The X-Files: Fight the Future

ftfs

”One man alone cannot fight the future.”

The X-Files (The X-Files: Fight the Future)
Käsikirjoitus: Chris Carter
Tarina: Chris Carter ja Frank Spotnitz
Ohjaus: Rob Bowman
Ensi-ilta: 19.6.1998
Mainoslause: Take Your Greatest Fear And Multiply It By X
Cherish the past. Enjoy the present. Because the truth is coming.
Discover the past, live the present, fight the future.

Kun ensimmäisen kerran näin The X-Files -elokuvan, olin 16-vuotias ja odottanut lähes kaksi kuukautta, että elokuva saisi Suomen ensi-iltansa. Elokuva oli silloin kesän merkkitapaus. Muistan, kuinka The X-Files taipui lähes täydellisesti suurelle valkokankaalle. The X-Files – taistelu tulevaisuudesta oli jännittävä seikkailuelokuva, joka ei hävinnyt piiruakaan ”oikeille” blockbuster-elokuville.

ftfc

Edellisestä Fight the Futuren näkemiskerrastani taisi olla jo lähes kymmenen vuotta. Mutta kun katsoin nyt elokuvan uudelleen, sen taika oli säilynyt yllättävän hyvin. Oikeastaan varsin harva niistä 117 edeltävästä jaksosta, jotka olen katsonut osana tätä pitkää maratonia, sykähdyttivät enää niin, että ne kihelmöisivät vielä seuraavana päivänä. Mutta Fight the Future sykähdytti, vastoin odotuksia. Eihän tämä mikään elokuvahistorian klassikko ole eikä käsikirjoitus ole kaksinen, mutta joskus on mentävä fiiliksen mukana. Mulder ja Scully näyttivät yhä filmitähtimäisiltä, elokuvan visuaalinen ilme on tyrmäävä, juoni yhä jännittävä ja se käytäväkohtaus yhtä värisyttävä kuin 17 vuotta sitten elokuvateatterissa.

ftfn

Idea The X-Files -elokuvan teosta sai alkunsa jo kolmannen kauden aikoihin. Kun kolmanteen kauteen mennessä sarja oli noussut valtavaksi menestykseksi ympäri maailman, FOX päätti, että oli aika tehdä kokopitkä elokuva. The X-Files -elokuva avasikin ovet monelle muulle TV-sarjan elokuvaversiolle, mukaan lukien Simpsonit ja South Park. Harvassa ovat kuitenkin ne ei-animoidut draamasarjat, joista elokuvaversio olisi tehty kesken sarjan. Se kertoo, kuinka suuri ilmiö The X-Files aikoinaan oli.

ftfk

Keskeinen ongelma kuitenkin oli, kuinka houkutella elokuvateattereihin myös ihmiset, jotka eivät TV-sarjaa ole seuranneet ja se, että Pohjois-Amerikan ulkopuolella sarjaa esitettiin vuoden viiveellä. Nämä kaksi seikkaa ovat aiheuttaneet juoneen pakollisia kompromisseja. Carter ei ole kuitenkaan malttanut pysyä MOTW-linjalla, mikä olisi helposti ratkaissut ongelmat. Sen sijaan hän on halunnut tuoda valkokankaalle sarjan kunnianhimon kärkeä edustavan mytologiatarinan. Juoni on kuitenkin varsin yksinkertainen, jotta uudetkin katsojat sen tajuaisivat. Anasazi-tyylinen tykitys olisikin tiputtanut heti ensiminuuttien jälkeen uudet katsojat kärryiltä ja penkeiltään.

