X-Cops

7x12a

”Because the FBI has nothing to hide.”

7×12 X-Cops
Käsikirjoitus: Vince Gilligan
Ohjaus: Michael Watkins
Ensiesitys: 20.2.2000
Tag line: The Truth Is Out There

150. jaksonsa kunniaksi The X-Files tekee cross over –jakson sellaisen ohjelman kanssa, joka on mahdollisimman kaukana The X-Filesin selittämättömästä maailmasta. Reality-show Cops eli Lain nimessä on lähtenyt leikkiin mukaan ja lainannut jaksoa varten kuvausryhmänsä, tunnusmusiikkinsa ja logonsa.

7x12d

FBI:n parhaimmistoa

Jo viidennellä kaudella Gilligan oli miettinyt samantyylistä jaksoa, joka olisi ollut osa Unsolved Mysteries -sarjaa. Unsolved Mysteriesista muotoutui lopulta Bad Blood. Seuraavaksi Gilligan sai idean risteytysjaksosta Copsin kanssa, mutta vasta nyt kun sarjan lopun luultiin häämöttävän, antoi Carter jaksoon vihdoinkin luvan. Gilligan toivoi, että jaksossa ei olisi ollenkaan The X-Filesin alkutunnusta, vaan jakso olisi oikeasti kuin suoraan Copsista. FOX kuitenkin pelkäsi, että jaksoa ei tunnistettaisi The X-Filesin jaksoksi, joten se läiskäisi sarjan logon vielä jokaisen mainostauon yhteyteen. Lisäksi jakso alkaa toteamuksella, että kyseessä on The X-Filesin erikoisjakso.

7x12f

Blurrausta

X-Copsissa todelliset fiktiohenkilöt Mulder ja Scully siis yhdistetään todelliseen tv-sarjaan, josta tämä on fiktiivinen jakso. X-Cops on niin lähellä reality showta kuin Salaiset kansiot koskaan pääsee. Sarja on tosin aina väittänyt olevansa totta: jo pilotti alkoi toteamuksella, että tarina perustuu tositapahtumiin. Ja täytyyhän The X-Filesin olla ”totta”, kun jokaisessa jaksossa lukee kuvaruudun vasemmassa alalaidassa, että kohtaus tapahtuu paikassa X kello X:XX.

7x12c

Matkalla julkkiksiksi

X-Copsin juoni on varsin heppoinen, mutta muuhun Copsin formaatti ei tarjoaisikaan mahdollisuutta. Los Angelesin alueella riehuu täysikuun aikaan hirviö, joka esiintyy jokaiselle näkijälle tämän suurimman painajaisen muodossa. 43 minuuttia on täytetty lähinnä hirviön perässä juoksemisella. Silti jakso toimii hyvin, mikä selittyy sen realistisella ja dokumentaarisella otteella: kyse on tosiaan kuin aidosta Copsin jaksosta. Jaksossa on myös ilmiselviä The Blair Witch Projectin vaikutteita.

7x12g

Ei mitään salattavaa

Jakson alussa tiedotetaan, että Skinner on myöntänyt Mulderille ja Scullylle luvan olla mukana sarjassa kohottamassa FBI:n imagoa. Se panee miettimään, mitä Skinner on oikein ajatellut, kun uskoo, että imago Mulderin avulla kohoaa. Mulderin innokkuus esitellä työtään televisiossa huvittaa, samoin Scullyn yritys kaihtaa kameroita ja kasvoista paistava epämukavuus kun Mulder nolaa heitä koko kansan edessä omituisilla teorioillaan. Mulder jopa alkaa selostaa katsojille tapahtumia.

7x12i

Unohtumattomat Steve ja Edie

Michael Watkins, joka ohjasi kourallisen jaksoja kuudennen ja seitsemännen kauden aikana, ei ehkä ole koskaan saanut suurta arvostusta. X-Cops kuten hänen muutkin jaksonsa on kuitenkin tyylikkäästi ohjattu.  Kun normaali The X-Filesin jakso koostuu noin 800-1200 otosta, X-Copsissa oli ottoja 45. Se on silti tuplasti enemmän kuin Trianglessa, joka oli kasattu 24 otosta. X-Cops onkin jäänyt Trianglen jalkoihin kokeellisena jaksona, vaikka se ja Michael Watkins ansaitsisivat tunnustusta.

7x12h

Lopputoteamuksen aika

X-Copsin tarinan loppu jää avoimeksi. Jakson idea, ihmisen pahimman painajaisen muodon ottava peto on periaatteessa koko sarjan idea. Kuinka usein MOTW:ssa onkaan näytetty hirviötä vain sieltä täältä ilman megawatin hehkulamppua, joka paljastaisi, että sehän on vain joku äijä karvapuvussa. Vaikka kamerat seuraisivat kaikkialle, ei The X-Filesin mörköjä voi koskaan kuvailla tai napata kiinni.


Scully: Look, Mulder, you want to talk about werewolves to me you can knock yourself out. I may not agree with you but at least I’m not going to hold it against you but this… Mulder, this could ruin your career.
Mulder: What career? Scully, I appreciate it. You don’t want me looking foolish. I do. I appreciate that.
Scully: I don’t want me looking foolish, Mulder. 


X-Fakta: Kuvauksissa käytettiin apuna Copsin oikean kuvausryhmän asiantuntemusta. Vince Gilligan pääsi mukaan Copsin kuvauksiin, ja Copsin kuvaaja ja äänittäjä tulivat mukaan auttamaan kuvauksissa. He vilahtavat jaksossa myös kameran edessä. Copsin tekijät luovuttivat The X-Filesin käyttöön myös kuvamateriaalia sekä antoivat luvan tunnuskappale Bad Boysin käyttöön. Loppujen lopuksi X-Cops tuli hyvin edulliseksi: sen tekeminen maksoi noin miljoona dollaria vähemmän kuin normaalin jakson. Kuvaukset saatiin tehtyä nopeasti ja lähes aina ensimmäisellä otolla.