Arvostelu: Rm9sbG93ZXJz

rm96

”They know everything.”

11×07 Rm9sbG93ZXJz
Käsikirjoitus:  Kristen Cloke ja Shannon Hamblin
Ohjaus: Glen Morgan
Ensiesitys: 28.2.2018
Tag line: VGhlIFRydXRoIElzIE91dCBUaGVyZQ=

Mulder ja Scully, minne te katositte? Eihän tällä koko jaksolla ollut yhtään mitään tekemistä The X-Filesin, Mulderin tai Scullyn kanssa. Gillian Anderson ja David Duchovny esiintyivät kyllä jaksossa, ja tekivät samoja juttuja, joista aina twiittailevatkin, mutta missä olivat Fox Mulder ja Dana Scully?

rm11

Mulder ja Scully, vai Duchovny ja Anderson?

EW:n kriitikko, joka totesi Rm9sbG93ZXJz-jakson (”Followers”) olevan Black Mirroria, johon Mulder ja Scully on väkisin runtattu mukaan ja muovattu uudelleen Black Mirroriin sopivaksi, oli täysin oikeassa. Mitäpä tähän on enää lisättävää, paitsi ne samat vanhat valitukset joista olen kirjoittanut jo ummet ja lammet aiemmissa tämän kauden arvosteluissa. Tämän arvostelun voisi melkein lopettaa kerrankin näin lyhyeen, ja todeta, ettei tämä edes ollut The X-Files -jakso.

rm39

Nyt on tämäkin nähty

On vain niin turhauttavaa, että 1013 tuntuu heittäneen hanskat kokonaan tiskiin ja tekevän mitä mieleen tulee. Rm9sbG93ZXJz-jakson myötä The X-Files tuntuu kokonaan lopettaneen edes yrittämästä olla järkeenkäypä. Kun katselin silloin 1990-luvulla Salaisia kansioita kuvaputkitelevisiosta, niin olisinko uskonut, että jonain päivänä tappajakoneet jahtaavat Mulderia ja Scullya, koska Mulder ei antanut muutaman dollarin tippiä ja koska Scullyn vibrattorissa on jäljitin? No en olisi.

Rm9sbG93ZXJz rinnastuu sellaisiin sarjan muodolla leikitteleviin kokeilujaksoihin kuin Triangle tai X-Cops. Jakso on lähes mykkä, ja ainoat jaksossa esiintyvät ihmiset ovat loppukohtausta lukuun ottamatta Mulder ja Scully. Kuulostaa kiinnostavalta ja kunnianhimoiselta, ja toimiikin ihan hyvin, mutta jakso on pilattu täydellisellä piittaamattomuudella sarjaa ja sen hahmoja kohtaan. Triangle ja X-Cops toimivat, koska niistä pystyi tunnistamaan Mulderin ja Scullyn myös oudosta ympäristöstä ja oudosta toteutustavasta huolimatta. Rm9sbG93ZXJz joutuu pikemminkin oman ”nerokkaan” ideansa ja käsikirjoittajiensa uhriksi.

rm28

FOX mainosti 11. kauden alkua lähettämällä The X-Files -lahjoja dronejen kyydissä satunnaisille ihmisille

Rm9sbG93ZXJz-jakso yrittää päivittää Ghost in the Machinen, Kill Switchin ja miksei Trust No 1 -jaksonkin 2010-luvulle. Teknologia huolehtii kaikesta aina ostosten teosta ruoan laittoon, talon kunnossapitoon ja nautinnon antamiseen. Älylaitteet seuraavat ja keräävät tietoa, ja keinoäly yrittää arvata ajatuksetkin. Ihmiset paljastavat tahallaan tai tietämättä itsestään kaiken, ja ihmissuhteet arvotetaan tykkäysten ja seuraajien määrällä. Rm9sbG93ZXJz-jakson maailma on futuristinen, mutta kuitenkin lähellä nykyhetkeä. Dronet, robotit, älykodit ja kuskittomat autot ovat jo todellisia, vaikka kaikki jaksossa esiintyvät asiat tuskin ovat vielä täyttä totta Washington DC:ssa. Sekin jättää jaksoon jonkinlaisen satiirisen vaihtoehtotodellisuuden ja dystopian leiman. Sekä tietysti se, ettei tällä jaksolla ole mitään tekemistä The X-Filesin kanssa. 

