Synchrony

4x19d

”Well, you see what happens when you drink and drive?”

4×19 Synchrony
Käsikirjoitus: Howard Gordon ja David Greenwalt
Ohjaus: James Charleston
Ensiesitys: 13.4.1997
Tag line: The Truth Is Out There

The X-Filesin yksi parhaista keksinnöistä yli yhdistää jatkuvajuoninen tarina (mytologia, arc) monster of the week -tarinoihin, joissa hirviö saatiin kiinni yhden jakson aikana. MOTW-jaksot koukuttivat helposti satunnaiset katsojat, kun taas fanit olivat kiinnostuneita mytologian suuren juonen käänteistä.

4x19h

Silminnäkijä

Tälläinen rakenne on suorastaan nerokas, mutta samalla äärimmäisen vaativa. Edes The X-Files ei osannut ratkaista sitä mysteeriä, kuinka yhdistää jatkuvajuoninen tarina ja yksittäisjaksot toisiinsa luonnollisesti. Mytologiajaksoissa Mulder ja Scully näkevät avaruusolentoja, kohtaavat maailmaa mullistavia tapahtumia ja saavat tietää koko maailmaa uhkaavasta salaliitosta — ja seuraavalla viikolla he ovat jahtaamassa salamapoikia tai näkymättömiä elefantteja kuin mitään tärkeää ei olisi tapahtunut. Ongelma alkaa paistaa läpi erityisen paljon neljännellä kaudella. Scully on abduktionsa seurauksena kuolemassa syöpään, mutta sarja ei huomioi sitä juuri ollenkaan.

Myöskään Synchrony ei anna viitettäkään siitä, mitä Mulderin ja Scullyn elämässä on menossa kulissien takana. Synchrony kertoo tiedemiehestä, joka on keksinyt aikamatkailun, mutta tullut katumapäälle. Aikamatkailu on luonut maailman ilman toivoa ja historiaa, joten tiedemiehellä ei ole muuta mahdollisuutta kuin palata tulevaisuudesta nykyaikaan ja estää itseään tekemästä ratkaisevaa keksintöä.

4x19c

Juopottelun vaaroja?

Näin suuria teemoja pyöritteleväksi jaksoksi Synchrony on oudon kylmä. Aikamatkailija Jason Nichols päätyy melkein konemaisesti tappamaan kaikki tielleen päätyvät muuttaakseen tulevaisuutta. Mulder ja Scully voivat olla vain pelkkiä tarkkailijoita, jotka yrittävät saada Nicholsin kiinni ennen seuraavaa uhria.

4x19j

Tulevaisuudesta tullut

Tähän tiivistyy jakson, ja tietyllä tavalla koko sarjan, keskeinen ongelma. The X-Filesin jaksot ovat kiinnostavimmillaan silloin, kun ne koskettavat Mulderin tai Scullyn elämää, ja tämä koskee myös MOTW-jaksoja. Ja tietyllä tapaa tämä asia on myös vastaus siihen, miten ratkaista mytologia/MOTW-ongelma. Eräs The X-Filesin perintöprinsseistä onnistui nimittäin ratkaisemaan tuon ongelman melko hyvin. Vuosina 2008-2013 pyörinyt Fringe perustui The X-Filesin mukaisesti suureen mytologiajuoneen, jota irralliset MOTW-jaksot täydensivät. Kun Fringen mytologia alkoi kasvaa yhä suurempiin mittakaavoihin, ei sarja erottanutkaan mytologia- ja MOTW-jaksoja täysin erilleen toisistaan, vaan käsitteli myös MOTW-jaksoissa painavasti mytologian teemoja ja niissä heränneitä tunnetiloja.

