Home Again

1002v

”I want to believe, I need to believe, that we didn’t treat him like trash.”

10×02 Home Again
Käsikirjoitus: Glen Morgan
Ohjaus: Glen Morgan
Ensiesitys: 8.2.2016
Tag line: The Truth Is Out There

On kulunut 20 vuotta siitä, kun Glen Morgan lähti James Wongin kanssa The X-Filesista vannoen Never Again! Parissakymmenessä vuodessa Morgan ja Wong ovat saavuttaneet jokseenkin menestyksekkään TV- ja elokuvauran, mutta parhaiten heidät tunnetaan yhä ensimmäisestä todellisesta hittisarjastaan The X-Filesista. Morganin paluujakson nimi sarjaan on tietenkin Home Again, kotona taas.

1002b

Jotain kokemusta spooky-jutuista

Jakson nimi on samalla viittaus myös Morganin ja Wongin ehkä tunnetuimpaan MOTW-jaksoon Home, joka raakuutensa takia oli vuosikaudet esityskiellossa. Monesta syystä tämän jakson nimi ei voisikaan olla osuvampi kuin Home Again, uusi Home. Home Again on vanhaa kunnon peruskauhua. Laastarimies repii ihmiset kappaleiksi brutaalisti hilpeän musiikin tahdissa, ja ryömii sitten Peacockien tapaa (roska)auton takakonttiin.

ha16

Tässä jaksossa on hirviökin

Raakuus ei ole kuitenkaan lähimainkaan ainoa asia, joka Homea ja Home Againia yhdistää. Home oli ennen kaikkea jakso äidinrakkaudesta. Lastaan on rakastettava, oli se millainen tahansa, totesi Mrs Peacock aikoinaan Scullylle. Mrs Peacock rakasti niin paljon hirviömäisiä poikiaan, että eli raajattomana ja kiinnisidottuna synnytyskoneena sängyn alla. Ja muistatteko tämän keskustelun, jonka Mulder ja Scully kävivät penkillä istuen tehtyään ruumiinavauksen pellolta löytyneelle epämuodostuneelle vauvan ruumiille:

Scully: Imagine all a woman’s hopes and dreams for her child and then nature turns so cruel. What must a mother go through?
Mulder: Apparently not much in this case if she just threw it out with the  trash.

Tuskinpa Glen Morgan itsekään arvasi oraakkelin lahjojaan. Kaksikymmentä vuotta myöhemmin Mulder ja Scully istuvat yhä penkillä ja pohtivat omaa lastaan, joka heitettiin pois kuin roska.

Jos olet lukenut näitä arvosteluja, tiedät jo mielipiteeni William-juonesta ja erityisesti jaksosta William. Koko kahdeksannen ja yhdeksännen kauden ajan The X-Filesin juoni kiertyi Mulderin ja Scullyn vauvan ympärille. William oli niin sanotusti ”avain kaikkeen”, ihmelapsi. Kunnes pari jaksoa ennen sarjan loppua vauva heitettiin ulos kuviosta. Asia selitettiin Williamin turvallisuuteen vedoten, mutta sarjan narratiivin valossa kyse oli petoksesta ja logiikan valossa käsittämättömimmästä juonenkäänteestä koskaan.

1002m

Kaikki kuolee

Kymmenennellä kaudella Chris Carter, joka aiemmin kontrolloi sarjassa lähes jokaista yksityiskohtaa, on antanut toisille käsikirjoittajille melko vapaat kädet. Jokainen kirjoittaja sai itse valita teemansa, josta halusi kirjoittaa jakson. Kiinnostavaa on, että sekä Glen Morgan että James Wong ovat valinneet kohteekseen nimenomaan kadotetun lapsen, Williamin.

1002g

Williamilla on asiaa

Joten hieman yllättäenkin Williamin henki varjostaa tätä kautta. Mulder ja varsinkin Scully näkevät Williamin kaikkialla. Founder’s Mutationin ja Home Againin esitysjärjestyksen vaihto keskenään vielä korostaa tätä asiaa. Jos Home Again olisi esitetty ensin, vaikuttaisi siltä, että Mulder ja Scully ajattelevat Founder’s Mutationissa Williamia Margaret Scullyn sanojen takia. Nyt he ajattelevat Williamia kaiken aikaa.