rm70

Siellähän se This Mankin lymyää

Jakson ohjannut Glen Morgan käsitteli tekoälyä jo edellisessä jaksossaan This. Siinä tekoälyn mahdollistama ikuinen elämä näyttäytyi painajaismaisena. The X-Files on aina suhtautunut epäilyksellä teknologian valtaan, mutta tämä kausi vie sen uusiin ulottuvuuksiin. Samalla on muuttunut sarjan näkemys tieteestä. Ennen tiede oli sarjassa jotain, jolla voisi erottaa puhtaan totuuden valheista (esim. Redux), ja vielä My Struggle II:ssa tieteen piti pelastaa koko maailma. Nyt tiede on muuttunut vihan ja pelon lähteeksi, jopa raiskauksen välineeksi – Chris Carter on haastattelussa käyttänyt Scullyn väitetystä raiskauksesta termiä impregnated with science. Pessimistisellä näkemyksellä on juuret todellisuudessa. Teaseri, joka ei kovin hyvin nivoudu itse jaksoon, kertaa, mitä tapahtui, kun Microsoft testasi keinoälyn ylläpitämää Twitter-tiliä: vuorokauden kuluessa ihmiset olivat opettaneet keinoälyn seksirobotiksi, joka lyttäsi feminismin ja rakasti Hitleriä.

Viestinsä korostamiseksi Rm9sbG93ZXJz on lähes kokonaan mykkä. Mark Snow on voinut lomailla, sillä jakson äänimaailma koostuu lähinnä koneäänistä, piippauksista ja merkkiäänistä sekä Teach Your Children -kappaleesta. Suurin osa harvasta dialogista käydään ihmisten ja koneiden välillä, ei ihmiseltä ihmiselle.

rm15

Möykkykala ei miellytä Mulderia (mutta Gillian Andersonia se miellytti)

Rm9sbG93ZXJz-jakson aluksi Mulder ja Scully ovat treffeillä futuristisessa ja steriilissä Forowa-nimisessä (”Followers”) sushiravintolassa. Paikalla ei ole heidän lisäkseen yhtään ihmissielua. Ruoan valmistavat ja tarjoilevat robotit. Scully saa sushinsa, mutta Mulderille tarjoillaan raaka möykkykala. Siitä suivaantuneena tunnetusti itara tippaaja Mulder (Bad Blood, Dreamland, Empedocles) jättää tippaamatta robotteja, ja kohta pariskunnan perässä ovat kaiken maailman koneet ja keinoälyt koko arsenaalillaan.

rm51

Seinä välissä

Tässä eristäytyneessä koneiden hallitsemassa universumissa ainoat elävät ihmiset ovat Mulder ja Scully. Mutta kuinka erilaisia he ovatkaan verrattuna siihen Mulderiin ja Scullyyn, jotka nähtiin Glen Morganin edellisessä jaksossa. Rm9sbG93ZXJz:ssa Mulderin ja Scullyn välillä on aina joku etäisyys, olipa se lasiseinä tai huomion varastavat kännykät. Koska käsikirjoittajat haluavat kommentoida sosiaalista vieraantumista ja kommunikaation puutetta, alistetaan Mulder ja Scully alienaation esimerkeiksi.

