TXF25: X-fiilit ja modernin fanikulttuurin synty

s1promo

The X-Filesin 25-vuotisjuhlan kunniaksi Avatut Kansiot käsittelee tulevina viikkoina sarjan vaikutusta populaarikulttuurissa.

Ensimmäisenä käsittelyn kohteeksi pääsemme me itse, x-fiilit. The X-Filesin faniyhteisö oli ensimmäinen faniyhteisö, joka toimi ennen kaikkea internetin kautta. Siten The X-Files oli edelläkävijä koko nykyiselle internet-fanikulttuurille. Todennäköisesti vain Star Trekilla on ollut The X-Filesia suurempi vaikutus fanikulttuurin muotoutumiseen. The X-Files määritteli modernin fanikulttuurin toimintatavat ja loi jopa siinä käytetyn sanaston.

X-fiilit ryömivät esiin

Palataan hetkeksi takaisin vuoteen 1993. Vuonna 1993 internet oli vielä lapsenkengissä: käyttäjiä oli maailmanlaajuisesti vain 14 miljoonaa, ja netistä löytyi vain 130 verkkosivuaThe X-Files saa ensi-iltansa syyskuussa 1993 pahamaineisella perjantai-illan esityspaikalla (”Friday Night Death Slot”), eivätkä katsojaluvut ole hääppöiset. Jostain syystä sarja kuitenkin vetoaa erityisesti niihin harvoihin, joilla on jo pääsy internetiin. Salaisten kansioiden fanit alkavat perustaa keskusteluryhmiä pian sarjan alkamisen jälkeen. Keskusteluryhmä alt.tv.x-files perustettiin jo vuonna 1993, ja sen fanifiktioon keskittynyt sisarsivusto alt.tv.x-files.creative keväällä 1994 (kumpikin keskusteluryhmä löytyy yhä netistä, ja esimerkiksi The M0vie Blogin Darren Mooney on kutsunut niitä arkeologisiksi, sillä ne ovat kiinnostava katsaus fanikulttuurin syntyyn ja muotoutumiseen). Alt.tv -ryhmien lisäksi perustettiin lukuisia muita keskusteluryhmiä, ja samoihin aikoihin syntyivät myös sellaiset kuuluisat yhteisöt kuten David Duchovny Estrogen Brigade, Order of the Blessed Saint Scully the Enigmatic (OBSSE) ja Gillian Anderson Testosterone Brigade.

Faniyhteisöt sinänsä ovat tietysti jo vanha ilmiö. Ensimmäisen faniyhteisön katsotaan kehittyneen jo 1800-luvun lopulla Sherlock Holmes -romaanien ympärille. Science fiction -faniyhteisöjä ja faniklubeja syntyi jo 1930-luvulla, ja pitkään fanitus yhdistettiin nimenomaan scifiin. Internet kuitenkin tarjosi uuden muodon fanitukselle, ja The X-Files ratsasti tämän muutoksen aallonharjalla. Internet tarjosi uuden tavan levittää fanikulttuuria, kun enää ei tarvinnut lähettää fanitaidetta postitse. Internetin kautta oli mahdollista muodostaa globaaleja faniyhteisöjä, ja katsojat ympäri maailmaa pääsivät kommunikoimaan keskenään. Fanit pystyivät keskustelemaan, kinastelemaan ja spekuloimaan sarjan tapahtumista.

