Theef

7x14c

”Go ahead, Scully, keep me guessing.”

7×14 Theef
Käsikirjoitus: Vince Gilligan, John Shiban ja Frank Spotnitz
Ohjaus: Kim Manners
Ensiesitys: 12.3.2000
Tag line: The Truth Is Out There

Kuudetta ja seitsemättä kautta kritisoidaan usein varsinkin niiden MOTW-jaksoista, jotka eivät mitenkään vedä vertoja aikaisemmille. Kuudennen ja seitsemännen kauden MOTW-jaksoissa on kuitenkin menossa jonkinlainen oma MOTW-mytologiansa, joka kertoo päähenkilöiden kasvusta ja elämänkatsomuksen muuttumisesta.

7x14g

Gillybox käytössä

Itse asiassa seitsemäs kausi on teemaltaan luultavasti yhtenäisin sitten toisen tuotantokauden. Yksi teemoista, Mulderin ja Scullyn kaipuu normaalielämään, on peräisin jo kuudennelta kaudelta. Toinen kantava teema on Mulderin ja Scullyn vapautuminen vanhoista demoneistaan. Seitsemännellä kaudella kulminoituu myös teema Scullyn muuttumisesta skeptikosta uskojaksi monen vuoden jälkeen. Tässä matkassa näyttelee keskeistä osaa myös muilta avuiltaan melko vaatimaton MOTW Theef.

7x14e

Viesti sängyllä

Theef on ehdottomasti mainettaan parempi jakso. Tai siis, ei sillä oikeastaan edes ole mainetta, vaan Theef on jostain syystä flirttailukohtauksia lukuunottamatta melkein unohdettu jakso. Niin ei saisi olla, koska Scullyn hahmolle tämä jakso on tärkeä. Theef on yksi harvoista Gilliganin, Shibanin ja Spotnitzin vakavista MOTW-jaksoista. Jaksossa tohtori, joka ei perinteisen lääketieteen avulla pystynyt pelastamaan potilastaan, joutuu voodookoston kohteeksi. Tohtori on luottanut modernin lääketieteen voimaan, mutta saa maistaa kostona mustaa magiaa. Jaksoon on ilmiselvästi haettu Cape Fear -elokuvan tunnelmia.

7x14b

Perfunctory dance

Lääketiede vastaan noituus, tiede vastaan mystiikka, tämä loputon sarjan perusaineksena toimiva väittely, on Theefissa vahvasti esillä. Theef alkaa melkein Field Tripin kaltaisena tanssahteluna, jossa toistensa ajatukset tunteva Spookyn pariskunta osaa täydentää toistensa repliikit.

7x14f

Pimeä laboratorio, tunnelmallinen mutta epäkäytännöllinen

The X-Filesin ikuisuuskysymys on aina ollut miten Mrs Spooky voi säilyä skeptikkona jaksosta jaksoon, vaikka joutuu todistamaan mitä kummallisimpia ilmiöitä. Ei siinä välttämättä kuitenkaan ole ongelmaa. Ensinnäkin, vaikka olisi nähnyt ufon, ei se tarkoita, että pitäisi uskoa isojalkaan tai vampyyreihin. Toiseksi, on eri asia olla jääräpäinen skeptikko kuin suhtautua uusiin asioihin skeptisesti. Scully vain suhtautuu asioihin epäilevästi ja punnitsee todisteita loikkaamatta heti uskojien kelkkaan. Niinhän tiedenaisen kuuluu tehdä, eikä hypätä epätodennäköisiin johtopäätöksiin ennen kuin kaikki todisteet siihen viittaavat. Niin tiede toimii.

7x14i

Sokaistunut

Theefin jatkuvana vitsinä arvoituksellinen tohtori Scully pitää Mulderin arvailemassa ja yllättää tämän avoimella suhtautumisellaan noituuden mahdollisuuteen. Näyttää siltä, että seitsemän vuoden jälkeen Scully on hellittämässä skeptikon otettaan, ja pohtii, olisiko voinut pelastaa muulla kuin lääketieteellä. Aikaisemmin tällä kaudella Scullylle on jo todettu ”Some truths are not for you” (The Sixth Extinction) ja ”Don’t look any further” (Orison). Uskominen on nähty pelottavana asiana. Kun Theefissä Scully on valmis hyväksymään totuuden, se sokaisee hänet konkreettisesti.

7x14k

Enigmaattnen Dr Scully  jättää Mulderin arvailemaan

Scullyn silmät kyllä lopulta avautuvat, mutta sitä joudutaan odottamaan all thingsiin asti. Silloin Scully pääsee pelastamaan lääkärin omilla voodootaioillaan.


Mulder:  Who’s the thief?
Scully: Well, that’s certainly one question. I’ve got many.
Mulder: ”Mulder, why are we here?”
Scully: To be fair, I might have used the words ”Mulder, how is this an X-File?”
Mulder: You see that, Scully, you always keep me guessing.


X-Fakta: Tämä on yksi niistä jaksoista, joista Mark Snow sai parhaan musiikin Emmy-ehdokkuuden. Muut ehdokkuusjaksot olivat pilotti, Paper Hearts, The Post-Modern Prometheus ja S.R. 819. Mark Snow ei ole viidentoista ehdokkuuden jälkeenkään voittanut vielä Emmya. Snow sävelsi sarjan musiikin kotona syntetisaattorilla. Ainoastaan Fight the Futuressa on käytetty oikeaa orkesteria. Snow esiintyy kahdesti sarjan aikana kameran toisella puolella, kun hän tekee cameoroolin jaksoissa Leonard Betts ja Per Manum.