4x19k

Kuva, jota ei koskaan otettu

Yksi parhaimpia esimerkkejä tästä on Fringen toisen kauden jakso White Tulip. Synchronyn tapaan se kertoo aikamatkailijasta, joka palaa nykyhetkeen estääkseen ratkaisevan tapahtuman. Fringen protagonistikolmikko Peter Bishop, tämän isä Walter Bishop ja FBI-agentti Olivia Dunham yrittävät Mulderin ja Scullyn tavoin saada kiinni aikamatkaajan, joka osin tahtomattaan päätyy tappamaan ihmisiä toteuttaakseen oman tavoitteensa. Mutta toisin kuin Synchrony White Tulip tekee tarinasta henkilökohtaisen. Jokainen Fringea seurannut tietää, kuinka Walter Bishop on menneisyydessä tehnyt suuren vääryyden poikaansa ja koko maailmankaikkeutta kohtaan. White Tulipissa Walter Bishop kohtaa aikamatkaajan, ja yrittää vakuuttaa tälle, että menneiden korjaaminen johtaa vain suurempiin tragedioihin. Kun Synchrony päättyy siihen, että jakson antagonisti Jason Nicholsin päätyy surmaamaan nuoren itsensä, ja Mulder ja Scully voivat siirtyä seuraavan monsterin pariin, White Tulip päättyy siihen, että Walter Bishop uskoo saaneensa universumilta merkin siitä, että Jumala on antanut anteeksi hänen väärän tekonsa. White Tulip on tunteellinen, koskettava, pohdiskeleva — kaikkea sitä, mitä Synchrony ei ole. Tämä johtunee ennen kaikkea siitä, että White Tulipissa aikamatkaajan teko päättyi muuttamaan Fringen päähenkilön elämänkatsomusta. Synchronyn loppuhuipennus, jossa satunnainen sivuhenkilö tekee itsemurhan, jää rutiininomaiseksi juonenkäänteeksi.

4x19f

Olemattomia todisteita

Synchrony olisi tarjonnut mahdollisuuden pohtia syvemmin teemaa siitä, onko menneisyyttä/tulevaisuutta mahdollista muuttaa, ja jos on, onko kaikki sen arvoista. Jopa Clyde Bruckman’s Final Repose käsitteli syvällisemmin Synchronyn ongelmaa siitä, onko järkeä elää maailmassa, jossa tulevaisuus on tiedossa. Toisin kuin tulevaisuuden Jason Nicholsista, Clyde Bruckmanista välittyi se tuska, joka ennaltatietämisestä seuraa. Mulderin pitäisi itse asiassa sympatisoida Jason Nicholsia, joka on havainnut, että maailma ilman toivoa on arvoton. Mulder itsehän yrittää muuttaa ihmiskunnan vääjäämättömän kohtalon. Jos Mulder voisi matkustaa takaisin menneeseen, minne hän palaisi? Samanthan katoamisiltaan? Estämään Scullyn abduktion ja sitä seuranneen syövän? Roswelliin 1947?

4x19i

Tieteellistä argumentointia

Synchrony kuitenkin yrittää edes hieman sitoa tarinaa Mulderiin ja Scullyyn hyödyntämällä Scullyn taustaa fyysikkona. Osaltaan jakso kompastuu tähän tieteellisyyteen, koska se on, miten sen nyt sanoisi, liian tieteellinen tähän sarjaan. Toinen hyvä kysymys on, eikö Scully voi edes kerran olla oikeassa tieteellään? Mulder on oikeassa 98,9 % tapauksista, joten eikö nyt edes tämän kerran, kun tapaus ei ole paranormaali, vaan puhtaan tieteellinen, Scully olisi voinut olla oikeassa. Mutta ei, Mulder jopa siteeraa Scullyn gradua todistaakseen teoriansa. Varsinaista tieteellä päähän lyömistä.


Mulder: Think about it, Scully. If Lucas Menand never gets hit by the bus, his complaint gets heard before the grant committee. Jason Nichols loses his funding and he never gets to collaborate on his research with Dr. Yonechi. Therefore, this photograph never gets taken because this celebration never happens.
Scully: And if your sister is your aunt and your mother marries your uncle, you’d be your own grandpa.


X-Fakta: Jakson Howard Gordonin kanssa kirjoittaneelle David Greenwaltille tarjoittiin käsikirjoittajan pestiä Salaisissa kansioissa, mutta hän hylkäsi tarjouksen työskennelläkseen Buffy vampyyrintappaja -ohjelmassa.