1002nn

Aina mielessä

Ehkä ulkopuoliset kirjoittajat näkevät asian kauempaa, ja tunnistavat, mistä on kyse. Home Again on nimittäin ensimmäinen jakso, jossa varsin suorasti kritisoidaan koko adoptiojuonta. Vaikka Founder’s Mutation ja Home Againin alku yrittävät rationalisoida asiaa Williamin turvallisuudella, epäilys hiipii Williamin vanhempien mieliin yhä enemmän ja enemmän. Kun Scully sanoo Mulderille toivovansa, etteivät kohdelleet lastaan kuin roskaa, kuulee melkein Glen Morganin vastalauseen 1013:n päätökselle nakata William pois tieltä. Kun jollekin antaa elämän, on siitä vastuussa ikuisesti, toteaa Morgan.

Glen Morgan ja James Wong eivät ole koskaan pelänneet käsitellä suorasanaisesti asioita. Never Again oli yksi sellaisista jaksoista. Olen aina pitänyt Never Againia enemmän Morganin ja Wongin viimeisenä repäisynä ja turhana yrityksenä sekottaa sarjan peruskuviot, mutta ainakin jakso nosti esille kysymyksiä ja aiheita, joita Chris Carter tuskin olisi nostanut esiin. Jo ennen Home Againin esitystä Glen Morgan kertoi jakson muodostavan Homen ja Never Againin kanssa trilogian, joka kertoo Scullyn naiseudesta ja äitiydestä. Kaksi vuosikymmentä on kulunut, ja Scully on joutunut takaisin X-Arkiston takaisin loputtomaan kaksi askelta eteenpäin ja kolme taaksepäin -elämään. Scullylla oli lapsi, mutta hän ei ole enää äiti. Eikä hänellä ole vieläkään omaa työpöytää, nimikylttiä tai nimeä toimiston ovessa.

1002h

Ihan kuin ennen

Kaikkein julminta Home Againissa on, että ihmisiä kappaleiksi repivä ja sydämen rinnasta riistävä hirviö ei ole tässä jaksossa edes brutaalein asia, vaan brutaaleinta on se toteamus, että jollain tasolla Scully ja Mulder hylkäsivät friikiksi osoittautuneen mobiilia heiluttelevan vauvansa muiden ongelmaksi. Kun ongelma on näkymätön, sitä ei ole, kuten jaksossa todetaan. Neljätoista vuotta siinä kesti, mutta vihdoinkin sanotaan julkeasti ääneen, että sarjassa tehtiin vääryyttä Williamille ja huonosti kirjoitetuille Williamin vanhemmille. Jopa Mrs Peacock rakasti ilmeisesti poikiaan enemmän kuin yhdeksännen kauden Scully omaansa.

1002ha.png

Hyvästit viimeisellekin sukulaiselle

Muistutuksen menneisyyden virheistä antaa jaksossa Scullyn äiti, joka saa sairaskohtauksen. Sen jälkeen Home Again alkaa kerrata Beyond the Sean kuvioita. Taas kerran Scully haluaa kuolevalta vanhemmaltaan vastauksen vain pieniin yksinkertaisiin kysymyksiin, joita ei ehtinyt aiemmin esittää. Vastauksia ei saada, ja mysteerit jäävät selvittämättä. Viimeisillä sanoillaan Margaret Scully repii auki viimeisetkin haavat.

1002s

Margaret Scullyn viimeinen hetki

Glen Morgan on ohjaajana kokematon, mutta hän rakentaa kohtaukset niiden tuttuuden varaan. Monet kohtauksista ovat toisintoja vanhoista jaksoista, muun muassa Beyond the Seasta, Memento Morista, Homesta, Irresistiblesta sekä tietysti One Breathista. Viimeiseksi mainittu tuodaan mieliin oikein takaumien voimin ja muistellaan, kuinka kerran Velho-Mulder yritti tuoda Scullyn takaisin tähän maailmaan puhumalla ja kädestä kiinni pitelemällä. Sama magia ei vain toimi tällä kertaa.

Koska Home Again kertoo ihmisten vieraantumisesta, tuodaan Scullyn mysteerinen ja sarjassa näkemätön Charles-veli (ääniroolissa sarjan äänimiksaaja Andrew Morgado) takaisin sen verran, että hänen kerrotaan olevan perheestään etääntynyt. Toinen veli Bill Jr on myös jossain muualla. Joistain asioista voisi päätellä, että Scullykaan ei ole enää hetkeen ollut läheinen äitinsä kanssa. Surullista, että Mrs Scully oli sarjassa lämmin ja rakastettu perheenäiti, mutta kuoleman hetkellä ja viimeisellä matkalla häntä on saattamassa vain kaksi vieraantunutta ihmistä.

