The Sixth Extinction II: Amor Fati

7x04o

”I’m showing you how to take the road not taken.”

7×04 The Sixth Extinction II: Amor Fati
Käsikirjoitus: David Duchovny ja Chris Carter
Ohjaus: Michael Watkins
Ensiesitys: 14.11.1999
Tag line: Amor Fati

Mikä saa miehen taistelemaan taistelua, jonka ei voi kuin hävitä? Mitä jos voisi valita uudelleen, ja elää toisenlaisen elämän? The Sixth Extinction II: Amor Fatin alussa Tupakkamies tarjoaa Mulderille mahdollisuuden siihen, ja antaa avaimet elää täydellisen normaalia elämää ilman syyllisyyttä, avaruusolentojen jahtaamista tai ikuista ristiretkeä.

7x04a

Isä ja poika

Chris Carter ja David Duchovny on merkitty yhdessä Amor Fatin kirjoittajiksi. Todellisuudessa he eivät olleet edes puheväleissä Duchovnyn haastettua FOX:n ja Carterin oikeuteen pimitetyistä rojalteista. Kulissien takainen riitely näkyy jaksossa, mutta tekee tarinasta moniulotteisen ja kerroksellisen, ja antaa loputtomia tulkinnan mahdollisuuksia.

7x04z

Jeesus ja paholainen

Amor Fati jakautuu monelle tasolle. Carter on ollut vastuussa mytologiajuonen kehittymisestä ja Duchovny unikohtauksista. Monitahoisuuden ja unien takia se on myös mainio päätös kuutoskaudella alkaneeseen teemaan, jossa liikuttiin muissa maailmoissa ja muissa todellisuuksissa.

7x04f

Hybridiä ihailemassa

Carterin ja Duchovnyn ero kirjoittajina on, että Duchovnyn mielessä Mulder on Kristus-hahmo vertauskuvallisesti, mutta Carterille Mulder on todella ihmiskunnan pelastaja. Mulder makaa ristin muotoisella leikkauspöydällä yllään lannevaate ja päässään orjantappurakruunua muistuttava panta. Mulderista on tullut hybridi ja immuuni alienvirukselle, ja siten ainoa, joka voi pelastaa koko ihmiskunnan tulevalta invaasiolta. Unen ulkopuolisissa kohtauksissa Amor Fati väistää vain juuri ja juuri ylittämästä sitä jotain rajaa uskonnollisen symboliikan käytöstä joka myöhemmissä jaksoissa ylittyy roimasti.

7x04h

Samantha

Duchovnya puolestaan kiinnostaa Mulderin valitsema tie. Yalen yliopistosta melkein tohtoriksi kirjallisuuden alalta valmistunut Duchovny on ottanut tarinan pohjaksi Nikos Kazantzakisen romaanin Kristuksen viimeinen kiusaus. Unessa Mulder vaihtaa ristiretkensä yksinkertaiseen elämään täynnä pieniä iloja. Täydellisessä amerikkalaisessa lähiössä Mulder elää sovussa vanhojen vihollistensa, liittolaistensa ja kauan kaipaamansa siskonsa kanssa, menee naimisiin, tulee isäksi, jää leskeksi ja harmaantuu. Elämän pienet ilot eivät ole Duchovnyn aiheena ensimmäistä kertaa, kertoihan jo The Unnatural siitä, kuinka rakkaus johonkin niin turhaan kuin baseballiin sai ihmisen (tai avaruusolennon) muuttumaan toiseksi.

Scullylla ei ole sijaa Mulderin valheellisessa elämässä. Kuten aina, Scully edustaa Mulderille rationaalisuutta, rehellisyyttä ja totuutta. Avainkohtaus tässä jaksossa on Kristuksen viimeisen kiusauksen tapaan kohtaus, jossa Mulder makaa raihnaisena kuolemaisillaan ja saa tietää kuinka maailma tuhoutui, koska hän ei halunnut uhrautua. Scully saapuu herättämään Mulderin unesta, haukkumaan petturiksi ja näyttämään totuuden. Nouse ylös ja taistele! Kohtaus on yksinkertainen mutta tehokas.

7x04w

Isä ja poika?

Amor Fati tapahtuu vielä kolmannessakin todellisuudessa. Unessaan Mulder näkee silmät sulkiessaan kuvia rannalla hiekasta avaruusalusta rakentavasta pikkupojasta. Ehkä pikkupoika on Mulderin sisäinen lapsi tai sitten Carterin mielessä ovat siintäneet jo tässä vaiheessa Requiemin loppusanat.

