Max

4x18h

”What are these people dying for? Is it for the truth or for the lies?”

4×18 Max
Käsikirjoitus: Chris Carter ja Frank Spotnitz
Ohjaus: Kim Manners
Ensiesitys: 23.3.1997
Tag line: The Truth Is Out There

Hyvä, että yksittäisenä seikkailuna alkanut Tempus Fugit on maltettu pitää mytologiavapaana myös Maxissa. Tarina saadaan päätökseen, eikä lankoja jätetä roikkumaan seuraavaan tai sitä seuraavaan mytologiaan asti.

4x18g

Salaliiton jäljillä

Kakkososa ei tarjoile yhtä komeita näkymiä kuin Tempus Fugitin kaahaukset tai lento-onnettomuudet. Se keskittyy tarinan inhimillisempään puoleen. ”Kuolevatko nämä ihmiset totuuden vai valheiden vuoksi?”, kysyy Scully Mulderilta. Se on hyvä kysymys, sillä Tempus Fugit / Max tekee melkein koko sarjan ennätyksen kuolonuhrien määrässä. Ensin tipahti lentokone tappaen 134 ihmistä, sitten kuolee Mulderin ja Scullyn agenttikollega, ja kohta on Scullynkin oma aika lähteä.

4x18b

Jää hyvästi, Sean.

Sarjasta alkavat näköjään jo tapettavat henkilöt loppua, kun agentti Pendrell joudutaan rahtaamaan luotien uhriksi. Pendrellin kuolema vain korostaa uhrien turhuutta. Pendrell oli viaton sivustakatsoja, jonka etunimeäkään Mulder ja Scully eivät tienneet. No, ainakin Pendrell-parka saa viettää viimeiset hetkensä ihanan Danan seurassa. Onhan tässä sarjassa lahdattu jo suuri osa Mulderin ja Scullyn sukulaisista, ystävistä, työtovereista ja tiedonantajista, mutta liika on liikaa.

4x18d.png

Jälkiä säteilystä

Voiko muutaman ihmisen uhrata suuremman hyvän eteen? Aiemmat mytologiajaksot ovat näyttäneet, kuinka hallitus on sumeilematta käyttänyt hyväkseen ja tappanut lukuisia ihmisiä voittaakseen sodissa tai pelastaakseen ihmiskunnan. Sama kysymys Mulderin pitäisi kuitenkin kysyä myös itseltään. Hänen oma tutkimusmatkansa on tähän mennessä kerännyt jo ison joukon sivullisia uhreja.

4x18i

Sinne meni yhdeksän minuuttia

Jakson traagisin hahmo Max jää vain tuntemattomaksi kummajaiseksi, jota kukaan ei muista. Hän oli viaton uhri suuressa pelissä. Fallen Angelin tavoin Maxin hahmo vertautuu Mulderiin. Ufokokemukset tekivät Maxista erakon, joka eli koko elämänsä sekaisessa asuntovaunussa. Maxin tekemät uhraukset totuuden eteen jäävät ilman vastakaikua. Vaikka Mulder kulkee vielä puku päällä ja käy töissä, pakkomielle saattaa vielä viedä hänet Maxin tielle, jakso vihjaa.

4x18e

Mulderin tulevaisuudessa

Painavista teemoista huolimatta tuntuu, että Max ei täysin tavoita niitä emontionaalisia tasoja, joita sen on tarkoitus tavoittaa. Scullyn vähenevälle ajalle ei juuri uhrata ajatuksia. Satunnainen katsoja ei varmasti ymmärrä nenäverenvuodon merkitystä.

4x18k

Tähtiä katsomassa

Tätä paikkaamaan on kirjoitettu loppuun kohtaus, jossa Scully keksii ja selittää Mulderille tältä lahjaksi saaman Apollo 11 –avaimenperän väkinäisen tarkoituksen. Puheenvuoro yhteistyön merkityksestä on omalla tavallaan ironinen, koska loppukauden Mulder ja Scully näyttävät ajautuvan eri suuntiin ja olevan keskustelematta asioista.


Scully: Actually, I was thinking about this gift that you gave me for my birthday. You never got to tell why you gave it to me or what it means, but I think I know. I think that you appreciate that there are extraordinary men and women, and extraordinary moments when history leaps forward on the backs of these individuals, that what can be imagined can be achieved, that you must dare to dream, but that there is no substitute for perseverance and hard work… and teamwork. Because no one gets there alone. And that while we commemorate the greatness of these events and the individuals who achieve them, we cannot forget the sacrifice of those who make these achievements and leaps possible.
Mulder: I just thought it was a pretty cool key chain.


X-Fakta: Gillian Anderson voitti parhaan draamasarjojen naisnäyttelijän SAG (Screen Actors Guild) -palkinnon kesken Maxin kuvausten. Voittopuheessaan Anderson siteeraa Scullyn loppumonologia unelmoimisesta ja tiimityöstä. Ilmeisesti kohtaus kuvattiin Andersonin voittoa seuranneena päivänä.