Yksi tämän kauden keskeisistä ideoistahan oli etukäteen Chris Carterin mukaan, että Mulder ja Scully ovat etääntyneet toisistaan. Glen Morganin ja James Wongin olisi nimenomaan olettanut olevan ne henkilöt, jotka käsittelevät tätä tilannetta, halusivathan he jo neljännen kauden aikaan toteuttaa vastaavan juonen. Nyt näemme tästä aikanaan hylätystä juonesta jonkun oudon vesittyneen version. Tai siis emme näe, koska edelleenkään mikään ei osoita, että Mulder ja Scully eivät olisi yhdessä. Ehkä joku unohti kertoa asiasta Duchovnylle ja Andersonille, koska nämä näyttelevät Mulderia ja Scullya kuin vanhaa avioparia ja jopa fyysisemmin kuin aiemmin. Glen Morganin käsikirjoitus vain lisää suhteen kypsyyttä ja intiimiyttä, kun Scully melkein huomaamatta kutsuu Mulderia etunimellä vasta toisen kerran (!) koko sarjan aikana, ja pariskunta vannoo olevansa toistensa luona kun elämän isot ja pienet mysteerit selviävät. Home Again olisi voinut olla jakso toistensa löytämisestä ja kotiinpaluusta, mutta nyt onneksi näyttää, etteivät Mulder ja Scully koskaan joutuneetkaan erilleen toisistaan.

1002x

Scully ei edes väitä ”I’m fine”.

One Breathissa Scullyn isä saapui kertomaan Scullylle, kuinka olisi kuolemansa hetkellä vaihtanut jokaisen mitalinsa ja saavutuksensa vain yhteen sekuntiin tyttärensä kanssa. Home Againissa Margaret Scully ei voi lähteä ennen kuin on varmistanut, että hänen etääntyneellä pojallaan on kaikki hyvin. Mrs Scullyn viimeinen viesti on osoitettu Mulderille, mutta sen sisältö on sama. Loppujen lopuksi suurilla mysteereillä ei ole mitään väliä. Kotiin ei voi palata ellei ole läheistensä luona.

Home Againilla on sama pulma kuin muillakin tämän kauden jaksoilla. Kuudessa jaksossa pitäisi kertoa suuri tarina siitä, keitä Mulder ja Scully ovat, missä heidän elämänsä ovat ja mitä on tapahtunut koko suurelle salaliitolle. Yhteen jaksoon on pakko tunkea paljon kaikkea. Jos Home Again olisi oikeasti yhden tunnin mittainen 43 minuutin sijaan, olisivat sekä hirviötarina että Scullyn tarina saaneet enemmän pohjustusta. Nyt varsinkin monsterijuoni kärsii jakson lyhyydestä. Koska kyseessä on alun perin kauden ensimmäinen MOTW, nähdään nostalgisia kuvia Mulder ja Scully taskulamput käsissään. Jakso on näyttävästi ja kauniisti ohjattu, mutta siitä tai viikon monsterista ei pääse nauttimaan, koska haluaa vain palata sairaalakohtauksiin.

Salaiset kansiot on aiemminkin käsitellyt tahdonvoimalla eloon herätettyjä mielikuvitusolioita, jotka ovat riistäytyneet käsistä ja muuttuneet hirviöiksi (esim. Milagro, Kaddish ja ilmeisesti siis myös William-vauva). Jakson taitelija sanoo vain halunneensa antaa äänen kodittomille ihmisille, jotka työnnetään pois yhteiskunnan silmistä, mutta ajanpuutteen vuoksi viesti ei täysin välity. Laastarinenämieskin jää vain hämäräksi ja raaemmaksi versioksi Arcadian roskamies-tulpasta, ja katoaa jakson lopussa jonnekin.

Tahdonvoima on voimakas voima, mutta ei tuo aina kuolleita takaisin. Hirviö, tarina kodittomuudesta ja Margaret Scullyn kohtalo eivät täysin nivoudu jaksossa yhteen. Tietyllä tapaa tarinoiden yhdistämättömyys myös tukee koko tarinaa. Kun Scully lopussa kuvittelee taiteilijan sanojen olevan osoitettu hänelle ja kertovan hänen tarinaansa, se vain korostaa, kuinka järkyttynyt Scully kuulee ja näkee asioita, jotka eivät oikeasti ole olemassa. Revelations-tyyliin vain Scully kuulee ja näkee tämän totuuden.

