The X-Files seksismikohun keskellä – miehinen kirjoittajatiimi kritiikin kohteena

5x14r

Chris Carterin päätös palkata vain mieskäsikirjoittajia on nostattanut kohun. Epätasa-arvoisuudella on sarjassa valitettavan pitkät perinteet.

Ei tainnut Chris Carter arvata mitä seuraisi, kun maanantaina julkistettiin The X-Filesin 11. kaudelle palkattujen käsikirjoittajien nimet. Carterin, Glen Morganin, Darin Morganin ja James Wongin lisäksi jaksoja kirjoittaisivat Gabe Rotter, Brad Follmer ja Benjamin Van Allen. Ensimmäisenä uutiseen tarttui Indiewire. ”Vuonna 2017 ison TV-kanavan draamasarjalla on all-male writer’s room”, raportoi julkaisu välittömästi. Siitä jatkoi Nerdist: ”The X-Files on palaamassa, mutta sen writer’s room on jäänyt 1990-luvulle”. Seuraavaksi TheMarySue kirjoitti työpaikoilla rehottavasti seksismistä ja muistutti sarjan ja FOX:n olleen aiemminkin seksismisyytösten kohteena. Asiasta uutisoivat myös DailyDot, Canoe, GlobalNewsJezebel ja useat muut julkaisut. Pian uutinen levisi jo merkittäviinkin lehtiin, kuten Vanity Fairiin, Washington Postiin ja Toronto Suniin. Kaikki lehdet ja nettijulkaisut kysyvät, miten on mahdollista, että The X-Filesiin ei löytynyt yhtään naiskäsikirjoittajaa.

the-hollywood-reporter

Vuonna 2016 Hollywood Reporter keräsi yhteen The X-Filesin kuuluisimmat kirjoittajat. Kaikki miehiä.

Jopa yleensä ystäväänsä ja tyttärensä kummisetää Carteria puolustava Anderson yltyi kommentoimaan käsikirjoittajakohua Twitterissä. Anderson on jo vuosia kampanjoinut innokkaasti tasa-arvon ja naisten aseman puolesta. Viime vuonna Anderson nosti esille, kuinka hän sai pitkään Duchovnya pienempää palkkaa, ja kuinka hänelle vielä vuonna 2015 tarjottiin 10. kaudesta puolta pienempää palkkiota kuin Duchovnylle. twiitti

Andersonin kommentit suorastaan räjäyttivät kohun uusiin mittoihin. Andersonin kritiikkiin tarttuivat niin EW, Los Angeles Times, Bustle, Variety, E!Online, AVClub, Perez HiltonYahoo, Daily Mail, Moviefone, Salon, Deadline, ET, AOLCinemablend sekä suuri joukko muita julkaisuja. Myöhemmin Anderson tosin twiittasi, että hän vain totesi tosiasian, eikä yrittänyt panetella sarjaa.

4x13m

Erityisen pahalta tilanteen saa näyttämään se, että palkatuilla käsikirjoittajilla Rotterilla, Follmerilla ja Van Allenilla on ansioluettelossaan yhteensä vain yksi ainoa käsikirjoituskrediitti, Van Allenin osittain käsikirjoittama lyhytelokuva Foreclosed vuodelta 2010. Sen sijaan kolmikko on toiminut aiemmin The X-Filesissa erilaisissa assistenttitehtävissä, mm. käsikirjoittajien assistentteina ja Carterin henkilökohtaisina assistentteina. Kuten lehdet toteavat, Carter palkkasi mieluummin kolme kokematonta miestä kuin yhtään kokenutta naiskirjoittajaa.

2x23l

Aiheesta tuskin olisi noussut tällaista kohua, jollei The X-Filesilla olisi jo valmiiksi jonkinlaista mainetta epätasa-arvoisena sarjana. Koko 11 kautta ja kaksi elokuvaa sisältävän historiansa aikana sarjassa on nimittäin työskennellyt vain kuusi naiskäsikirjoittajaa. Jo 1960-luvulla Star Trekilla oli sama määrä naiskirjoittajia kolmen kautensa aikana, DailyDot muistuttaa. 11 kauden jälkeen The X-Filesin 218 jaksosta (217 jos The Truthin laskee yhdeksi jaksoksi) yhteensä kahdeksan (!) on naisten yksin tai miehen kanssa yhdessä kirjoittamia. Kaudet 6, 8, 9, 10 ja 11 eivät sisällä yhtään naisten kirjoittamaa jaksoa. Tosin My Struggle II:n tarina perustuu Anne Simonin ja Margaret Fearonin tieteellisiin ideoihin, mutta tätä ei voi pitää käsikirjoittamisena.

5x13o

Kuka ei kulu joukkoon?