Jakson ovat kirjoittaneet ensikertalaiset Kristen Cloke ja Shannon Hamblin. Ehkä. Kun kauden kirjoittajat julkaistiin, kerrottiin Glen Morganin kirjoittavan kaksi jaksoa. Sitten tulivat seksismisyytökset, ja 1013:n oli pikaisesti löydettävä naisia tekijäjoukkoonsa. Helposti voisi tehdä johtopäätöksen, että siinä vaiheessa Glen Morgan luopui toisesta jaksostaan ja antoi sen vaimonsa Kristen Cloken huomaan, mutta kukaan tuskin tulee tätä myöntämään. Mukaan otettiin myös Morganin assistentti Shannon Hamblin jakamaan kunniaa, ettei näyttäisi ihan niin pahalta. Cloken ja Hamblinin kerrottiin kirjoittavan nimenomaan Glen Morganin ideaan perustuvan jakson. Glen Morgan oli myös jakson keskeisen idean, dialogittomuuden, takana, kuten Clokekin myöntää. Morgan oli itse asiassa jo kokeillut sama ideaa sarjassa Space: Above and Beoynd, ja halusi toteuttaa sen uudelleen. Joten eiköhän Glen Morgan ole enemmän tai vähemmän mentoroinut vaimonsa ja assistenttinsa kirjoittelua, sikäli kuin tässä jaksossa nyt on edes ollut hirveästi käsikirjoittamista. Olisi kuitenkin odottanut, että Glen Morgan edes jossain määrin tavoittelisi jonkinlaista johdonmukaisuutta jaksojensa välille.

rm83

Puhumattomuutta

Tässä kohtaa menee vielä oudommaksi. Cloke ja Hamblin ovat myöntäneet, etteivät edes katsoneet The X-Filesin vanhoja jaksoja saatuaan käsikirjoituskeikan. Ilmeisesti Cloke ei myöskään hirveästi jutellut miehensä kanssa, koska tämä jakso kumoaa niin monessa kohdin This-jaksossa esitettyjä asioita. Eikä Cloke myöskään haastattelun mukaan keskustellut lankonsa Darin Morganin kanssa, mikä selittää myös epäyhtäläisyydet Darin Morganin jaksoihin. Ironisesti ihmisten välisen yhteyden katoamisesta kertova jakso kertookin tosielämässä siitä, kuinka edes jakson tehnyt perhe ei puhu asioista keskenään.

Huonosti The X-Filesia tuntevat Cloke ja Hamblin ottavat surutta vapauksia ja tekevät mitä haluavat. He ovat halunneet korostaa modernin ja perinteisen maailman eroa. Niinpä Cloke ja Hamblin ovat päättäneet tehdä Scullysta modernin teknologiagurun ja Mulderista nykymaailmasta vieraantuneen erakon. Tarina jakautuu kahtia hyvin tasapuolisesti ja tasa-arvoisesti kahdeksi rinnakkaiseksi kertomukseksi, jossa Mulder ja Scully tekevät erillään samoja asioita omalla tavallaan, kärsien kumpikin huonosta puhelinpalvelusta, hyökkäävästä teknologiasta ja toimimattomista salasanoista.

Tämä johtaa täysin tarpeettomaan kärjistämiseen ja henkilöhahmojen uudelleenkirjoitukseen. Sellaiset asiat kuin jatkuvuus tai logiikka on poistettu kokonaan, jotta juoni menisi, kuten käsikirjoittajat haluavat. Viitteet menneisyyteen ovat pinnallisia pääsiäismunia, kuten Scullyn syntymäpäivä PIN-koodina, Queequeg salasanana, This Man tai möykkykala. Missä sarjassa nähty Scullyn auto on? No sehän on Mulderilla, joka ajaa Scullyn perinteistä autoa tässä jaksossa, jotta teknologia-Scullyn voi ottaa kuskittoman taksin, ja ero Mulderin ja Scullyn välillä korostuisi (toisaalta voi ajatella myös positiivisesti, että ehkäpä auto on pariskunnan yhteinen). Jostain syystä Scully nähdään tässä jaksossa futuristisessa tulevaisuuden älytalossa, johon valtion virkamiehellä ei ikinä riittäisi rahaa. Edellisessä jaksossa Scully naureskeli Skinnerin riisutulle asunnolle, mutta nyt hän muka itse asuu kliinisessä ultramodernissa rakennuksessa, jossa ei ole yhtään valokuvaa, kodinomaista asiaa tai henkilökohtaista esinettä, paitsi tietysti se yksi.

rm35

Odotettu pölynimuri!

