Detour

5x04q

”Go, team. 20 more bodies and we’ll win the Honey-Baked Ham.”

5×04 Detour
Käsikirjoitus: Frank Spotnitz
Ohjaus: Brett Dowler
Ensiesitys: 23.11.1997
Tag line: The Truth Is Out There

”Communication. That’s the key”, todetaan heti alkajaisiksi kun Mulder ja Scully matkustavat tiimityöskentelyseminaariin jaksossa Detour. Ironiapuoli on jaksossa kunnossa: tarinan edetessä pari toisensa jälkeen joutuu metsässä asuvien kamelionttihirviöiden uhriksi, mutta Mulderin ja Scullyn sanaton viestintä pelastaa heidät. Jakson lopussa tämä agenttipari kokoavat tornia ruumiista eivätkä toimistotarvikkeista, mikä omalla tavallaan on hyvin, hyvin kuvaavaa.

5x04l

Jos metsään haluat mennä nyt…

Parisuhteilun lisäksi katsojille on tarjolla X-File, joka ei ehkä ole erikoinen mutta tarjoaa viihdykettä. Frank Spotnitz on lempiaiheensa, ikuisen elämän, parissa (Our TownThe Gift). 400 vuotta aiemmin nuoruuden lähdettä etsimään tullut joukkio löysi etsimänsä ja vuosisatojen kuluessa adaptoitui täysin luontoon muuttuen näkymättömiksi metsähirviöiksi. Juuri nämä painajaismaisissa olosuhteissa keskellä sadetta kuvatut metsäkohtaukset saivat Duchovnyn vitsailemaan Conan O’Brienille, että Vancouverissa sataa kymmenen metriä vettä päivässä.

5x04k

Mörkö

Detourin esikuvana on ilmiselvästi toiminut Quagmire. Kolmannessa näytöksessä on jopa samantapainen pitkä Mulder&Scully –keskustelu kuin Quagmiressa. Keskustelu ei tietysti yllä lähellekään Quagmirea, koska siitä puuttuu täysin syvällisyys ja paljastavuus. Keskustelussa kuitenkin kiteytyy, kuinka Mulderin ja Scullyn kommunikaatiossa on puutteita, vaikka Mulder väittääkin, että sanaton viestintä toimii. Mulder välttelee koko jakson puhumista eikä edes keskellä metsää keskity puhumaan kuolemasta, vaikka pari jaksoa sitten viikatemieheltä täpärästi pelastunut Scully niin toivoisi. Tämä on tietysti täysin normaali tilanne, sillä MOTW-jaksoissa ei mytologiaan juuri koskaan viittailla.

5x04i.png

Näkymätön mies? Oikeasti?

Miten sanoisin tämän käyttämättä negatiivisia sanoja? Detour ei resonoi edellisten jaksojen kanssa. Vaikka jakson aiheena ovat ilmeisesti ikuisesti elävät hirviöt, ja Scully ottaa puheeksi kuoleman, käsikirjoitus kieltäytyy punomasta aiheita yhteen.

5x04a

Edessä lupaava seminaari

Suurin osa Detourin parisuhdedraamasta nojaa Gillian Andersoniin, joka näyttää toiveikkaalta tuodessaan Mulderille viiniä ja juustoa huoletonta yhteistä illanviettoa varten; surumieliseltä, kun Mulder hylkää hänet liikkuvien sammalkasojen takia; pettyneeltä, kun Mulder ei halua kehittää kommunikointitaitoja, ja flirttailevalta, kun Mulder ehdottaa että paras tapa pysyä lämpimänä on jakaa makuupussi. Tämä taitaa olla ensimmäinen kerta, kun sarjassa nähdään ”haluan ulos autosta” -Scully (ks. Dreamlandit).

Shippyyden voi kirjoittaa hyvin tai huonosti, ja tässä se on tehty hyvin. Detour on täynnä pieniä juttuja, jotka vain shipperit osaavat poimia mutta muut eivät välttämättä edes kiinnitä huomiota: agenttipari viettää aikaa toistensa hotellihuoneissa vastoin FBI:n sääntöjä, pukeutu usamanlaisiin vaatteisiin, Scully pakkaa Mulderin tavarat, lämmittelee haavoittunutta Mulderia sylissään ja laulaa vielä tuutulaulunkin (ja sanattoman viestinnän huipentumana jättää Joy to the Worldin toisen säkeistön laulamatta). Ja kun Scully putoaa kuoppaan, Mulder hyppää mieluimmin perässä kuin jättää Scullyn yksin avunhakureissun ajaksi.

5x04d

Sanatonta viestintää

Detour on hyvällä tavalla perinteinen ja yksinkertainen MOTW. Kerrankin Mulder ja Scully tutkivat tapausta yhdessä alusta loppuun väistymättä toistensa rinnalta. Detour on suorastaan riemukas jakso. Mulder ja Scully ovat palanneet! Terveinä ja tarmoa täynnä! Partay!


Mulder: I was told once that the best way to regenerate body heat is to crawl naked into a sleeping bag with somebody else who was already naked.
Scully:  Maybe if it rained sleeping bags, you’ll get lucky.


X-Fakta: ”However, I must remind you this goes against the Bureau’s policy of male and female agents consorting in the same motel room while on assignment.” Tämän täytyy olla yksi Mulderin ja Scullyn eniten rikkomia FBI-sääntöjä, sillä he ovat viettäneet aikaa samassa hotellihuoneessa jaksoissa pilotti, Deep Throat, Fallen Angel, Eve, Fire, Beyond the Sea, E.B.E, Miracle Man, Aubrey, Humbug, Anasazi, Revelations, Jose Chung’s From Outer Space, Quagmire, Home, The Field Where I Died, Sanguinarium, Demons, Bad Blood, The Beginning, The Rain King, Sein Und Zeit, Closure, Requiem ja Mulder and Scully Meet the Were-Monster.