7x04u

Uusi avaruusalus

Ehkä yllättäen ongelmallisempia Amor Fatissa ovat unen ulkopuolella tapahtuvat kohtaukset. Ne tarjoavat vain monesti nähtyä sivuhenkilöiden kuvioita. Juuri kun Fowleyn hahmo on saamassa lisäväriä, hänet tapetaan. Henkensä menettävät myös juuri takaisin tulleet Michael Kritschgau ja Albert Hosteen. Kun henkilö on tehtävänsä täyttänyt juonen eteenpäin viemiseksi, hänet tapetaan armotta.

7x04k

Helvettiä ihailemassa

Ainoa sivuhenkilö, joka saa jaksossa lisää moniulotteisuutta, on Tupakkamies. William B. Davis ottaa kaiken irti mahdollisuudesta esittää samaan aikaan pirua ja lempeää isoisää. Tupakkamiehelle kirjoitetut repliikit ovat absurdiudessaan melkein hassuja menemättä kuitenkaan tahattoman komiikan puolelle. Tupakkamies siteeraa Shakespearen sonetteja, vitsailee vampyyrinhampaista ja vähättelee sankariutta. Seuraavassa hetkessä sama paholainen katsoo ikkunasta tulimerenä liekehtivää maailmaa.

7x04i

Scullyn henkiolento

Scully jää Amor Fatissa loppupuolta lukuun ottamatta melkein sivuhenkilöksi. Myös Scully saa kokea ilmestyksiä, kun Albert Hosteenin henki näyttäytyy kertomassa, että olemassa useampia maailmoja kuin Scully voi pitää käsissään. Jos sitä alkaa ajatella, niin repliikkihän on täysin naurettava, yhtä hassu kuin Mulderin repliikki Tupakkamiehen käärmeensihinästä, mutta juuri sellainen jakso Amor Fati on: absurdi ja surrealistinen. Joko Amor Fatia pitää nerokkaana tai surkeimpana jaksona koskaan.

Jakso päättyy Duchovnyn kirjoittamaan tunteikkaaseen ja taatulla Mulder/Scully –tyylillä romanttiseen loppukohtaukseen. Mulder ja Scully vannovat olevansa toistensa peruskallioita ja ankkureita epävarmassa maailmassa. Edes yksikään sarjan harvoista suutelukohtauksista ei ole tavoittanut samanlaista intohimoa kuin tämä platoninen valojen vannominen. Jaksona Amor Fati kertoo pohjimmiltaan sen, mitä Mulder jo totesi Fight the Futuren käytäväkohtauksessa: Scully pelastaa Mulderin, pitää hänet rehellisenä ja täydentää hänet. Amor Fati saattaa loppuun sen, mikä Fight the Futuressa jäi kesken.

7x04s

Platonista intohimoa

The Sixth Extiontion II: Amor Fati on jaksona tarpeellinen, koska kuuden vuoden aikana Mulder ei ole juurikaan edistynyt tavoitteidensa suhteen, ja välillä on pysähdyttävä kertomaan, miksi edes jatkaa. Mulderin on löydettävä usko uudelleen ja rakennettava symbolinen avaruusaluksensa. Amor Fati on täydellinen aloitus seitsemännelle kaudelle, jonka aikana Mulder ja Scully tuntuvat viimein löytävän oikean tiensä.


Mulder: Scully, I was like you once. I didn’t know who to trust. Then I chose another path, another life, another fate, where I found my sister. The end of my world was unrecognizable and upside down. There was one thing that remained the same. You were my friend, and you told me the truth. Even when the world was falling apart, you were my constant, my touchstone.
Scully: And you are mine.


X-Fakta: Jakson päättävä kohtaus, jossa Mulder ja Scully lausuvat toisilleen uskollisuuden valoja, on siis David Duchovnyn kirjoittama. Alkuperäinen Chris Carterin kirjoittama loppukohtaus tapahtuu Mulderin toimistossa. Siinä Scully tulee kertomaan Fowleyn kuolemasta ja kertoo nähneensä Albert Hosteenin. Mulder istuu järkyttyneenä alas ja sulkee silmänsä, ja Scully lähtee pois. Mulder näkee mielessään, kuinka hän rakentaa pojan kanssa avaruusalusta. Toinen loppukohtaus kuvattiin vasta kuukausia itse jakson kuvaamisen jälkeen. Sen voi huomata helposti Scullyn hiuksista, jotka ovat samanlaiset kuin kauden kahdeksannessa jaksossa The Amazing Maleenissa