Tällä videolla David Duchovny ottaa kantaa muutamiin faniteorioihin:

Paitsi, että The X-Filesin fanit pystyivät netin kautta pitämään yhteyttä toisiinsa, toi internet yhteen myös sarjan tekijät ja katsojat. The X-Filesin tekijöiden suhde sarjan faneihin oli aikoinaan jopa interaktiivinen: tekijät menivät keskusteluryhmiin vakoilemaan, mitä sarjasta kirjoitettiin, ja ottivat joskus osaa keskusteluihin. Esimerkiksi James Wong on kertonut keskustelleensa sarjan alkuvaiheessa netissä fanien kanssa. Joskus fanien palaute innoitti myös jaksojen tekemiseen. Beyond the Sea kirjoitettiin, koska fanien palautteen perusteella ikiskeptinen Scully oli rasittava, ja Piper Maru sai alkunsa, kun Spotnitz törmäsi netissä kysymykseen siitä, miksi Melissa Scullyn murha oli kokonaan unohdettu. Joskus jaksoissa näkyi viittauksia siihen, että sarjan tekijät olivat tietoisia netin tapahtumista (”We’re all hopping on the internet to nitpick the scientific inaccuracies of Earth 2″), ja faneilta lainattuja nimiä käytettiin esimerkiksi roolihahmoilla (esimerkiksi Leyla Harrison syöpään kuolleen fanifiktio-kirjoittajan mukaan), Little Green Menin matkustajalistassa ja 9. kauden alkutunnuksessa. 1013:n porukka kävi lukemassa esimerkiksi Sarah Stegallin jaksoarvioita, ja Stegall pääsi pian avustamaan virallisten jakso-oppaiden teossa. Glen Morgan ja Wong puolestaan kohtasivat Alt.tv -keskusteluryhmässä Kay Reindl -nimisen fanin, joka valitti kirjoittajille näiden jaksosta The Field Where I Died. Reindl palkattiin myöhemmin Millenniumin käsikirjoittajaksi Morganin ja Wongin luotsatessa sarjaa.

TV-historoitsijoiden mukaan Chris Carter ja 1013 olivat ensimmäisiä, jotka ottivat internet-fanituksen tosissaan ja pitivät myös yhteyttä näihin faneihin. Se auttoi tekemään pienen piirin kulttisarjasta valtavirran sarjan.

xfcom.PNG

Fanipojat, fanitytöt ja fanien vastaisku

The X-Filesin fanit omaksuivat jo varhain itselleen nimen x-phile eli x-fiili. Myös nimeä ”Philedom” on käytetty Salaisten kansioiden faniyhteisöstä. Chris Carter kutsui faneja aikoinaan nimellä ”file-o-philes”. Toisin kuin monet myöhemmin tulleet ilmiöt kuten Harry Potter tai Twilight, The X-Files ei suinkaan ollut mikään teinien fanikulttuuri. Yhdysvalloissa sarjan suurin katsojaryhmä olivat 18-49 -vuotiaat, eikä sarjan alkuvuosina nuorilla katsojilla edes pääsyä nettiin. Koko The X-Files -fanikulttuuri oli alkujaan nimenomaan aikuisten fanien rakentama. Poikkeuksellista oli myös, että suuri osa faneista oli naisia, vaikka tieteissarjojen fanien stereotyyppinä on pidetty nörttiä fanipoikaa.

FOX:lta kesti muutama vuosi tajuta, millainen aarre sillä oli käsissä. Ensimmäinen jakso-opas julkaistiin vuonna 1995 ja virallinen fanilehti aloitti samana vuonna. Sen jälkeen vain taivas oli rajana fanituotteille. Myöhemmin The X-Filesista tuli esimerkiksi ensimmäinen TV-sarja, jonka kaikki kaudet julkaistiin DVD-muodossa. Sarjan ympärillä järjestettiin myös sekä epävirallisia että virallisia kokoontumisia. The X-Filesin virallinen faniklubi järjesti ensimmäisen kokoontumisen Seattlessa jo vuonna 1995. Vuonna 1998 The X-Files -comic con nimeltä eXpo kiersi kymmenessä yhdysvaltalaisessa kaupungissa. Paikalla oli lähinnä sarjan sivuosanäyttelijöitä, mutta satunnaisesti myös muita tekijöitä ja muutaman kerran jopa Gillian Anderson. FOX ylläpiti virallista nettisivua thexfiles.com, joka tarjosi virallisen totuuden jaksoista, kattavan jakso-oppaan ja taustatietoa sarjasta.

