4 päivää uusiin jaksoihin: Salaisten kansioiden uraauurtavimmat jaksot

Nämä jaksot ovat muovanneet eniten The X-Filesia.

Mitkä ovat The X-Filesin merkittävimmät jaksot? Asiaa voi ajatella kahdelta kannalta. Juonellisesti tärkeimpiä ovat tietysti monet mytologiajaksot, mutta olisi tylsää listata merkittäviä mytologiajaksoja. Tyylillisesti tärkeimpiä ovat yleensä MOTW-jaksot. Tässä esitysjärjestyksessä kymmenen jaksoa, jotka ovat keskeisesti vaikuttaneet siihen, millainen Salaisista kansioista oikein tuli.

1..Pilotti
Lista on pakko aloittaa pilottijaksolla. Tietysti jakso, joka esittelee koko sarjan perusasetelman ja idean, on tällä listalla. Kaikkein tärkein pilotissa esitetty asia on kuitenkin Mulderin ja Scullyn, uskojan ja skeptikon, välinen dynamiikka. Tuo sama tanssikuvio toistuu jaksosta jaksoon. Uskojan ja skeptikon vuoropuhelu on sarjan tekijöille jopa niin tärkeää, että Mulder ja Scully eivät voi koskaan olla kumpikin uskojia tai skeptikoita samaan aikaan. Tämä johtaa välillä epäuskottaviin juonikuvioihin tai henkilöhahmojen reboottaukseen.

2. Squeeze
Ensimmäinen monster-of-the-week -jakso ansaitsee myös paikkansa listalla. The X-Files ehkä myytiin FOX:lle ufosarjana, mutta sellaisena se olisi tuskin ollut kovin pitkäikäinen, Jopa David Duchovny oli aikoinaan varma, että The X-Files päättyisi pian, koska ikuinen ufojahti kävisi tylsäksi. Jossain vaiheessa Mulderin ja Scullyn olisi nähtävä ufo ja sarja loppuisi siihen. Kun Glen Morgan ja James Wong kirjoittivat monsterijakson Squeeze, sarjan todellinen potentiaali alkoi selvitä. Squeeze on lähes täydellinen MOTW, jonka kaava on nähtävissä lähes kaikissa hirviöjaksoissa.

Mulder ja Scully ensimmäisen hirviönsä perässä

3. Beyond the Sea
Beyond the Sea on kaikin tavoin uraauurtava jakso. Ensinnäkin se antaa Scullylle ensimmäistä kertaa lihaa luiden ympärille, ja paljastaa tiedenaisen sisällä asuvan kompleksisen hahmon. Toiseksi, se kääntää ensimmäistä kertaa ympäri Mulderin ja Scullyn uskojan ja skeptikon roolit. Myöhemmin sama kaava toistuu varsinkin uskonnollisissa jaksoissa (Revelations, All Souls). Jopa I Want to Believe -elokuva on tälle jaksolle kaiken velkaa.

4. E.B.E
Kaikki on valhetta, mihinkään ei voi uskoa, keneenkään ei voi luottaa. E.B.E on ensimmäinen todella vainoharhainen jakso, jossa huijausten paljastuminen ei koskaan johda totuuteen vaan toisiin huijauksiin. Tämä jakso on mytologiaa parhaimmillaan, vaikka mytologiaa ei ole vielä edes keksitty.

5. The Erlenmeyer Flask
The Erlenmeyer Flask on ensimmäinen todellinen mytologiajakso. Se aloittaa tarinan, joka kokee ensimmäisen huipennuksen toisen kauden Duane Barry – Ascension – One Breath -trilogiassa, ja toimii sarjan selkärankana koko sen elinajan. The Erlenmeyer Flask ei kerro pelkästään suuresta salaliitosta, vaan se yhdistää fiksusti tiedejuonta tarinaan, ja antaa tarinalle juuret todellisuuteen. Kun Mulder avaa oven Pandora Streetin varastoon, katsoja tietää, että tästä ei ole enää paluuta.