Lyön vetoa, ettei koko paikkaa enää tämän jälkeen nähdä, koska se on jo täyttänyt ainoan tarkoituksensa eli yrittänyt tappaa Scullyn, ja kätevästi paikka myös räjähti palasiksi jakson lopulla. Rm9sbG93ZXJz on taas kerran The X-Filesin päähänpistoihin perustuvaa kirjoittamista pahimmillaan. Ilmiö sinänsä on sarjassa jo vanha. Jos juoni vaatii, että Mulder on punavihersokea, niin hän on sitä yhden jakson ajan. Jos juoni vaatii, että Mulder pelkää tulta, niin sitten Mulder pelkää tulta yhden jakson ajan. Jos juonen takia Scullyn tarvitsee asua miljonäärien asunnossa karppialtaineen ja älyteknologoineen, niin Scully pistetään asumaan sellaisessa. Toivottavasti seuraavassa jaksossa juoni ei vaadi, että Mulderilla on puujalka, Skinnerillä linna Ranskassa tai Scully puhuu muinaiskreikkaa, koska varmasti nekin nähtäisiin. Ai niin, viimeisin noistahan on jo tapahtunut. Turha edes vaivata enää päätään näillä asioilla. Miksi välittää, kun kirjoittajatkaan eivät yhtään välitä. Ehkä pitäisi vain keskittyä pinnallisiin asioihin, kuten siihen, miltä Scullyn hiukset näyttävät. Ja nehän näyttävät ihan näpsäkältä, mutta eivät läheskään yhtä upeilta kuin aiemmin tällä kaudella.

Päähänpistohin perustuva kirjoittaminen voi vielä menetellä pienissä yksityiskohdissa, mutta nyt muutetaan päähenkilöiden luonteetkin. Mulder ja Scully ovat aiemmin olleet hyvin varovaisia teknologian suhteen, eikä syyttä, sillä sarjassa on paljastettu heidän elämiään seuratun ja salakuvatun koko X-Arkisto -uran ajan. Nyt juoni vaatii, että Mulderin ja Scullyn täytyy käyttäytyä kuin kännyköihin liimautuneet toisiaan kuvailevat teinit, joten heidät kirjoitetaan sellaisiksi. Ei haittaa, vaikka edellisellä kaudella Mulder ei osannut käyttää kännykkäänsä tai että Scully sanoi itseään pre-Google -ihmiseksi.

Scully kärsii Cloken ja Hamblinin käsissä enemmän kuin Mulder. Cloke kertoo haastattelussa, että he halusivat esittää Scullyn sosiaalisena ihmisenä, jolla on Instagramissa paljon kavereita, kun taas Mulderilla on vain yksi seurattava, Scully. Ihan kuin Mulder ja Scully ikinä dokumentoisivat elämäänsä missään sosiaalisessa mediassa! Instagram-idea jäi onneksi toteuttamatta. Cloke ja Hamblin tekivät Scullysta kuitenkin suositun seurapiiri-Scullyn, joka emännöi illallisia ja lukupiirejä valtavassa lukaalissaan, tai näin ainakin kertovat digitaaliset näytöt. Sellaista Scullya ei ole sarjassa kyllä koskaan nähty: Scully itse toteaa Milagrossa valinneensa yksinäisyyden, ja War of the Coprphagesissa hänen ajatuksensa jännittävästä perjantai-illasta on kotona nyhjääminen. Voisi jopa väittää, että Scully on epäsosiaalisempi ja epäluuloisempi kuin Mulder. Cloke kertoo halunneensa esittää Scullyn itsenäisenä naisena, joka ei tarvitse ketään avukseen. Mikäs siinä, mutta voisiko sen tehdä hahmolle uskottavasti? On aina ongelma, jos käsikirjoittajat haluavat vain edistää omaa agendaansa sen sijaan, että kirjoittaisivat sarjan tyyliin sopivasti. Scully on vahva, mutta vielä vahvempi yhdessä Mulderin kanssa, ja tämä on koko tuon parisuhteen ydin.