FOX:n ja x-fiilien suhde ei kuitenkaan ollut ongelmaton. Suosio synnytti nettiin lukuisia fanisivuja, jotka käyttivät tekijänoikeuksien alaista materiaalia, kuten kuvia tai videopätkiä sarjasta. Suosittuja fanisivustoja olivat esimerkiksi The X-Files Compilation, Haven for the FBI’s Most UnwantedThe X-Files Timeline, Rohan’s X-Files Realm, XF Roadrunners ja Gertie’s Shippers. FOX halusi estää suosittujen sarjojensa kuten The X-Filesin ja Simpsonien kuva-, video- ja äänimateriaalin luvattoman käytön, ja monet sivut joutuivat FOX:n pelottelun ja oikeustoimien kohteeksi. Vastauksena fanit aloittivat kampanjan ”Free Speech is Out There: Protecting X-Phile WebSites”, koska heidän mielestään kyse oli niin sanotusta reilusta käytöstä (fair use), ei tekijänoikeusrikkomuksesta. Pian oikeustoimilla uhkailu levisi myös muihin faniyhteisöihin: Lucasfilmin tähtäimessä olivat Star Wars -sivustot ja Viacomin tähtäimessä Star Trek -sivustot. Termi ”foxed” alkoikin tarkoittaa tilannetta, jossa elokuva- tai TV-studio uhkaa nettisivun ylläpitäjää oikeustoimilla, koska nettisivuilla on luvattomasti tekijänoikeuksien piiriin kuuluvaa materiaalia.

f8

Kuinka kiimaiset x-fiilit loivat uudentyyppisen fanikulttuurin

Tuo hieman lennokas otsikko on lainattu Gizmondon artikkelista How Horny X-Files Lovers Created a New Type of Online Fandom. Artikkeli käsittelee yhtä tärkeää x-fiilien alakulttuurin muotoa, fanifiktiota. The X-Files -faniyhteisössä fanifiktio on jopa valtavirtaa, eikä mikään pienen piirin juttu.

Fanifiktio syntyi 1960-luvulla Star Trekin myötä, mutta The X-Files ja internetin synty laajensivat ilmiötä. FOX:n kannalta kyse oli taas kerran tekijänoikeuksista, mutta se ei estänyt fanifiktion leviämistä. Ensimmäisenä The X-Files -fanifiktiona pidetään Lisa Paynen kirjoittamaa Like a Shepherd -nimistä tarinaa, joka julkaistiin tammikuussa 1994. The X-Files -fanifiktiot keskitettiin pääosin muutamalle suurimmalle sivustolle, mutta myös tietyn tyyppisiin fanifiktioihin erikoistuneita sivustoja oli paljon. Suurin fanifiktio-sivustoista oli The Gossamer Project, joka oli internetin suurin fanifiktio-sivusto, kunnes Harry Potter -tarinoiden fanifiktio-sivusto syrjäytti sen 2000-luvulla. Toinen suosittu fanifiktiosivusto Ephemeral sisälsi vuonna 2015 yli 15 miljoonaa fanifiktio-tarinaa The X-Filesista. Kumpikaan sivuista ei ole valitettavasti enää aktiivinen, vaan toiminta on siirtynyt Tumblriin ja Archive of Our Owniin.

Suurin osa fanifiktiosta oli tietysti tyyppiä MSR (Mulder/Scully Romance). X-fiilit keksivät termin shipping (relationshipping), ja Mulderin ja Scullyn yhteen menoa toivoneet kutsuivat itseään shippereiksi. Myöhemmin termi laajeni Mulderin ja Scullyn suhteesta tarkoittamaan minkä tahansa populaarikulttuurin pariskunnan romanssin puolesta liputtamista. Shippereiden lisäksi oli tietysti myös noromoja, finishippereitä, slashershippereitä ja niin edelleen, ja fanifiktioissa mikään paritus ei ollut tuntematon.