Mulder uuden äärellä

6. One Breath
One Breath on ehkä yksi koko sarjan täydellisimpiä jaksoja. Se yhdistää saumattomasti toiminnallisen salaliittojuonen hengelliseen totuuden etsintään. One Breath on edelläkävijä Anasazi-trilogialle, ja sen kaikuja voi havaita esimerkiksi sellaisissa keskeisissä jaksoissa kuin Memento MoriRedux II tai The Sixth Extinction II: Amor Fati. Jopa koko alkuperäisen sarjan loppupäätelmässä koskien Totuuden olemusta ja uskoa on voi nähdä One Breathin aatteita.

7. Humbug
Jakso, joka keksi itseironisen ja humoristisen The X-Filesin. Aikoinaan tällaisen jakson tekeminen lähinnä pelotti FOX:a ja monia tekijäjoukosta. Humbugin vaikutus oli sekä hyvä että huono. Jakso raivasi tietä tulevien kausien ja sai aivan liiat monet käsikirjoittajat innostumaan kevyistä jaksoista. Kuudennelle kaudelle tultaessa huonoja huumorijaksoja alkoi olla jo liian usein, ja sarjan taso laski.

8. War of the Coprophages ja Pusher
Jos pitäisi nimetä, ketkä keksivät MSR:n (Mulder/Scully Romance), nimeäisin Darin Morganin ja Vince Gilliganin. Kyllähän Mulderin ja Scullyn suhteen syvyydestä oli vihjailtu hienovaraisesti jo aikaisemmin, mutta vasta Morgan ja Gilligan nostavat suhteen tietoisesti esiin. War of the Coprophages on ensimmäinen avoimesti shippy jakso, joka pelaa täysin romanttisen komedian säännöillä. Pusher taas survoo yhteen jaksoon niin paljon merkitseviä katseita, varovaista koskettelua ja läheisiä tunnelmia, että sellaista ei sarjassa oltu aiemmin nähty. Will they/won’t they?

9. Jose Chung’s From Outer Space
Onhan se epäreilua muita kirjoittajia kohtaan, että Darin Morganin jaksot esiintyvät tällä listalla niin suurella frekvenssilla. Vaan minkäs sille mahtaa, että Morganin jaksot ovat monin tavoin uraauurtavia. Jose Chung’s From Outer Space on tällä listalla siksi, että se esittelee idean totuudesta, joka on yhtä subjektiivinen kuin totuus ja pelkkä konstruktio. Sellaiset jaksot kuin Bad Blood tai Field Trip jäävät myöhemmin vain laimeiksi, joskin todella viihdyttäviksi, versioiksi ideasta. Jose Chung’s From Outer Space vangitsee The X-Filesin idean paremmin kuin mikään muu jakso. Mikä on totuus ja onko totuutta edes olemassa? Onko Mulderin ja Scullyn tavoite löytää mytologiajaksojen totuus täysin tuhoontuomittu, koska Carter muuttaa historiaa jatkuvasti? Aikana, joka on ristitty totuuden jälkeiseksi ajaksi, ja jolloin faktatkin voivat olla vaihtoehtoisia, Jose Chung’s From Outer Space vaikuttaa suorastaan edelläkävijältä. Toivottavasti Darin Morgan löytää 11. kaudella tavan kommentoida jotenkin tätä josechungmaista aikaa, jota nyt elämme.

3x20w.jpg

Kuka sen tietäisi, mitä tässä tapahtuu

10. Home
Home ei oikeastaan vaikuttanut The X-Files -jaksoihin paitsi asettamalla selvät rajat, jota sarjan ei enää sopinut ylittää. Yhtä kieroutunutta, raakaa ja sairasta jaksoa sarjassa ei ole nähty. Home oli Yhdysvalloissa ensimmäinen peruskanavien esittämä TV-jakso, joka sai korkeimman mahdollisen ikärajaluokituksen. Ensiesityksen jälkeen jakso joutui esityskieltoon vuosiksi. Home toimi kuitenkin jonkinlaisena pelinavaajana televisiomaailmassa: ei aikaakaan kuin monet TV-sarjat alkoivat tietoisesti ylittää Homenkin rajat, ja nykyään oikein mikään ei ole televisiossa enää tabu.