirjoittaa, koska ääneen mitään ei koskaan sanota. Vaikka Mulder lukeekin Scullyn päiväkirjan, toistensa kohdatessaan he vain katsovat toisiaan vaieten. Varsinkin tunteista vaikeneminen on aina ollut ratkaiseva osa Mulderin ja Scullyn dynamiikkaa. Eikä se muutu myöskään Memento Morin lopussa, kun Mulder päättää olla kertomatta että terveyden lisäksi Scullylta on myös viety mahdollisuus äitiyteen.

4x15r

Munasoluja kerrakseen

Neljän erilaisen kirjoittajan mukanaolosta huolimatta Mulderin ja Scullyn hahmot ovat Memento Morissa hyvin uskollisia itselleen. Scully on rohkea sotilas, joka alkaa ymmärtää tilanteensa vasta kohdatessaan toisen syöpään kuolevan abduktoidun. Mulder on vihainen ja kieltäytyy uskomasta, ettei parannuskeinoa ole. Taaskin Mulderista ja Scullysta on tehty pelkkiä Syndikaatin pelinappuloita, joilta elämä voidaan ottaa pois sormia napsauttamalla. Yksi Mulderin ja Scullyn sidettä kuvaava hetki on, kun Scully sanoo monologissaan, kuinka Mulderin on nyt kuljettava omaa tietään, ja samanaikaisesti pimeällä käytävällä harhaileva Mulder mutisee ”Where the hell am I going?”.

4x15xa.png

Varastetut kukat

Syöpäjuoni antaa näyttelijöille mahdollisuuden loistaa, ja näyttelijänsuoritukset ovat vahvempia kuin itse jakso. Andersonille Memento Mori tarjosi kultatarjottimella mahdollisuuden Emmyyn, ja Emmyn Anderson saikin. Emmyn olisi ansainnut myös Duchovny, jolle käsikirjoitus antaa tilaisuuden vielä moninaisempiin tunnetiloihin. Pakko vielä mainita, että Memento Morissa käytetään kerrankin hyväksi Duchovnyn ja Andersonin suurta pituuseroa: Scully vaikuttaa pieneltä ja heiveröiseltä seisoessaan ilman korokkeita tai korkokenkiä kookkaan Mulderin rinnalla.

4x15q

Voimattomat

Memento Mori on silti ennen kaikkea tiimityön saumaton tulos, muutenkin kuin käsikirjoituksen osalta. Lone Gunmenit pistävät parastaan action-sankareina. Skinner tekee Mulderin puolesta sopimuksen itse pirun, Tupakkamiehen, kanssa pelastaakseen Scullyn. Tupakkamies, jolta kolmannella kaudella riisuttiin lähes kaikki valta, palaa taas paholaismaiseen rooliinsa. Jaksossa on melkein liikaa kaikkea ja suuria käänteitä lyhyeen kestoon verrattuna. Osa jouduttiin leikkaamaan poiskin, mikä herättää kysymyksen siitä, miksei jaksoa venytetty kaksiosaiseksi.

4x15xb.png

Manausta

Kaksiosaisuus olisi tarjonnut enemmän tilaa Memento Morin One Breathin -viittauksille. Onneksi DVD:lta löytyvät poistetut kohtaukset, joissa yhdessä Scully tapaa taas valkoisessa huoneessa kuolleen isänsä. One Breath -viittaukset olisivat tuoneet jaksoon jotain jota siitä puuttuu, tietynlaista henkisyyttä. Ne olisivat viimeistelleet tämän jaksoparin. One Breath kertoi elämään palaamisesta. Scully tekee saman valinnan elämään palaamisesta myös Memento Morissa, mutta kokonaisuutena jakso kertoo kuolemasta. Morgan&Wong eivät tarvinneet poeettisia monologeja valoittamaan päähenkilöiden tunteita. Itse asiassa heidän jaksossaan Scully makasi sanomatta yhtään repliikkiä viime minuuteille asti.

4x15p

Betsya saattamassa

Täydet pisteet jaksolle myös värimaailmasta, jonka yhtenäisyys on jatkunut koko sarjan ajan, ja jatkuu tässäkin. Scully on aina valkoisissa, Mulder mustissa. Teaserissa, loppukohtauksessa, sairaalassa — aina mustaa ja valkoista. Kyse ei ole vain tästä jaksosta, vaan se alkoi jo abduktiotarinan aikana: Scully oli taivassa valkoisessa paikassa ja Mulder mustassa. Kun Scully näkee rajatilassa henkiä, kaikki on valkoista, ja kun Mulder näkee henkiä, taivas on musta (The Blessing Way). Kun Scully abduktoidaan, hän on valkoisessa paikassa, ja kun Mulder abduktoidaan, hän on mustassa paikassa. Scully uskoo Jumalaan, Mulder uskoo pimeisiin voimiin. Tätä voisi jatkaa loputtomiin, sillä sarjan pohjalla on vastapari: Scullyn viattomuus, puhtaus ja hakeutuminen valoa kohti, Mulderin syntisyys ja kulku kohti pimeää.

4x15o

Mustaa ja valkoista

Lopun kohtaus hienoimpia hetkiä koko sarjassa, Mulder valaa Scullyyn uskoa. ”Totuus pelastaa sinut Scully. Uskon, että se pelastaa meidät molemmat”, Mulder sanoo.


”I feel time like a heartbeat, the seconds pumping in my breast like a reckoning. The luminous mysteries that once seemed so distant and unreal, threatening clarity in the presence of a truth entertained not in youth, but only in it’s passage. I feel these words as if their meaning were weight being lifted from me, knowing that you will read them and share my burden, as I have come to trust no other. That you should know my heart, look into it, finding there the memory and experience that belong to you, that are you, is a comfort to me now as I feel the tethers loose and the prospects darken for the continuance of a journey that began not so long ago, and which began again with a faith shakened and strengthened by your convictions, if not for which I might never have been so strong now. As I cross to face you and look at you incomplete, hoping that you will forgive me for not making the rest of the journey with you.”


X-Fakta: Alun perin reippaasti ylipitkästä jaksosta jouduttiin leikkaamaan pois Scullyn isän One Breath –ilmestyminen ja Scullyn veljen Billin ensiesiintyminen. Leikkaamaton versio on nähtävänä DVD:lla, ja se valottaa Bill Scully Jr:n kaunaista asennetta Scullyn valintojen suhteen ja auttaa ymmärtämään Redux II:sta. Memento Mori on kuuluisa myös siitä, että Duchovny ja Anderson improvisoivat ensimmäisen Mulderin ja Scullyn suudelman. Luonnollisesti sitä ei käytetty jakson lopullisessa versiossa, vaan käsikirjoituksen mukaista otsasuukkoa. Suudelma on nähtävissä DVD:lla, ja ihan hyvin sen olisi melkein voinut jättää lopulliseen jaksoon, niin viaton se on.