ftfd

Voisi tietysti kysyä, mikä se sellainen The X-Files -elokuva on, jossa X-Arkisto on kiinni, Mulderin kellaritoimistoa ei edes nähdä, Syndikaatista nähdään vain vilaus Tupakkamiehen johdolla, ja jossa Mulder ja Scully kärvistelevät tavanomaisissa terrorismitehtävissä. Kun pääparille paljastuu, että heidät yritetään mustamaalata pilvenpiirtäjässä tapahtuneen pommiräjähdyksen varjolla ja erottaa toisistaan, heidän katseensa kiinnittyy vanhaan tuttuun salaliittoon ja avaruusolentojen suunnitelmaan vallata maapallo. Juonen tuttuus alkaa tosin korostua viimeisessä vaiheessa, kun Scully kidnapataan Antarktiselle avaruusalukselle makoilemaan lumikkina lasiarkussa.

ftfwb

Elokuvan antamat mahdollisuudet käytetään Fight the Futuressa hyväksi ja mittakaavaa vedetään joka suhteessa melkein tarpeettoman suureksi. Tapahtumat sijoittuvat nykypäivän ja jääkauden välille, ja tapahtumapaikat vaihtelevan aina WashingtonD.C.:n kaupungista niin Teksasin ja Tunisian aavikoille kuin jäiselle Antarktiksellekin asti. Yltiöpäisen rymistelyn tai räjäyttelyn sijaan budjetti on käytetty visuaalisen tyylin korostamiseen. Visuaalisesti elokuva on upea. Värimaailma on suorastaan loistokas tapahtumapaikkojen vaihdellessa lähes mustavalkoisesta kohtauksesta kylläisen vihreän, sinisen ja punaisen väreihin.

Elokuvan keskeinen tekijäporukka on sama kuin TV-sarjassa, ja tekijöiden taidot kestävät hyvin valkokankaalle siirtymisen. Rob Bowman ponnisti Fight the Futuresta elokuvaohjaajaksi, vaikkei menestys ollut kaksinen. Bowmanin jälki on upeaa, eikä mistään huomaisi, että kyseessä on ensikertalainen elokuvaohjaaja. Ward Russell on toiminut elokuvaajana, eikä koskaan ole sarjan aikana nähty yhtä upeaa jälkeä kuin tässä elokuvassa. Mark Snow on saanut avukseen 85-päisen orkesterin. Raha näkyy kaikessa, mutta samalla jokin persoonallinen on kadonnut. Kyseessä ei todellakaan ole pitkitetty TV-jakso. Perjantai-iltojen kummajaissarja on istutettu kesän blockbuster-elokuvan muottiin.

ftfi

Fight the Future on hieno kunnianosoitus vanhoille seikkailuelokuville. Varsinkin, kun se on tuttuun tyyliin hyvin kiltti: ei aseita, ei ammuskelua, ei seksiä. Joku kriitikko joskus vertasi tätä elokuvaa osuvasti Viisikoihin. Erityisesti on mainittava kohtaus, jossa Mulder ja Scully löytävät keskeltä ei-mitään mustaa öljyä levittävien mehiläisten kasvatuspaikan. Tiheätunnelmainen kohtaus, jossa helikopterit ajavat Mulderia ja Scullya takaa maissipellolla, on hieno kunnianosoitus Hitchcockille ja päivitetty versio Vaarallisen romanssin maissipeltokohtauksesta.

ftfo

Hassuinta on, että suurimmat riskit elokuva ottaakin juonen sijaan Mulderin ja Scullyn suhteessa. Keneltäkään ei varmasti jäänyt huomaamatta kohtaus, jossa jopa syndikaattilainen Strughold paljastuu shipperiksi ja ehdottaa, että Mulderin lyömiseksi tältä tulee ottaa pois se, jota ilman Mulder ei voi elää — nopea leikkaus Scullyyn.

ftfg

The X-Files -elokuvan romanttisuus lyö varsinkin nyt vuosia myöhemmin melkein päin kasvoja. Jos TV-sarja on yrittänyt vakuuttaa Mulderin ja Scullyn suhteen platonisuutta aina The Endiin asti, Fight the Future on elokuva miehestä, joka lähtee epätoivoiselle matkalle pelastamaan naisen Etelänavalta asti. Jos se ei ole rakkautta, niin mitä se sitten on? Fight the Future ei olekaan enää kevyt scifi-seikkailu, vaan se on suuri romanssi, jossa avaruusolentojen invaasio on vain pieni este.