Kaikkien naiskirjoittajien urat ovat myös jääneet sarjassa lyhyiksi. Marilyn Osborn kirjoitti yhden jakson ensimmäisellä kaudella (Shapes). Sara B. Charno kirjoitti kaksi jaksoa toisella kaudella (AubreyThe Calusari) kunnes hänelle sanottiin heippa. Kim Newtonin ura jäi myös yhden kauden ja kahden jakson mittaiseksi (3. kauden Revelations ja Quagmire, joista jälkimmäinen on tunnetusti oikeasti pitkälti Darin Morganin kirjoittama). Osbornin, Charnon ja Newtonin jälkeen sarjassa ei ole työskennellyt vakituisesti naiskäsikirjoittajia: Valerie Mayhew ja Vivian Mayhew kirjoittivat 4. kaudella Sanguinariumin freelancereina ja miehen (Mike Wollaeger) kanssa jakson kirjoittanut Jessica Scott sai potkut yhden jakson jälkeen (Schizogeny, 5. kausi). Sittemmin ainoastaan Gillian Anderson sai kirjoittaa sarjaan yhden jakson (all things, 7. kausi). Mitä lähemmäs nykyaikaa siis tullaan, sitä harvemmin sarjassa on nähty naiskäsikirjoittajia.

SERIAL

Gillian Anderson ohjaamassa kirjoittamaansa all things -jaksoa

Kuten Anderson twiitissään huomauttaa, ohjauspuolella asiat ovat vielä huonommin: naisten (Gillian Anderson, Michelle MacLaren) ohjaamia jaksoja on The X-Filesissa vain kaksi. Naistuottajia on ollut useampia (Michelle MacLaren, Lori Jo Nemhauser, Bernadette Caulfield, Suzanne Holmes, Gina Lamar, Grace Gilroy), mutta silti varsin pieni osuus lähes neljästäkymmenestä tuottajasta. Vain yksi, Michelle MacLaren, on ollut co-executive producer, kun miehiä on ollut samassa hommassa 12. Lukuja voi verrata esimerkiksi Vince Gilliganin sarjoihin: IMDB:n mukaan Better Call Saulin tuottajista kolmasosa ja Breaking Badin tuottajista puolet on naisia. Lisäksi The X-Filesin naistuottajat olivat sarjassa enintään muutaman kauden ajan, kun useat miestuottajat pysyivät sarjassa vuosikausia. Sarjan tieteellinen neuvonantaja Anne Simon muistutti Twitterissa, että onhan sarjassa työskennellyt naisia monissa tärkeissä tehtävissä, mutta kommentti ei oikein mennyt nappiin:

astweet

Joku hyvämuistinen x-phile saattaa vielä muistaa, että 1990-luvulla eräs 1013:n naisassistentti haastoi Carterin ja Howard Gordonin oikeuteen seksuaalisesta häirinnästä. Juttu sovittiin oikeussalin ulkopuolella, joten tuskin koskaan selviää, pitivätkö väitteet 1013:n seksuaalisesti vihamielisestä ja perverssistä ilmapiiristä paikkansa. Buzzfeedin haastatteleman Kim Newtonin mukaan 1013 ei ollu seksistinen paikka, mutta Carter ei ehkä ollut mukavuusalueellaan naiskirjoittajien kanssa. Kirjoittajat kilpailivat The X-Filesissa toisiaan vastaan. Selviytyäkseen käsikirjoittajana täytyi olla paksunahkainen.

8x21g

Scully Neitsyt Mariana

Oma mielipiteeni on aina ollut, että sarja olisi hyötynyt varsinkin myöhempinä vuosina siitä, että naistuottajia ja -kirjoittajia olisi ollut kirjoittamassa Scullyn roolia äitinä ja uranaisena. Silloin olisi todennäköisesti vältytty aiemmin uraauurtavan naishahmon taantumisesta loppukausina perinteiseen naisrooliin. Mukaan keskusteluun on vedetty myös jakso Milagro kiehtovana esimerkkinä siitä, miten mieskirjoittajat ovat suhtautuneet sarjassa Scullyn hahmoon. Jaksossa mieskäsikirjoittajat Carter mukaan lukien esineellistävät Scullya alter egon, kirjailija Philip Padgettin kautta, ja yrittävät muovata tätä mieleisekseen Pygmalion-tyyliin. Milagro ei tosin ole ainoa jakso, jonka haavekuvissa Scully on kuvattu eroottisena seksipupuna:

Lehtien mukaan erityisen anteeksiantamatonta tässä kohussa on se, että The X-Files on yksi harvoista scifisarjoista, jolla on paljon naiskatsojia. Scullyn hahmo on jättänyt merkittävän jäljen popkulttuuriin ja innostanut naisia opiskelemaan tiedettä (ns. Scully-efektiä käsittelee esimerkiksi artikkeli ”The Scully Effect: How “X-Files” Helped Mainstream Women In STEM Careers”). Miten The X-Files voi siis riskeerata tämän suuren naisyleisönsä? IndieWiren mukaan naiskäsikirjoittajan mukaan ottaminen olisi ollut hieno symbolinen ele ottaen huomioon Scullyn aseman feministisena ikonina.