rm50

Turhautunut Scully

On täysi arvoitus, miten lähes täysin miehistä koostuva kirjoittajajoukko onnistui kirjoittamaan niin suuren merkityksen ja vaikutuksen (Scully-efekti) aikaansaaneen naishahmon kuin Scully. Ehkä siksi, että Scully oli alun perin se maskuliinisempi hahmo ja Mulder feminiinisempi. Scullyn kirjoittaminen alkoi kuitenkin mennä pieleen juuri siinä vaiheessa, kun Scully tuli raskaaksi, ja käsikirjoitustiimistä oli pistetty pihalle viimeisinkin nainen. Mikä pettymys, että pitkän ajan jälkeen saadaan sarjaan mukaan naiskäsikirjoittajia, mutta heidän suurin antinsa sarjalle on tämä sekasorto ja vibraattori (ja vielä typerämpää on, että 25 vuotta Mulderin pornokokoelmavitsien jälkeen tässä sarjassa edes joudutaan erikseen nostamaan tämä asia esiin). Oikeasti, miten Carter ikinä hyväksyi tämän vekottimen mukaan sarjaan? Eikö hän ymmärtänyt, mikä on ”henkilökohtainen hieromalaite”?

rm36

Kaikki mitä nainen tarvitsee

Mulder ja Scully ovat nykyään kuin robotteja, jotka ohjelmoidaan joka jaksoa varten uudelleen ja eri asetuksilla. Heidän persoonansa tai sarjan tapahtumat voidaan pyyhkäistä pois yhtä helposti kuin kosketusnäytön popup-ikkunat. En ole enää edes varma, onko Mulderia ja Scullya edes enää ”olemassa”. Ainoa asia, joka näitä Mulderia ja Scully yhdistää jaksosta toiseen on, että Duchovny ja Anderson esittävät heitä.

Eipä koko tällä kaudella ei ole ollut muutenkaan hirveästi tekemistä X-Arkiston kanssa. Tämä on kauden seitsemäs jakso, ja vasta yksi tapaus (Plus One) on oikeasti tullut Mulderin ja Scullyn tutkittavaksi X-Arkiston kautta. Miksi Mulder ja Scully enää edes ovat X-Arkistossa? Mulder ja Scully on nähty tällä kaudella enemmänkin syömässä, treffeillä, kotisohvalla, sängyssä ja viettämässä aikaa keskenään. Ainakin alun perin X-Arkiston ja FBI:n rooli oli taata uskottava selitys sille, että Mulder ja Scully törmäävät viikosta toiseen tapahtumiin, joita ei edes uskota olevan olemassa. Mihin X-Arkistoa enää tarvitaan?

rm65

Taskulamppuilua

Voisi sanoa, että Mulder ja Scully ovat kasvaneet The X-Filesin kaavaa suuremmaksi, mutta kyse ei ole oikein siitäkään. Mulder ja Scully olisi oikeastaan voinut korvata kenellä tahansa agenttiparilla suurimmassa osassa jaksoja, ja lopputulos olisi sama. Edellisellä kaudella Mulder ja Scully olivat sentään kiinteä osa tarinaa oikeastaan kaikissa jaksoissa. Tämän kauden erillisjaksoista oikeastaan vain Ghouli on ainoana ammentanut tarinansa Mulderin ja Scullyn hahmoista ja suhteesta tutkittavaan tapaukseen.

rm57

Tähtäimessä Mulder ja Scully

Alan uskoa Gillian Andersonia siinä, että The X-Filesin jaksot tapahtuvat omassa kuplassaan, omassa universumissaan. Sarjan ja logiikan rajoja venytetään käsikirjoittajien oikkujen mukaan. Jos kerran jatkuvuutta ei edes tavoitella, niin The X-Files voisi hylätä sitten koko mytologian tai kaikenlaisen jatkuvuuden ja olla täysiverinen antologiasarja. Olisitte saman tien ottaneet tälle kaudelle kuuluisia nimiä esittämään kukin oma taiteellinen näkemyksensä sarjasta ja Mulderista ja Scullysta. Vaikka sellaisia nimiä kuin Stephen King, Bryan Fuller, Ryan Murphy, J. J. Abrams tai David Lynch – kaikkiin näistä tekijäjoukolla on jo suhteet.

