Dreamland

6x04f

Scully: Don’t you ever just want to stop? Get out of the damn car? Settle down and live something approaching a normal life?
Mulder: This is a normal life.

6×04 Dreamland
Käsikirjoitus: Vince Gilligan, John Shiban ja Frank Spotnitz
Ohjaus: Kim Manners
Ensiesitys: 29.11.1998
Tag line: The Truth Is Out There

Dreamland alkaa erittäin lupaavasti. Mulder ja Scully ovat tunkeutumassa Alue 51:lle, ufouskon Mekkaan. Saavatko he todisteita ufoista? Löytävätkö he avaruusolennon ruumiin? Onko teaserissa tupakkaa poltteleva MIB uusi Syöpämies? Muuttaako Dreamland koko The X-Filesin mytologian?

6x04d

Tunkeilijat Area 51:lla

Ei. Sen sijaan seuraavat kaksi jaksoa seurataan Mulderia paimentamassa teinihirviöitä lähiöhelvetissä, kuuntelemassa karjuvaa vaimoa ja matkimassa Marxin veljeksiä.

6x04g

Vääristymän keskipisteessä

The X-Filesin kaava on mitä joustavin. Se antaa mahdollisuuden tehdä scifin, kauhun tai draaman lisäksi vaikkapa komediaa tai parodiaa. Harva sarja kykenee samaan tai uskaltaa murtaa samalla tavalla rajojaan. Ilmeisestikin muutto Los Angelesiin kevensi The X-Filesin käsikirjoittajien mieltä niin, että kaudella nähdään ennätysmäärä ja ehdottomasti liikaa kevyitä ”huumorijaksoja”. Lainausmerkit siksi, että vitsien määrä ei valitettavasti korvaa laatua. 1013:n tekijäporukka on jatkuvasti julistanut, kuinka muutto Los Angelesiin energisoi sarjan uudelleen, kun taas sarjan faneilla tuntuu olevan usein täysin vastakkainen katsontakanta. Huumorin lisääminen sarjaan oli täysin tietoinen valinta. Ei voi kuin ihmetellä, mitä valinnan takana on. Miksi muuttaa menestynyt kauhusarja huumorisarjaksi? Kuudes kausi synnytti jopa uuden jaksoja kuvaavan termin, X-Files Lite.

6x04m

Jännittävä päivä agenttina

Komediaputken aloittaa Dreamland, jota on ollut rustaamassa peräti kolme käsikirjoittajaa: Vince Gilligan, John Shiban ja Frank Spotnitz. Vielä pahempaa kuin se, että jakso on epähauska, on se, että joku keksi venyttää tarinan kahden jakson pituiseksi. Kiinnostavaa juonta ja hauskoja vitsejä ei riitä edes yhteen jaksoon. Juoneltaakin Dreamland on pelkkä Small Potatoes –kopio, jossa Mulder vaihtaa ruumista man-in-blackin kanssa. Vaikea ymmärtää, miksi muutoin niin innovatiivinen Gilligankin on sortunut käyttämään samaa temppua kahdesti, varsinkin kun Small Potatoes kävi muutamassa minuutissa läpi Dreamlandien juonenkäänteet ja loi syvällisemmän kuvan Mulderista.

6x04r

Mulder vakuuttelemassa

Miksi Dreamlandit on edes tehty? Jaksothan periaatteessa tuhoavat koko The X-Filesin perusteet ja väittävät, että koko juttu on vitsi ja huuhaata. Kun jälkimmäisessä jaksossa Alue 51:n johtava virkamies kysyy Mulderilta, onko avaruusolentoja olemassa, on se jo liian itseparodista. Salaperäiset MIB:t ovat vain asuntolainan alle nääntyviä keski-iän kriisiä potevia hölmöjä ukkeleita, jotka pelkäävät enemmän vaimoaan kuin avaruusolentojen invaasiota.

