Two Fathers

6x11a

”This is the end.”

6×11 Two Fathers
Käsikirjoitus: Chris Carter ja Frank Spotnitz
Ohjaus: Kim Manners
Ensiesitys: 7.2.1999
Tag line: The Truth Is Out There

Parin edellisen kauden aikana mytologiasta oli tullut niin sekava vyyhti, että siitä päätettiin lopulta hankkiutua eroon. Ja mikä olisikaan parempi tapa tehdä selvyys mytologiasta kuin panna itse Tupakkamies selittämään se suoraan katsojalle.

6x11o

Salaliiton isät

”Tämä on loppu”, CSM aloittaa kertomuksensa ja sytyttää tupakan. CSM kertoo tarinan siitä, kuinka hän, Bill Mulder ja muu Syndikaatti solmivat avaruusolentovalloittajien kapinallisjoukon kanssa yhteistyösopimuksen. Pantiksi jokainen syndikaattilainen joutui luovuttamaan yhden perheenjäsenen. Samaan aikaan Syndikaatti yritti kuitenkin kehittää rokotetta, joka suojaisi ihmisiä avaruusvirukselta.

6x11n

Salaisuuksia urkkimassa

Siinä se siis on, varjeltu salaisuus ääneen kerrottuna. Totuus on tässä, paljastettuna. ”Full disclosure”, mainostettiin aikoinaan Two Fathersia ja One Sonia (Suomessa sen sijaan One Sonia mainostettiin muistaakseni Katso-lehden kannessa sanoilla ”Mulder ja Scully nakuilevat yhdessä”). 1013:n mainosstrategiaa voi pitää melko onnistuneena, sillä Two Fathersin jälkeen yksikään jakso ei enää saanut näin korkeita katsojalukuja. Jaksokaksikko kuoppaa vanhan mytologian ja antaa tilaa uudelle, mutta varsinainen loppu se ei ole. Oikeastaan se vääntää The X-Filesin mytologian vielä suurempaan solmuun.

6x11j

Mitä Mulder pohtii?

Mutta miten tähän ollaan tultu? Ennen The X-Filesia jatkuvajuonisia tarinoita ei juurikaan näytetty television prime-timessa saippuaoopperat kuten Dallas poislukien. The X-Filesin kerrotaan palauttaneen jatkuvajuonisen kerronnan televisioon. Täysin ongelmitta se ei tapahtunut, sillä Carter punoi mytologiajuonen niin vaikeaselkoiseksi ja ongelmalliseksi, että vastaavasta kerrontatyylistä puhutaan nykyään Chris Carter -efektinä. Carter ylpeilee vielä nykyäänkin sillä, että hänellä ei ollut käytössään sarjaraamattua, joka olisi auttanut pitämään kirjoittajien muistissa juonen yksityiskohdat. Carter on sen sijaan suosinut orgaanista tarinankerrontaa, jossa juoni kehittyy sitä mukaan kun sitä kirjoitetaan.

6x11r

Cliffhanger

Kieltämättä orgaaninen kerronta toimikin usean vuoden ajan hyvin. Monet The X-Filesin keskeisistä juonenkäänteistä syntyivät sattumalta: Gillian Andersonin raskaus synnytti Scullyn abduktion ja koko mytologian, Nisei/731 syntyi, koska Frank Spotnitz halusi kirjoittaa junajakson ja Memento Mori syöpäjuonineen kirjoitettiin, koska Darin Morgan ei saanutkaan kirjoitettua lupaamaansa jaksoa. Toisaalta samalla kärsi myös tarinan yhtenäisyys: juonenpätkät jäivät roikkumaan, olivat keskenään ristiriitaisia ja mytologian vanhat totuudet ja elementit voitiin vain korvata uusilla Carterin kiinnostuksen kohteiden muuttuessa.