The X-Files on näyttää kadottaneen koko fokuksensa. Mitä The X-Files oikein yrittää sanoa? Ennen Mulderin ja Scullyn usko totuuteen ja omistautuminen päämäärälleen ja toisilleen ajoi koko heidän ristiretkeään. Nyt Mulderista ja Scullysta on tullut pelkkiä työkaluja, joita kukin käyttää tarinassaan miten haluaa osoitellakseen omaa kekseliäisyyttään. Mulderilla ja Scullylla ei näytä enää olevan mitään päämäärää tai intohimoa yhtään mihinkään. Suuri tarina on kutistunut triviaaleiksi sattumuksiksi, ja TV-historian hienoin romanssi palavista katseista seksivihjailuiksi. Tekijät ovat mukana lähinnä rahan tai julkisuuden vuoksi, kuten Duchovnykin on avoimesti myöntänyt. Eikä siinä ole sinällään mitään pahaa, työtähän tämä heille on, mutta jotain tavoitteita itse sarjankin suhteen pitäisi kuitenkin olla.

rm62

Auto hyökkää

Jos vain käsikirjoittajat olisivat nähneet hieman vaivaa, niin tämähän olisi hyvä jakso. Tai no, aivan kuten The Lost Art of Forehead SweatRm9sbG93ZXJz täyttää vaivoin TV-jakson merkit. Mulder ja Scully kännykällä leikkimässä, Mulder ja Scully istuskelemassa, Mulder ja Scully puhelinjonossa, Mulder ja Scully autossa, Mulder ja Scully tekemässä sitä sun tätä. Jaksosta on kulunut jo 2/3 ennen kuin tappajakoneet pääsevät kunnolla vauhtiin.

rm46

Tunnelmallinen valaistus

Jakson dialogittomuus on kiinnostava idea, mutta muuttuu liian itsetarkoitukselliseksi kikkailuksi. Mulderilla ja Scullylla ei ole mitään varsinaista syytä olla puhumatta ennen kuin he tajuavat koneiden kuuntelevan heitä. Ihanko oikeasti Mulder ja Scully eivät pukahtaisikaan toisilleen koko alun sushikohtauksessa, kun kaikki alkaa mennä pieleen? Eiväthän Mulder ja Scully sentään mitään suomalaisia ole. Olisi odottanut, että jaksossa, jossa Mulder ja Scully eivät voi puhua toisilleen, hyödynnettäisiin heidän sanatonta viestintäänsä ja katsekontakteja. Vaan eipä nähty sitäkään.

Glen Morgan ohjaa ihan tyylikkäästi, mutta ei juuri enempää. Hän on kuitenkin sarjan amatööriohjaajista selvästi taitavin. Morgan onnistuu tuomaan kuviin klaustrofobian tuntua kuvaamalla hahmoja ylä- ja alaviistosta sekä erilaisten valvontakameroiden kautta. Viittaapa hän kuvissa myös kuuluisaan Nighthawks-maalaukseenkin, joka kuvaa ihmisten eristyneisyyttä ja yksinäisyyttä keskellä suurkaupunkia. Värimaailma on harkitusti valkoista ja kliinistä tai sinipunaista ja uhkaavaa.