6x04l

Innoittajana Neljä naurettavaa naapuria

Dreamlandit ovat ensimmäinen merkki taudista, suoranaisesta syövästä, joka vaivaa The X-Filesia kuudennella ja paikoitellen seitsemännellä kaudella: jaksot eivät ole hauskoja, mutta eivät tarpeeksi pelottavia tai jännittäviäkään. Ne eivät ole oikein mitään, vain kevyehköjä hassutteluja, jotka eivät kuljeta mitenkään eteenpäin sarjan juonta tai henkilöitä. The X-Filesin kuudennella kaudella totuus loppuu ja humpuuki alkaa, Humbug-jaksoa lainaten. Mitä ihmettä Vince Gilliganille tapahtuu silloin, kun hän yhdistää voimansa Spotnitzin ja Shibanin kanssa? Ovatko nämä viimeksi mainitut kaverit vastuussa kaikesta ääliöhuumorista, koska yksinään Gilligan kyllä onnistuu kirjoittamaan nokkelaa tekstiä?

6x04n

Vaimoa paossa

Fletcherin perheen jäsenet menevät pahasti karikatyyrin puolelle. Itse asiassa kaikki, mitä tapahtuu Fletcherin perheen talossa, menee farssin puolelle, mukaan lukien Duchovnyn naamanvääntely ja Mulderin nolostuttava hyppely peilin edessä. Anderson on paljon uskottavampi hämmentyneenä ja kroonisesti Fletcheria kavahtavana Scullyna.

6x04c

Tavallista elämää

Dreamlandin alussa Scully kysyy Mulderilta, eikö tämä koskaan ajattele elävänsä normaalia elämää eikä vain ajaisi autolla ufojahdista toiseen. Vaikka kysymys kääntyy Dreamlandeissa vain huonon huumorin pohjustukseksi, kuudennen ja seitsemännen kauden kannalta se on itse asiassa keskeinen kysymys. Miksi Mulder ja erityisesti Scully jatkavat hirviöjahtiaan, vaikka se ei ole enää heidän työtään? Kenties X-Arkisto ei olekaan enää se asia, joka määrittää Mulderia ja Scullya ja heidän suhdettaan?

Kahteen keskeiseen kysymykseen Dreamland jättää kuitenkin vastaamatta, mikä vie loputkin uskottavuuden rippeistä. Miksi Mulder ei yritä kunnolla vakuuttaa Scullya siitä, että kehonvaihto on tapahtunut esimerkiksi kertomalla jotain sellaista, jonka vain Mulder ja Scully voivat tietää? Toiseksi, Mulder on vangittuna toiseen ruumiiseen ja toiseen elämään, ja pitäisi uskoa, että Mulder vetelee peilin edessä kalsarijenkkaa?


”Look, little lady, I think it’s time you got your panties on straight. We’re federal officers. We go by the book.”


X-Fakta: Tähän asti on ollut hyvin harvinaista, että The X-Filesin taustalla kuullaan The X-Files Themen säveliä muutoin kuin alku- ja loppumusiikissa. Dreamlandissa näin kuitenkin tapahtuu. Ensimmäisen kerran The X-Files Themen säveliä kuultiin Jose Chung’s From Outer Spacen lopussa. Sen jälkeen kyseistä sävelmää on kuultu myös The Endin, Driven ja Trianglen lopussa, Biogenesiksessa, The Sixth Extinctionissa, Millenniumissa, Requiemissa, Mulder and Scully Meet the Were-Monsterissa sekä tietysti The X-Files -elokuvassa. Kuuluisa vihellys kuullaan tietysti myös The Truthin lopussa. Mark Snown mukaan kuuluisa tunnusmusiikki syntyi vahingossa. Chris Carter oli antanut Mark Snowlle nipun levyjä säveltämisen inspiraatioksi, mutta Snow ei millään saanut aikaan sävellystä, joka olisi tyydyttänyt Carteria. Carter lähetti Snowlle kuunneltavaksi Smithsien kappaleen How Soon Is Now ja kertoi pitävänsä sen kitaroista. Snow löysi kappaleesta idean melodiaan, mutta ei kitaroista vaan loppupuolella kuultavasta lyhyestä vihellyksestä. The X-Files Themen kaikuefekti puolestaan syntyi vahingossa, kun Snow tökkääsi vahingossa kätensä syntetisaattorin koskettimille, kun kaikuefekti oli jäänyt laitteeseen päälle. Tiesitkö, että Mark Snown The X-Files Theme -kappaleella on myös sanoitus? Se menee näin: ”The X-Files is a show/with music by Mark Snow”.