Kill Switch

5x11g

”But what are we but impulses? Electrical and chemical through a bag of meat and bones. You’re the scientist. You tell me.”

5×11 Kill Switch
Käsikirjoitus: William Gibson ja Tom Maddox
Ohjaus: Rob Bowman
Ensiesitys: 15.2.1998
Tag line: The Truth Is Out There

Toisin kuin edellisen jakson Stephen King, tässä jaksossa vierailevat käsikirjoittajat tuovat virkistävän, ulkopuolisen näkemyksen The X-Filesiin. Kirjoittajinaan William Gibson ja Tom Maddox The X-Files kurkistaa cyberpunkin puolelle. Edelliselle keinoälyjaksolle, Ghost in the Machinelle, Kill Switch antaa turpaan jokaisella saralla.

5x11c

Klassista Rob Bowmania

Kill Switch oli Vancouverissa kuvatuista jaksoista kaikkein kallein ja tuotannollisesti vaativin. Se on myös Rob Bowmanin ensimmäinen jakso elokuvan kuvausten jälkeen. Eikä ole ihme, miksi jakso annettiin Bowmanin huostaan. Tämän kaltaisia räjähdyksiä ja toimintakohtauksia nähdään yleensä vain mytologioissa. Kill Switch on kunnianhimoinen, kummallinen ja omaperäinen. Jakso vaikuttaa melkein liian suureelliselta TV-ruutuun.

5x11b

Invisigoth

Kill Switchissa Mulder ja Scully pääsevät keksijältään karkuun päässeen, vihollisiaan surmaavan tekoälyn jäljille. Nykytodellisuudelle soitetaan jaksossa iltahämärän koittoa. Pohjimmiltaan kyseessä on kuitenkin surumielinen rakkaustarina. Taustamusiikkina pyörii onnistuneesti valittu, hieman aavemainen The Plattersin Twilight Time, jossa haikaillaan rakkaan tapaamista kun hämärtää.

Kun jakso tehtiin vuonna 1998, ei todennäköisesti osattu vielä ennustaa, kuinka elämä todellakin sijaitsee tulevaisuudessa verkossa. Tuskinpa myöskään osattiin ennustaa, kuinka ihmisiä voitaisiin tarkkailla aina ja kaikkialla. Kill Switch tuntuukin samaan aikaan sekä vanhentuneelta että ajankohtaiselta.

5x11h

Mulderin fantasia

Kill Switchin ehdoton kohokohta on keinoälyn vangitseman Mulderin kokema virtuaalitodellisuus. Täytyy olla todella omituinen mielikuvitus, jos uneksii sellaisen unen kuin Mulder: seksikkäitä mutta kovakouraisia bimbohoitsuja, hullu Mulderin käsivarret silpovasta lääkäri ja kaikkien raajojen menettäminen. Virtuaalitodellisuus huipentuu siihen, kun Scully marssii sisään ja antaa köniin bimboille, ja joutuu sitten Mulderin pahoinpitelemäksi.

5x11a.png

Joukkomurha kahvilassa

Ilman Mulderin virtuaalitodellisuuttakin huomio jaksossa kiinnittyy Gibsonin ja Maddoxin feministiseen Scullyyn. Scully ajaa jaksossa autoa Mulderin pelkääjän paikalla (uskomatonta, että tällaisesta pitää erikseen mainita!), piikittelee sarkastisesti, laukoo mulderismeja ja ratkoo juttua sillä aikaa kun Mulder unelmoi virtuaalitodellisuudessa uhkeista sairaanhoitajista ja kick ass –Scullysta.

5x11d

Scully ei taaskaan usko

Surrealistiset kohtaukset toimivat, sillä erikoistehosteisiinkin on panostettu, eivätkä ne vielä tänä päivänäkään näytä vanhentuneilta. Upeana kontrastina toimivat oikeat syksyisen Vancouverin maisemat auringonlaskun aikaan. Rob Bowman osoittaa, että ei hänelle turhaan uskottu The X-Files -elokuvan ohjaamista.


Scully: Mulder, that’s evidence!
Mulder: Gee, I hope so.


X-Fakta: William Gibson ja Tom Maddox palaavat vielä seitsemännellä kaudella kirjoittamaan jakson First Person Shooter. Myös Stephen Kingin oli tarkoitus palata seitsemännellä kaudella ja kirjoittaa zombi-aiheinen elokuvaan Night Of The Living Dead perustuva jakso, jonka ohjaisi George A. Romero. Jakso ei valitettavasti koskaan toteutunut. Myös kauhukirjailija Thomas Ligotti kirjoitti vuonna 1998 yllättäen ja pyytämättä The X-Files -jakson Crampton, jota ei koskaan tuotettu. Sen käsikirjoitus on kuitenkin julkaistu netissä.