Kausi 11: mikä meni pieleen?

s11ep4promo3 (2)

Ennätyspienet katsojaluvut, kriittiset kirjoitukset ja pettyneet näyttelijät. Mitä oikein tapahtui?

Eihän The X-Files Event Series – Second Chapteria ei varsinaisesti voi pitää floppina, koska kausi oli kuitenkin edeltäjäänsä 10. tuotantokautta huomattavasti parempi. Jossain täytyy kuitenkin olla vikaa, kun menestys jäi hyvin laihanlaiseksi. Kauden ongelmat olivat ensinnäkin hyvin pitkälti samat, kuin jo 10. kaudella, mutta kulissien takaa on tihkunut tietoa myös uusista ongelmista:

1..Sama vanha tuotantomalli
Perusongelma oli tällä kaudella sama kuin edelliselläkin: vanha työskentelytapa. Toisin kuin nykyään on tapana, The X-Filesissa ei käytetty nytkään kirjoittajahuonetta. Jokainen kirjoittaja oli itse vastuussa omasta käsikirjoituksestaan, olipa kyseessä sitten James Wongin kaltainen veteraani tai Benjamin Van Allenin kaltainen ensikertalainen. Jotkut, kuten Glen Morgan, James Wong ja Karen Nielsen sentään konsultoivat toisiaan, mutta kauden jaksoista huomaa, että paljon eivät tekijät ole puhuneet keskenään. Jaksot ovat täynnä ristiriitaisuuksia ja jatkuvuusongelmia. Pahin esimerkki on mytologia, jossa Chris Carterin jälki on täynnä ristiriitaisuuksia jopa hänen omien jaksojensakin kanssa. Monet käsikirjoituksista olisi kannattanut lukea läpi kriittisellä silmällä, ja palkata vaikka joku fani tarkastamaan faktojen oikeellisuus.

s11bts111

2. Sama vanha kaava
Kuten aiemmillakin kausilla, jaksot jakautuivat melko tiukasti mytologiajaksoihin ja monster of the week -jaksoihin. Koska Carter halusi pitää mytologian omissa käsissään, tarina ei voi edetä oikein mihinkään jaksojen 1 ja 10 välissä. On tietysti makuasia, pitääkö kaavasta vai ei, mutta tiukka jako jatkuvajuoniseen mytologiaan ja erillisjaksoihin on nykyajan televisiosarjoissa varsin harvinaista. Tämän hetken palkituimmat ja fanitetuimmat sarjat ovat lähes kaikki jatkuvajuonisia. Kun The X-Filesin pohjatarina on kasvanut koko ihmiskunnan tuhoa käsitteleväksi, on tämän juonen pysähtyminen satunnaisten hirviöjahtien vuoksi erikoinen valinta.

3. Sama Chris Carter -ongelma
Siitä, miksi The X-Filesia tehtiin yhä vanhalla tuotantomallilla ja vanhalla kaavalla yrittämättä edes päivittää sarjaa tämän päivän vaatimuksiin, on vastuussa tietysti Chris Carter ja välillisesti FOX, joka tilanteen salli. Myös lehdistö on melko yksimielinen ongelmien aiheuttajasta, kuten nämä otsikot kertovat: ”Chris Carterin on aika astua syrjään”, ”Kuinka saatoit, Chris Carter?”, ”The X-Files palaa saman Chris Carter -ongelman kanssa”, ”Chris Carter ei ole oppinut mitään”. Carter ei myöskään ole mikään ihanteellinen mainosmies sarjalleen: yleensä aina kun Chris Carter avaa suunsa, joku saattaa loukkaantua. Carter on muun muassa vähätellyt My Struggle III:n raiskausta, laukonut seksistiseksi tulkittavia kommentteja Redditin AMA-chatissa, kertonut ylpeästi asettaneensa näyttelijänsä eriarvoiseen asemaan ja todennut, että sarjan kritisoijat eivät ole oikeita faneja.

4. Tuotanto alkoi kohulla
11. kauden tuotanto alkoi heti kohulla, kun The X-Filesia syytettiin seksismistä. Alun perin kaudella ei ollut mukana yhtään naisohjaajaa tai naiskäsikirjoittajaa, ja naistekijät ovat olleet harvinaisuuksia jo aiemmillakin kausilla. Kohun seurauksena tekijäjoukkoa jouduttiin monipuolistamaan. Mukaan palkattiin kolme pätevää ohjaajaa (Kevin Hooks, Carol Banker, Holly Dale), mutta naiskäsikirjoittajia haalittiin sieltä mistä saatiin (Glen Morganin vaimo ja assistentti). Seksismisyytösten valossa moni julkaisu tarttui The X-Filesin kyseenalaiseen naiskuvaan sekä 11. kauden tapahtumiin (esim. tämä, tämä, tämä ja tämä artikkeli).

s11bts113 (1)