6x11l

Scully ja uusi avain kaikkeen

Two Fathersissa ja One Sonissa on aikomuksena puhdistaa pöytä kerralla ja aloittaa alusta. Syndikaatin valheet ja peittelyt alkavat vihdoin luhistua. Jaksot ovat tuttuun tapaan täynnä ristiriitaisuuksia aiempien mytologioiden kanssa. Avaruusolentojen huomasta ihmisten pariin palaava Cassandra Spenderkin on muuttanut mieltään ja päättänyt, että avaruusolennot ovatkin pahiksia. Kaksiosainen tarina tarjoaa runsaasti ilmestyviä ja taas katoavia henkilöitä, kuten Marita Covarrubias, Cassandra Spender ja Diana Fowley. Mulder ja Scully jäävät jaksossa pelkiksi sivuhenkilöiksi, jotka eivät saa juuri mitään aikaiseksi. Mulder pelaa mieluimmin koripalloa kuin uhraa aikaansa ”kengänkiilloitushommiin”. Mulderin kyllästynyt käytös tulee hieman puskista, sillä mikään tällä hilpeällä alkukaudella ei ole antanut vihjettä siitä, vaikka Mulder rutiinitöistään onkin valitellut.

Sen sijaan suuri osa tarinaa kerrotaan Syndikaatin ja sen kätyrien näkökulmasta. Two Fathers on ensimmäistä kertaa jakso, jossa New Yorkin East 46th Streetilla klubiaan pitävä herrakerho saa lihaa luiden ympärille. Two Fathers ei anna Syndikaatille suoranaista synninpäästöä, vaikka toteaakin, että sen tarkoitusperät olivat samat kuin Mulderilla: estää avaruusolentojen invaasio. Mutta siinä missä Syndikaatti uskoi siihen, että uhraamalla osan ihmisistä loput voivat pelastua, Mulder ja Scully ovat halunneet estää kaikkien kuoleman.

6x11m

Vielä kerran Syndikaatti

Suuri tarina avaruusolentojen kanssa solmitusta sopimuksesta kulminoituu pariin perheeseen. Se tuo tarinaan henkilökohtaiset tragediat. Kuten on sanottu, yhden ihmisen kuolema on tragedia, mutta miljoonan ihmisen kuolema on tilastotiedettä. The X-Files on aina ollut kertomus isistä ja pojista. Kaikessa yksinkertaisuudessaan sarja on ollut myyttinen tarina isien synneistä ja poikien idealistisista yrityksistä korjata virheet, kuten Anasazi-trilogiakin jo aikoinaan osoitti. Two Fathersissa muistutetaan, kuinka salaliitto johti sekä Mulderien että Spenderien perheen hajoamiseen sen hintana, että edes osa perheestä pelastuisi.

6x11p

Poikansa matkaan lähettänyt

Niinpä onkin vain sopivaa, että Two Fathersin pääosassa ovat nuo isät ja kolme poikaa; Spender, ”ottopoika” Krycek ja se kolmas poika, jota CSM ei saanut suostuteltua joukkoihinsa, Mulder. CSM alias C.G.B. Spender oli paha isä, joka halusi liittoutua avaruusolentojen kanssa. Bill Mulder hyvä isä, joka halusi taistella eri keinoin valloittajia vastaan. Yllättäen pojista Krycek suoriutuu jaksossa parhaiten. Jeffrey Spender on täysin neuvoton ja ulalla isojen paljastusten edessä. Mulder on passiivinen ja luovuttanut. Ainoastaan Krycek on yhä isilleen lojaali, omistautunut poika.

6x11q

Kasvun paikka

Suurimman matkan jaksossa tekee kuitenkin Jeffrey Spender. Spender-parka on jaksossa pettymys kaikille. Isänsä mielestä hän kalpenee Mulderin rinnalla, äitikään ei halua puhua hänelle vaan Mulderille, ja Mulder-velikään ei halua häntä auttaa. Kuitenkin Spender on ainoa, joka kehittyy tarinassa, ensin paholaisisänsä juoksupojasta uskojaksi ja lopulta One Sonissa petturiksi. Carterin logiikkaa seuraten on siis aika tappaa hänet.


”I’ve trusted no one. Treachery is the inevitable result of all affairs. Every man believes he has his own good reason.”


X-Fakta: ”Hey, homegirl. Word up.” Mulder on kutsunut Scullya sarjan aikana myös lempinimillä Honeybunch, Honey, Laura (Arcadia), G-Woman (Pusher), Sunshine (Chinga), Girl (Detour), Mom (Home), FBI-woman (Redux), Scout (Orison), Sister Spooky (Hollywood A.D.), Clarice (The Truth) ja Doc (I Want to Believe, My Struggle).