Folie à Deux

5x19l

”Five years together, Scully. You must have seen this coming.”

5×19 Folie à Deux
Käsikirjoitus: Vince Gilligan
Ohjaus: Kim Manners
Ensiesitys: 10.5.1998
Tag line: The Truth Is Out There

Folie à Deux on ehkä Vince Gilliganin paras vakava MOTW-jakso. Jostain syystä se ei ole kuitenkaan saanut ansaitsemaansa arvostusta. Gilligan itse on kuitenkin maininnut jakson yhdeksi suosikeistaan.

5x19a

Monsterboy ja murtuneet sormet

Kuinka voisi olla pitämättä jaksossa, jossa on jopa muistettu laittaa Mulderin edellisessä jaksossa murrettu sormi pakettiin? Se on harvinaista jatkuvuutta sarjassa, joka yleensä ei seuraavalla viikolla muista, mitä edellisellä viikolla tapahtui. Jakson loistokkuus ei todellakaan perustu sen visuaaliseen näyttävyyteen — ohjaaja Kim Mannerskin uskoi uransa olevan ohi kun näki, millainen hassu kumipukuörkki jakson hirviö oli. Manners näyttääkin hirviötä niin vähän kuin mahdollista, ja se muodostuu jakson eduksi.

5x19i

Mörkö pimeässä

Kun käsikirjoittajana on Vince Gilligan, käsitellään jälleen kerran hulluutta ja mieleen työntyviä näkyjä. Ovatpa ne sitten pakottajan psyykkausta (Pusher, Kitsunegari), ihmisten pään sisäisiä ”parkujia” (Unruhe), luotuja unikuvia ja hallusinaatioita (Paper Hearts, Field Trip), kemikaalihallusinaatioita (Unusual Suspects) tai jopa harhanäkyjä vampyyreistä (Bad Blood). Ja kuten Soft Lightissa, ainoa keino paeta hulluuden varjoa on piileskellä valossa. Gilligan on siis löytänyt teemansa, jonka päälle on saanut rakennettua kokoelman hulluuden tulkinnoista. Folie à Deux kutoo ne kaikki yhteen. Onko hulluus vain kyky nähdä pintaa syvemmälle?

5x19s

Aivoton toimistotyöläinen

Folie à Deuxissa Skinner lähettää Monsterboy-Mulderin tutkimaan tapausta, jossa puhelinmyyjä uskoo pomonsa olevan todellisuudessa zombie, joka imee elämänvoiman kaikista työntekijöistä. Tämä pomo tekee alaisistaan kuuliaisia työläisiä, kuhnureita. Jakso tuntuu paikoittain jopa kritiikiltä byrokratiaa, yksitoikkoista toimistotyötä, kapitalismia ja affektiivista työtä kohtaan. Persoonallisuuden työntekijästä imevä työ tuntuu sekoittaneen Gary Lambertin pään niin pahoin, että hän päätyy pitämään työkavereitaan panttivankeina.

5x19e

Panttivankina

Jakson rytmitys poikkeaa normaalijaksosta, ja käsikirjoitus jakaantuu kahtia. Ensimmäinen puolisko rakentuu panttivankidraaman ympärille, ja tilanteessa olisi mainiosti voinut viettää vaikka koko loppujakson. Gilliganin suunnitelmat ovat kuitenkin paljon suurempia. Hän tekee Folie à Deuxista pienoistutkielman Mulderin ja Scullyn suhteesta ja metaforan koko The X-Filesista. Tietysti Mulder on ainoa, joka näkee hirviön, ja se vie hänet lopulta mielisairaalan sidottuun sänkyyn.

Mulderin päätyminen mielisairaalaan sänkyyn sidottuna on varmasti ollut kaikkien ennustettavissa. Tapahtuma tuntuu melkein liian isolta pieneen MOTW-jaksoon. Glen Morgan ja James Wong suunnittelivat aikoinaan vastaavaa koko kauden petaamaa käännettä. Folie à Deux tietysti paljastaa heti, ettei Mulder ole oikeasti hullu, vaan hirviö on todellinen. Täytyy vain uskoa nähdäkseen sen. Mulder joutuu taas kerran vakuuttamaan Scullylle, ettei ole hullu. Mulderin toteamus, että Scully on ainoa koko planeetan miljardeista ihmisistä, joka voi häntä ymmärtää, on niitä harvoja hetkiä, jolloin suoraan osoitetaan, kuinka ilman Scullya Mulder olisi todennäköisesti päätynyt itse jo kauan sitten sekopäiseksi Gary Lambertiksi.

5x19r

Tiedenainen todisteiden kimpussa

Gilligan ei kuitenkaan tyydy vain kirjoittamaan Mulderin hulluudesta. Kun Mulder joutuu mielisairaalaan, vaihtuu myös jakson päähenkilö Mulderista Scullyyn. Dynamiikka Mulderin ja Scullyn välillä on Gilliganin jaksojen tapaan ensiluokkaista. Alussa Mulder haluaa välttämättä tutkia yksin, mutta Scullyn mielestä tapaus on heidän yhteinen huolensa. Jälleen kerran Scully tunnollisesti seuraa ja auttaa Mulderia, ja on ainoa, joka lopulta uskoo Mulderia. All Souls –Mulder voisi ottaa oppia.

5x19f

Läheinen työpari

Kuten aikaisemminkin on todettu, The X-Files on ennen kaikkea sarja Scullyn matkasta uskojaksi. Folie à Deux osoittaa sen pienoiskoossa. Scully ei tietenkään usko hirviön olemassaoloon, mutta jakson aikana — ja koko sarjassa — Scully uskoo Mulderiin. Hän on lopulta valmis näkemään hirviön, koska se on ainoa keino pelastaa Mulder. Kaudella, jolla Mulder ja Scully on jo erotettu useilla tavoilla, epäilleet toisiaan pettureiksi ja vaihtaneet uskojaan, he kerrankin näkevät yhtäaikaisesti saman asian. Se on merkittävä hetki, joka toimii samaan aikaan myös jonkinlaisena loppukaneettina Gilliganin edelliselle jaksolle Bad Bloodille. Vaikka asiat näkisikin eri lailla, usko ja luottamus toiseen ihmiseen voi silti pelastaa.

5x19j

Folie à deux, deux fous

Folie à Deuxissa Gilligan osoittaa Mulderin ja Scullyn olevan koko planeetalla ainoat kaksi ihmistä jotka, yhdessä tietävät ja näkevät enemmän kuin muut, ja jakavat saman hulluuden. Eikö se oikeastaan olekin koko sarjan ydin? Hulluus, jonka jakaa vain kaksi.


”Scully, you have to believe me. Nobody else on this whole damn planet does or ever will. You’re my one in five billion.”


X-Fakta: Kun Mulder toteaa, ettei kyseessä ole Helsinki-syndrooma, hän käyttää väärää nimitystä Tukholman syndroomasta. Kerrankos pohjoismaiset pääkaupungin menevät ulkomaalaisilta sekaisin. Tämä on kolmas kerta, kun Suomi mainitaan sarjassa. Ensimmäisellä kaudella Syvääkurkku mainitsi Helsingissä pidetyn shakkiottelun tietokonetta vastaan (Ghost in the Machine) ja Max Fenig puhui suomalaisista painovoimatutkijoista (Max).