5. Näyttelijät pidettiin yhä pimennossa
Jo edellisellä kaudella näyttelijät valittelivat vaikeuksista päästä sisälle rooleihinsa ja ymmärtää, mitä heidän hahmoilleen on tapahtunut vuosien aikana, koska käsikirjoitus ei kertonut sitä. Tälläkin kertaa näyttelijät joutuivat täyttämään aukot omassa päässään ja näyttelemään ilman kunnollista ohjausta ja kontekstia. Annabeth Gish on väittänyt kirjoittaneensa fanifiktiota ymmärtääkseen Reyesin käytöstä. Chris Carter meni jopa viime kautta pidemmälle ja salaili hahmojen motiiveja näyttelijöiltä jopa tarkoituksellisesti. Carter on kertonut, että hän antoi Gillian Andersonille vain osia päätösjakson käsikirjoituksesta, koska ei halunnut Andersonin ymmärtävän, mitä Scullylle on tapahtumassa. Näin ollen Anderson ei esimerkiksi tiennyt Scullyn olevan raskaana päätösjaksossa ennen viimeisen kohtauksen kuvaamista. David Duchovny sai puolestaan luettavaksi koko käsikirjoituksen loppukohtausta lukuunottamatta. Eikä tilanne ole edes uusi: Anderson valitteli jo aikoinaan, kun hänelle ei kerrottu, että Mulder ei oikeasti kuollut Gethsemanessa, että hän ei tiennyt Scullyn syövästä Never Againissa, ja että hänelle ei kerrottu 8. kaudella, että tuottajat olivat jo Requiemia kirjoittaessa päättäneet Mulderin olevan vauvan isä. Käsikirjoitusten pimittäminen näyttelijöiltä vaikuttaa pikemminkin yritykseltä vaikeuttaa näyttelijöiden työskentelyä kuin estää käsikirjoitusten vuotamista julkisuuteen. Olisiko My Struggle IV:n päätöskohtaus toiminut edes hitusen paremmin, jos näyttelijöillä olisi ollut aikaa valmistautua siihen enemmän kuin joitain minuutteja?

6. Näyttelijät olivat tyytymättömiä vaikutusmahdollisuuksiinsa
Anderson on kritisoinut sitä, ettei voinut vaikuttaa mitenkään tapahtumiin tai Scullyn hahmoon. Myös Annabeth Gishilta on tullut samanlaisia kommentteja Reyesin suhteen. Duchovnylle tosin tarjottiin mahdollisuutta kirjoittaa ja ohjata jakso, mutta mies päätti mieluummin keskittyä näyttelemiseen.

7. Negatiivinen ilmapiiri
Mitä kuvauspaikalla sitten ikinä tapahtuikaan, niin sarjan kuvausten ollessa ohi ilmeet olivat paljonpuhuvia. Näin myrtynyttä porukkaa nähtiin esimerkiksi TCA-paneelissa tammikuussa (kuva alla). Tapahtuma on ristitty The X-Filesin hautajaisiksi. Anderson ja Duchovny ovat haastatteluissa vaikuttaneet täydellisen kyllästyneeltä jatkuvaan kyselyyn sarjan tulevaisuudesta. Kaiken huipuksi The X-Filesin tekijätkin ovat ehtineet lausua vähemmän innostuneita kommentteja kaudesta ja kuvauksista. Anderson on ilmaissut pettymyksensä sarjan päätösjaksoa kohtaan niin Twitterissä kuin comic con -paneelissa. Myös Annabeth Gish ja Mitch Pileggi ovat antaneet samansuuntaisia kommentteja.

tca2018

The X-Files kuoli

8. Ei mainostusta
Tällä kertaa FOX ei juurikaan panostanut uusien jaksojen mainostamiseen. Toisin kuin 10. kauden kohdalla, Anderson ja Duchovny eivät tehneet yhteisiä esiintymisiä. Kansikuvajutun julkaisi lehdistä vain TV Guide. Anderson ja Duchovny vierailivat muutamissa keskusteluohjelmissa, mutta eivät niissäkään puhuneet itse sarjasta. Myös sarjan aloituspäivä oli outo: heti uudenvuoden jälkeen ennen loppiaista. Jotkut ovat jo ehtineet nimetä Gillian Andersonin syylliseksi katsojien katoamiseen, koska Anderson kertoi jo kauden kuvausten aikana lopettavansa sarjassa kauden jälkeen. Paremminkin voisi kysyä, miksei FOX mainostanut kautta viimeisenä Mulder ja Scully -kautena.

9. Nostalgia mennyttä
Edellisen kauden suosio perustui paljon nostalgialle. Sekin hälveni jo kauden kuuden jakson aikana, ja 10. kauden päätöstä katsoi enää puolet aloitusjakson katsojista. Ilmeisesti se, mitä katsojat näkivät 10. kaudella, ei saanut heitä enää palaamaan 11. kaudelle: monta miljoonaa katsojaa hävisi kausien välissä, ja katsojaluvut laskivat viikko viikolta 11. kauden aikana.

s11bts113 (2)

10. Kuka edes katsoo televisiota enää?
Osa katsojakadosta johtuu tietysti siitä, että katsojaluvut ovat yleisesti ottaenkin laskeneet. Yhdysvaltalaiset fanit valittivat varsinkin siitä, että The X-Filesin jaksot poistuivat Netflixin valikoimista jo aikaa sitten, eikä niitä pystynyt katsomaan helposti oikein mistään, jos ei itse omistanut sarjaa DVD:lla tai Blu-raylla.

Tämän vuoksi 10. kaudesta tuli mitä tuli

The X-Files Event Series – Second Chapter