ftfwd

Mulderin ja Scullyn suhde saa siis elokuvassa entistä rohkeampia piirteitä, ja rohkeammalla tarkoitetaan tässä sitä, että Mulderin ja Scullyn huulet melkein koskettavat. Tai kuten Chris Carter sanoo, suudelma on jaettu kahteen osaan, ja huulien kosketus jälkimmäinen puolisko nähdään kun Mulder yrittää elokuvan loppupuolella epätoivoisesti elvyttää Scullya antamalla tekohengitystä.

On vaikea sanoa, kuinka paljon romanttisuus on tarkoituksellista ja kuinka paljon vahinkoa. Carter on tunnetusti vastustanut ajatusta Mulderin ja Scullyn romanttisesta suhteesta, mutta Fight the Future hyödyntää Duchovnyn ja Andersonin kemiaa minkä ehtii. Mulder ja Scully vitsailevat, kiusoittelevat toisiaan, flirttailevat, ilmestyypä Mulder jopa keskellä yötä Scullyn asuntoon. Carter on jopa myöntänyt rakastaneensa reaktiota, jonka käytäväkohtaus elokuvateattereissa aiheutti.

ftfv

Niin, se käytäväkohtaus. Shippyjä kohtauksia on sittemmin nähty sarjassa useitakin, mutta kyllä tämä käytäväkohtaus vain pitää pintansa uskomattoman hyvin. Kohtauksessa on niin paljon muutakin kuin lähestyvä suudelma: Mulder vannomassa kuinka Scully on hänet pelastunut, Scullyn liikutus, Mulderin ja Scullyn äärimmäinen kunnioitus ja ihailu toisiaan kohtaan. Aikoinaan käytäväkohtaus oli valtava ilmiö: lehtien mukaan ihmiset eivät lakanneet taputtamasta ja hurraamasta ja Gillian Anderson kertoi Jay Lenossa hauskan tarinan siitä, kuinka poliisikin kieltäytyi tekemästä töitään, jollei saa tietää, suutelevatko Mulder ja Scully.

ftfe

Elokuvan alkuperäinen loppukohtaus, jossa Mulder tapasi Washingtonin muistomerkillä Tupakkamiehen, jouduttiin kuvaamaan uudelleen, kun ummikkoyleisö ei ymmärtänyt, miksi Mulder vain rauhallisesti juttelisi pääpahiksen kanssa. Uusi loppukohtaus, jossa Mulder ja Scully kävelevät käsi kädessä auringonlaskuun (no siltä se näyttää) vain korostaa elokuvan romanssia.

ftfwg

Käsikirjoituksellisesti Fight the Future ei ehkä ole Salaisia kansioita parhaimmillaan, mutta komeimmillaan se sitä on. Tapahtumat etenevät vauhdilla ja mukaansatempaavasti, eikä tylsiä hetkiä ole. Loppupuolen kohtaukset Antarktiksella ovat erityisen näyttäviä. Kun Mulder on saanut raahattua Scullyn turvaan, kruunaa emotionaalisen kohtauksen pilviin lipuva valtava avaruusalus.

ftfwe

Lyhyesti sanottuna Fight the Future on vastustamaton sekoitus seikkailua ja romanssia. Etenkin romanssia, vaikka Carter tuskin sitä halusi. Yksi mies ei voi ehkä taistella tulevaisuutta vastaan, mutta Mulder ja Scully yhdessä voivat.


”Look, if I quit now, they win.”


X-Fakta: Vuosikymmenet vaihtuvat, ideat pysyvät: Hitchcockin 39 askelta ja Fight the Future.

39 steps ftf1