Fanien sodat

Kuten kaikissa suurissa faniyhteisössä, kiistelykään ei ole x-fiilien keskuudessa tuntematonta. Alkuperäisen sarjan aikana napit vastakkain olivat niin shipperit ja noromot kuin Gillian Andersonin ja David Duchovnyn fanit. Kuudennelle kaudelle tultaessa sarja alkoi myös kerätä faneilta enemmän ja enemmän kritiikkiä varauksettoman rakkauden sijaan.

The X-Filesin faniyhteisö alkoi kutistua merkittävästi viimeistään siinä vaiheessa, kun David Duchovny jätti sarjan, ja sarjasta yritettiin tehdä next generation -tuote. 1013 oli voinut luottaa x-fiilien tukeen vuosien ajan, mutta 8. ja 9. tuotantokauden myötä osa faniyhteisöstä kääntyi 1013:sta vastaan kritisoiden sarjaa kärkevästi, jopa vihamielisesti. Koska osa x-fiileistä oli pettynyt kahdeksannen kauden ottamaan suuntaan, syntyi internetissä esimerkiksi projekti Alternate Season 8, jossa kirjoitettiin vaihtoehtoiset versiot kaikista kahdeksannen kauden jaksoista. 1013 ei kuitenkaan juurikaan hetkauttanut korviaan kritiikille. ”En tiedä, mihin katsojat katosivat”, kommentoi Carter aikoinaan San Francisco Chroniclen haastattelussa sarjan päättyessä”En halunnut tehdä työtä katsojien takaisin saamiseksi, koska uskoin, että se, mitä teimme, ansaitsi, että katsojat palaisivat”, Carter sanoi.

Vaikka x-fiili -yhteisössä, kuten varmasti kaikissa muissakin faniyhteisöissä, on omat negatiiviset piirteensä, ei pidä kuitenkaan unohtaa kaikkea sitä hyvää, jota yhteisö on tehnyt. Tämä tieteellinen artikkeli käsittelee x-fiilien faniaktivismista ja yhteiskunnallista osallistumista. Fanien tekemiä tuotteita on esimerkiksi myyty rahan keräämiseksi hyväntekeväisyyteen, fanit ovat osallistuneet Duchovnyn ja Andersonin tukemiin hyväntekeväisyysprojekteihin, Scully-maratoneja (Scullython) järjestettiin vuosikymmenen ajan eri puolilla maailmaa rahan keräämiseksi neurofibromatoositutkimuksen hyväksi ja sarjan kuvauspaikoista LAX-Files -kirjan kirjoittanut Erica Fraga lahjoitti kirjan tuotot Amerikan syöpäyhdistykselle Kim Mannersin kunniaksi, vain muutamia esimerkkejä mainitakseni.

5x11.jpg

Hiljaisia aikoja

The X-Filesin pitkäikäisyydestä ja suosion kestosta kertoo hyvin, että The X-Filesin fanikulttuurissa on nähty jo kolme eri aaltoa: alkuperäisen sarjan aika (alkaen vuodesta 1993 vuoteen 2003 asti), I Want to Believen synnyttämä toinen aalto vuosina 2008-2011 sekä viimeisin, vuonna 2015 alkanut aalto. Jokainen aalloista on myös toiminut eri viestintävälineiden kautta. Ensimmäisen aallon aikana fanit kokoontuivat keskusteluryhmissä, lukuisilla nettisivuilla ja keskustelufoorumeilla. Toisen aallon aikaan tyypillinen yhteydenpitoväline oli LiveJournal. Uusimman aallon aikana fanitus on toiminut esimerkiksi Tumblrin, Twitterin, blogien ja podcastien kautta.