David Duchovny totesi kuvausten aikana, että tästä jaksosta tulee joko maailman paras jakso tai katastrofi. Ei tämä mikään katastrofi sentään ollut, mutta melkoista ajantuhlausta. Rm9sbG93ZXJz oli ollut mahtava vielä jossain 7. kaudella.

rm68

Koneet asemoituvat

Viihdyttikö jakso? No kyllä, kuten muutkin kauden yksittäisjaksot enemmän tai vähemmän. Nautin tästä jaksosta enemmän kuin tämä arvostelu antaa ehkä ymmärtää. Olisin halunnut nauttia vielä enemmänkin, mutta tekijöiden hälläväliä-asenne närästää liikaa. Rm9sbG93ZXJz:ssa kulminoituu, kuinka The X-Filesille annettiin harvinainen mahdollisuus tehdä 25 vuoden mittainen eeppinen tarina, mutta koko mahdollisuus on hukattu täydellisesti. Viihdearvo onkin tämän jakson ainoa ansio. Tämä nykyinen The X-Files on lähinnä oman itsensä spin-off, valmiiksi pureskeltua purkkaa satunnaisille katsojille, jotka eivät välitä kokonaisuudesta. Darin Morganin ehdotuksen mukaan paras tapa olisi katsoa The X-Filesia aivot narikassa, ja valitettavasti hän on oikeassa. Aikoinaan sarja oli kuitenkin älykäs sarja, joka haastoi katsojan miettimään.

rm71

Mulderin suojeluksessa

Yksinkertaisen juonen päättää arvattava loppuratkaisu. Mulder ja Scully selviytyvät koneiden kostosta, kun Mulder suostuu jättämään roboteille tippiä. Sen jälkeen voidaan taas palata oikeaan maailmaan elävien ihmisten pariin. Mulder ja Scully saavat melkein kaikki lelunsa takaisin, mutta tajuavat, että intiimi ihmisen kosketus on teknologian kosketusta parempi. He laskevat kännykkänsä pöydälle ja luultavasti lähtevät tekemään ainoaa asiaa, joka Chris Carterin mukaan heitä yhdistää.

VHVsa2FhIHRha2Fpc2luLCBNdWxkZXIgamEgU2N1bGx5IQ==

rm94

Elävä Fox Mulder kiehtoo taas Scullya


”Poor! Awful! Terrible! Never again!”


X-Fakta: Millainen olisi koneiden kirjoittama The X-Files -jakso? Sekin on tietysti jo tehty. Botnik-niminen yhteisö syöttää kokonaisia käsikirjoituksia, kirjoja, mainoksia ja muita töitä algoritmin luettavaksi. Luodakseen uuden The X-Files -käsikirjoituksen algoritmille syötettiin läjä sarjan käsikirjoituksia, ja syntyi jakso nimeltä Coveralls, jonka voi lukea täältä. Jakso on absurdi, mutta tunnistettava, ainakin tunnistettavampi kuin Rm9sbG93ZXJz. Varsinkin Mulderin repliikit ovat hyvin filosofisia ja eksistentiaalisia: ”Think about it Scully. What are we but an animal living inside the body of Agent Mulder?” Myös Benjaminiksi nimetylle keinoälylle syötettiin kokeeksi netistä löydettyjä scifi-käsikirjoituksia, mukaan lukien kuulemma kaikki The X-Filesin jaksojen käsikirjoitukset. Benjamin kirjoitti käsikirjoitusten perusteella elokuvan Sunspring. Aluksi Benjamin kuulemma oli suoltanut käsikirjoituksissaan pelkkää Mulderin ja Scullyn dialogia. Sen perusteella Scullyn rooli on kuulemma sarjassa kysellä ja Mulderin selittää.

Entä kuka on Scott, jonka nimi vilahtaa jaksossa, jos oikein tarkkaan katsoo? Scott alaisineen ohjelmoi kaikki jaksossa nähtävät älylaitteet, joten Hamblinin ja Cloken mielestä he ansaitsivat palkinnoksi Scullyn kokkaaman päivällisen.

Lue tästä, kuinka Mulderista, Scullysta ja Gillian Andersonista seksileluja valmistavan Je Jouen mainosvaltti.

Katso myös:
Jakson Rm9sbG93ZXJz esittely:
The X-Files Event Series – Second Chapter

Base64 decoder