1002e

Tahdonvoimalla kappaleiksi revitty

Home Again on Beyond the Sean tapaan ennen kaikkea Scullyn jakso, jopa liikaakin. Scully hoitaa jaksossa kaiken puhumisen, ja Mulder vain on paikalla. Etukäteen hehkutetut Quagmiren mukaan nimetyt COTL (conversation on the log) ja COTB (conversation on the bench) jäävät lähinnä Scullyn yksinpuheluiksi. Sheila Larken saa Scullyn äidin roolissa sanoa vain yhden repliikin ennen kuolemaansa. Se on paitsi Sheila Larkenin kykyjen myös kiinnostavan materiaalin haaskausta: Larkenilla ja Duchovnylla on aina ollut yhteisissä kohtauksissaan harvinaista kemiaa. Kohtaus, jossa Scully vaatii välittömästi äitinsä kuoleman jälkeen Mulderia viemään hänet takaisin töihin, voisi helposti olla epäuskottava, mutta Anderson ja Duchovny tekevät siitä koko jakson todellisimman kohtauksen.

1002t

Tämän kauden piti ennakkotietojen mukaan kertoa siitä, kuinka masentunut Mulder on pimeässä paikassa, mutta tässä vaiheessa alkaa näyttää siltä, että todellinen pimeydessä vaeltaja onkin Scully. Home Again on suoranaista Scullyn itseruoskintaa: ”you’re just as bad as the people you hate”, hän toteaa. Tällaista tunteellista rehellisyyttä se ole sarjassa nähty sitten… en edes tiedä koska. Sarjan idealistinen ja toiveikas motto ”I want to believe” kääntyy jaksossa muotoon ”I want to believe, I need to believe, that we didn’t treat him like trash.”

1002oo

Yksin maailmassa

Yleisesti ottaen tämä sarja on pistänyt Mulderin ja Scullyn kärsimäään jo ihan tarpeeksi, mutta Home Againissa kaikella tuskalla on kerrankin joku tarkoitus. The X-Files tarjoaa usein näyttäviä juonenkäänteita ja yllätyskuolemia, mutta harvemmin sarjassa käsitellään tapahtumien seurauksia tai korjataan tehtyjä virheitä. Toivon mukaan Home Again pohjustaa todennäköisesti tulevaa 11. tuotantokautta ja jonkinlaista William-tarinan kulminoitumaa, mahdollisuutta korjata virhe. Muutoin tässä tarinassa ei ole järkeä. Ilman loppuhuipennusta Home Again on vain yksinäisiä, surullisia ihmisiä vellomassa loputtomissa tragedioissa.

1002pp


Scully: Back in the day, didn’t we every come across a way to just wish someone back to life?
Mulder: I invented it. When you were in the hospital. Like this.
Scully: You’re a dark wizard, Mulder.
Mulder: What else is new?


X-Fakta: Jaksojen Founder’s Mutation ja Home Again esitysjärjestyksen vaihtaminen päinvastaiseksi aiheutti joitakin leikkauksia ja lisäyksiä jaksoihin. Home Againissa näkyvissä tiedotuslapuissa lukee jaksojen esityspäivä 8. helmikuuta ja 9. helmikuuta, mutta laput on ilmeisesti vaihdettu jälkeenpäin, sillä kuvauspaikalla otetuissa valokuvissa lapuissa lukee 24. tammikuuta, joka olisi ollut jakson alkuperäistä esityspäivää edeltävä päivä. Home Againiin jouduttiin tekemään joitain leikkauksia, jotta jakso sopisi paremmin neljänneksi jaksoksi. Esimerkiksi tässä trailerissa nähtävä sananvaihto Mulderin ja Scullyn kokemuksista huuhaa-juttujen parissa leikattiin pois. Alun perin Scully myös kysyi jaksossa Mulderilta, ajatteleeko tämä koskaan Williamia, mutta Mulder ei vastaa. Vastaus kysymykseen olisi saatu vasta viidentenä esitettävässä Founder’s Mutationissa. Myös Glen Morgan joutui leikkaamaan Founder’s Mutationista uuteen muotoon repliikin ”Ever since my mom died, I can’t stop thinking about William.” Joistain Home Againin repliikeistä huokuu vielä se, että jakso olisi Mulderin ja Scullyn ensimmäinen juttu kotiinpaluun jälkeen:

Mulder: And I don’t do stairs anymore.
Scully: Mulder, back in the day, I used to do stairs and in three-inch heels.
Mulder: Back in the day. Scully, back in the day is now.