Vaikka aaltojen välillä on ollut hiljaista, faniyhteisö on ollut yhä elossa läpi vuosien. Fanifiktiolla on ollut siinä tärkeä rooli. Tarinoiden kirjoittaminen, fanivideoiden ja fanitaiteen tekeminen jatkuivat, vaikka sarja vaikutti jo lopullisesti kuopatulta. Monet kuuluisat sivustot katosivat netistä alkuperäisen sarjan päättymisen jälkeen, mutta joitain kuuluisia sivustoja myös syntyi välivuosien aikana (esimerkiksi Eat the Corn, The X-Files Lexicon). Gillian Anderson patisti aikoinaan faneja pommittamaan FOX:a, jos nämä haluaisivat sarjan takaisin. Varmasti osaksi x-fiilien aktiivisuuden seurauksena The X-Files lopulta myös tuotiin takaisin.

zoo

Zootropolis-elokuvan ohjaaja Byron Howard teki fanitaidetta. Tässä videossa Zootropolis on pistetty The X-Filesin muottiin.

…25 vuotta myöhemmin

The X-Filesin henkiinherätyksen aikaan x-fiilien kulttuuri on ollut entistä pirstoutuneempaa. Tumblrissa, Twitterissä, Facebookissa, Redditissä ja muilla alustoilla kokoontuvat omat faniyhteisönsä, jotka eivät ole juurikaan tekemisissä keskenään. FOX ei enää pidä yllä sarjan virallista nettisivua, vaan on delegoinut tiedotustehtävät yhteistyökumppanilleen, fanien ylläpitämälle X-Files News -sivulle. Monet vanhat fanisivustot ovat jo kadonneet netistä. FOX vaikuttaa hävinneen taistelun tekijänoikeuksilla suojatun materiaalin käytöstä, ja The X-Files -meemit ja kuvat leviävät sosiaalisen median välityksellä loputtomiin. Faniyhteisöstä on tullut entistäkin globaalimpi, kun uudet jaksot on ollut mahdollista katsoa käytännössä samanaikaisesti ympäri maailmaa.

X-fiilien ja sarjan tekijöiden suhdetta ei voi myöskään enää sanoa kovin interaktiiviseksi, poikkeuksena aktiivisesti sosiaalisessa mediassa postaileva Gillian Anderson(in PR-tiimi). Pikemminkin tekijät ovat eristäytyneet koko faniyhteisöstä, mikä on myös ymmärrettävää internetin negatiivisten lieveilmiöiden takia. Aktiivisen kommunikoinnin sijaan kaikki mahdollinen on pyritty pitämään salassa. Aiemmin innokkaasti fanien kirjoittamia arvosteluja lukenut Carter on ohittanut kaiken kritiikin sanomalla, että kritisoijat eivät ole tosifaneja.

DVD- ja Blu-ray -julkaisut ovat tuoneet The X-Filesille paljon uusia faneja. Nuorimmat sarjan fanit (baby philes) eivät olleet edes syntyneet alkuperäisen sarjan aikaan! Mikä osoittaisikaan paremmin, että The X-Filesilla on kyky valloittaa yhä uusia ja uusia sukupolvia.

f2

Lue myös: Vuosi 2018 on The X-Filesin juhlavuosi

Lähteet:
Syfy: How The X-Files Helped to Shape Modern Fandom – Including Shipping
Gizmondo: How Horny X-Files Lovers Created a New Type of Online Fandom
Den of Geek: The X-Files: A History of the Fandom
Hollywood ReporterWhen ’The X-Files’ Became A-List: An Oral History of Fox’s Out-There Success Story
Fanlore: The X-Files
David Lavery, Angela Hague ja Marla Cartwright: Deny All Knowledge: Reading The X-Files (1996), erityisesti luvut ”Rewriting popularity. The Cult Files” ja ”DDEB, GATB, MPPB, and Ratboy. The X-Files’ Media Fandom, Online and Off
Darren Mooney: Opening The X-Files: A Critical History of the Original Series (2017)
Therese L. Geller: Shipping, Shape-Shifting, and the Sexual Politics of Cult TV. Teoksessa: The X-Files. TV Milestones Series (2016).