5x02g

Scully naisten silmissä

Mutta, kuten artikkeleissa muistutetaan, sarjan feministisyys ei ole läheskään niin hyvällä tolalla kuin Scully-efektistä voisi päätellä. Vielä 10. kaudellakaan Scully ei saanut kellaritoimistoon työpöytää, nimikylttiään tai nimeään oveen. Alkujaan Gillian Andersonin jopa käskettiin kävellä David Duchovnyn takana. Puhumattakaan siitä, että alun perin Scullyn rooliin haluttiin povekas blondi, eikä Andersonin kaltaista substanssinäyttelijää.

space

Askeleen jäljessä

The X-Filesin epätasa-arvoisuus ei koske vain sukupuolta. Useat lehdet muistuttavat, että The X-Filesista on puuttunut monimuotoisuus myös muilla tavoin. Sarja on kompuroinut monet kerran esittäessään erilaisia vähemmistöjä. Sitä paitsi sarjan vakituiset hahmot olivat muutamaa poikkeusta lukuun ottamatta kaikki valkoihoisia (ja miehiä). 1990-luvulla tämä oli ehkä normaalia, mutta ei enää. Vuonna 2016 esimerkiksi Babylon sai kritiikkiä stereotyyppisestä muslimikuvauksestaan. Jos The X-Filesin tekijäporukka olisi monimuotoisempi, kompastelulta olisi todennäköisesti vältytty. Eksoottinta The X-Filesin tekijäporukassa kun ovat olleet ne muutamat naiset ja Hong Kongista lapsena Yhdysvaltoihin muuttanut James Wong.

tvguide

Sarjan päähenkilöt TV Guiden kannessa

Carter itse ei ole vielä kommentoinut kohua. Edellisellä kaudella hän selitti vanhojen tuttujen (miesten) palkkaamista sillä, että ei ollut aikaa ottaa sitä riskiä, että uuden tulokkaan käsikirjoitus ei sopisi sarjaan (IndieWire). Tämä selittänee myös sen, miksi Carter löysi tämän kauden uudet nimet omasta assistenttijoukostaan. Carter tietää, että vuosien työtoveruuden jälkeen nämä miehet jakavat varmasti hänen visionsa, ja kirjoittavat Carterin hyväksymiä jaksoja. Olisi sieltä ex-assistenttien joukosta tosin löytynyt myös esimerkiksi Gennifer Hutchison ja Michele Fazekas. Ensimmäinen on sittemmin kirjoittanut Breaking Badia ja Better Call Saulia ja jälkimmäinen esimerkiksi sarjoja Law & Order: Special Victims Unit ja Dollhouse. Myös Kim Newtonin ja Sarah B. Charnon urat ovat olleet The X-Filesin jälkeen menestyksekkäitä, ja sarjasta on ponnistanut useita menestyneitä naistuottajia ja -ohjaajia, kuten Michelle MacLaren, Bernadette Caulfield ja Gina Lamar,  joten valinnanvaraa kyllä olisi ollut. Hutchison kommentoi myöhemmin itsekin Twitterissä, kuinka nykyinen systeemi ei edistä monipuolisen kirjoittajatiimin palkkaamista:

ghtweet.png

Ongelma on tietysti The X-Filesia laajempi ja yhä ajankohtainen. Amerikkalaisten TV-sarjojen käsikirjoittajat ovat useimmiten valkoisia miehiä. Varietyn mukaan naiset ovat kauden 2017-2018 sarjoissa vähemmistönä sekä kameran takana että edessä. Isojen yhdysvaltalaisten TV-kanavien uusista sarjoista vain 29 %:ssa on naispuolinen showrunner. Lukua tosin nostaa ylöspäin CW, jonka uusista sarjoista 67 %:ssa on nainen showrunnerina. Esimerkiksi FOX:n ohjelmien prosentti on 20. TV-sarjat voivat ylpeillä, jos niiden taustajoukoissa on poikkeuksellisen paljon naisia ja värillisiä. Esimerkiksi Ryan Murphy (American Horror Story, American Crime Story, Feud) on nostanut kissan pöydälle ja on asettanut tavoitteekseen, että puolet hänen tuottamistaan jaksoista ohjaa joku muu kuin valkoinen heteromies.

3x13l

Onko tämä kuitenkaan kaiken kohun arvoinen asia? Vaikea sanoa. Totta kai Carterin tulee palkata alaisensa ensisijaisesti kykyjen eikä sukupuolen tai muiden ominaisuuksien perusteella. Mutta onhan se erikoista, että kevään 1996 jälkeen Carter ei ole löytänyt sarjan kirjoittajaporukkaan yhtään sopivaa naiskäsikirjoittajaa. Vähintäänkin Carter on syyllinen laiskuuteen, kun hän ei ole halunnut etsiä käsikirjoittajia lähipiirin ulkopuolelta. Carter ei ole myöskään tajunnut aikojen muuttuneen. Eikä hän ole tajunnut sitä, että palkkaamalla eri taustaisia ja erilaisia ihmisiä voisi The X-Files saada uutta perspektiiviä, ja sitä kautta uusia faneja.

”I’d want Scully to rub my feet, and I’d want Mulder to make me laugh.” – Chris Carterin vastaus kysymykseen, kenet ottaisi mukaan autiolle saarelle (Reddit chat, 2014)

Katso myös: 
Uuden kauden kirjoittajamiehistö on nyt koossa
Kulissien takaa: The X-Filesin tekijöitä